Mért jobb a 4 ütemű hatásfoka?
A négyüteműek vezérlése meglehetősen pontos: ott a kúpos fészekben csücsülő szelep, az meg vagy zár, vagy nyit. Ha nyit, jön befelé az anyag, ha zár, akkor nem megy sehová. Ezzel szemben a kétüteműeknél a gázdinamika nagyon sokat jelent: a beszívott friss levegőt és a kipufogógázt is mindenféle áramlások irányítják, hogy mikor és merre menjen. Ez értelemszerűen kevésbé pontos, mint a szelepvezérlés.
Ezért aztán a kétütemű esetén több a veszteség. A beszívott keverék egy része visszamegy a szívóoldal irányába, egy másik része dolgavégezetlenül kivándorol a kipufogón, a kipufogógáz egy része benn maradhat... Nem tökéletes a töltéscsere.
A négyüteműnél ez sokkal jobb: a szelepösszenyitás miatt itt is eltávozik némi friss keverék, de sokkal kevesebb, mint a kétüteműeknél. Ráadásul alig van visszaáramlás: beszívja a motor a keveréket, lezár a szívószelep, a sűrítés majdnem végig zárt szelepnél megy végbe.
Sőt, a munkaütemet is jobban el lehet választani a kipufogástól, így a gáz több munkát tud végezni a dugattyún. A négyüteműeknél a terjeszkedésre teljes fél fordulat van, zárt szelepekkel, dolgozhat a gáz nyugodtan, mielőtt jönne a kipufogóütem. A kétüteműeknél viszont az égés után gyorsan jön a kipufogás, a gáz egy része nagy sebességgel kiszáguld, viszi az energiát magával.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!