Minél kevesebb a henger, annál nagyobb a nyomaték?
bocsánat, tanár úr!!
azt hallottam hogy minél kevesebb a henger egy motorban, annál nagyobb nyomatékot képes leadni, lökettérfogattól függően. ez igaz??
Nem feltétlenül. Azonos lökettérfogat és munkamódszer (két ütem, négy ütem, szívó- vagy turbómotor) esetén a többhengeres motorok magasabb fordulatszámra képesek kisebb nyomaték mellett, a kevesebb hengerrel megáldottak pedig kisebb fordulaton, nagyobb nyomatékkal pörögnek.
Ha kevesebb a henger, akkor nagyobb a hengerenkénti lökettérfogat, vagyis a forgattyús mechanizmus alkatrészei nagyobbak, nehezebbek. Így a tömegerőkből adódó nyomaték nagyobb. A többhengeres motorok esetén kisebbek az alkatrészek, a tömegerőkből kisebb nyomaték jön ki, viszont többet pörög a motor.
De ha ezeket a feltételeket nem rögzítjük, már nem feltétlenül igaz az összefüggés. Egy 1.6-is turbós négyhengeres motor például lehet nyomatékosabb, mint egy ugyanekkora V2-es szívómotor. De az a baj, hogy elég ritka, hogy egy azon hengerűrtartalommal többféle hengerszámmal is készüljenek motorok és ezek még összemérhetőek is legyenek. Például a VW konszern régi, háromhengeres 1.2-es motorjával lehetetlen összehasonlítani az új 1.2 TSI-t...
" Minél kevesebb a henger, annál kisebb a súrlódás :D"
Ja, meg annál kevesebb az erő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!