Budapesten és vidéken egyaránt illő vagy kötelező elengedni a buszt? Ha igen, melyiket? BKV, Volán, egyéb buszok gondolom kiesnek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Budapesten és vidéken egyaránt kötelező, de nem szokás, mert mindenki borzasztó fontos és siet.
Egyébként a szabály úgy szól, hogy lakott területen belül kötelező engedni a menetrend szerint közlekedő autóbuszt (helyit és távolságit is), hogy kiálljon a buszmegállóból (ha ezt jelzi), amennyiben ez hirtelen irányváltoztatás és fékezés nélkül megoldható - vagy ha két méterre vagy a busz végétől, mikor balra indexel, akkor nem kell kaszkadőrmutatvánnyal fékezned és átsorolnod a másik sávba, de ha időben észleled, akkor illene kiengedni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Igen így van.
Forgalmi vizsgán, ha valaki nem engedi el, akkor rögtön bukta van, elsődleges hiba, ezek alapján gondolom még a rendőr is megállíthat, ha éppen látja.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A buszos a következőt csinálja:
- nyomja az ajtózáró csengőt, közben kiteszi az indexet balra, az index ettől kezdve balra villog
- bezárja az ajtókat, megnézi hogy mindegyik bezáródott-e rendben, nem csukott-e oda valakit
- ha valaki esetleg még fut, lehet hogy annak visszanyitja az ajtót, közben index balra villog
- átfordul balra és lesi a tükröt, ha szabad az út, megy
- elindul kifele a megállóból, csuklósnál ügye még illik visszapillantani jobbra tükörre, hogy tuti nem csukott-e oda valakit, ezért talán kicsit lassabban fordul ki a busz a megállóból mint a többi...
Ennek megfelelően:
- ha akkor teszi ki az indexet amikor odaérek elé 3-4 méterre, akkor tuti nem lassítok vagy állok meg, mert még jópár másodperc mire odáig jut hogy elkezdje az effektív elindulást, addig meg nekem ott kéne dekkolnom...
- ha nincs senki mögöttem akkor el szoktam menni, majd jön utánam, úgyis látja a tükörből hogy utánam üres a pálya
- ha messziről (10-100m) látom hogy kiteszi az indexet és sokan vagyunk az úton, akkor elkezdek lassítani úgy, hogy lehetőség szerint ne kelljen megállni, de a buszos is be tudjon sorolni. Ilyenkor lehet nézni az ajtókat, ha esetleg látod a tükörben a buszos fejét, akkor abból látod merre néz, stb... A lényeg hogy ne kelljen megállnod, hanem csak kevés lassítással is be tudd engedni magad elé. Sűrű forgalom esetén pedig a tükörbe nézve a buszos azonnal látja hogy nagyobb helyet hagytál, és már eleve úgy indul ki, hogy tudja hgoy abba a lyukba fog majd besorolni. Pláne ha esetleg egyet még villantasz is... ILyenkor általában gyorsabban be is tud sorolni, mert jobban ki tudja számítani az ívet...
- ha mondjuk csak pár méterre vagyok a busztól de láthatóan senki nem akarta beengedni, akkor inkább megállok, hadd jöjjön be elém. Kb 400m múlva a következő megállónál jobb esetben úgyis megint kiáll az öbölbe...
- ha a megálló piros lámpa előtt van, és tudom hogy nem lesz zöld addig amíg a buszos be akarna sorolni, messze állok meg a pirostól, és beengedem magam elé. Így tutira be tud sorolni, és másnak sem kell kétszer elindulni. Akinek a közlekedési kultúrája fejletlen, ilyenkor nyomja a dudát hogy miért nem a pirosig mentem, de ezzel meg nemtok mit tenni. Jó egyszer megszívtam mert azt hittem be akar majd sorolni, hagytam hatalmas helyet aztán kiderült hogy a busz meg elkanyarodott tök más felé :P
Egyrészt KRESZ szerint kötelező a fentebb említettek alapján, másrészt szerintem illendő is. Egyrészt úgyis hamar lefordul előled (jó van hogy nem, akkor szívás :P) másrészt a buszon csak sokkal több ember utazik a jóval lassabb BKV-n. Neked autósként az a pár perec már úgyis mindegy...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Minden buszt ki kell engedni, szerintem elég nehéz is lenne ott helyben megállapítani, hogy ez most helyi, helyközi, vagy távolsági.
És Budapesten tényleg nem szokás ezt a szabályt betartani, van, amikor 10-15 autó elmegy a busz mellett, és egyik tahónak sem jut eszébe megállni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!