Miért van az, hogy a jó magyar teherautókat, motorokat, buszokat meg még pl a villany motorokat (ÉVIG) nem gyártják? Pedig azt mondják hogy sok jó gépet gyártottak a magyarok.
Meg a politika. Leosztották és kész! Piac vagyunk.
Jah, a magyar munkaerő híresen "hanyag" és "képzetlen" :S (irónia volt)Meg a "technológiai fejlesztésben sem vagunk sehol" :S ÁHHH.. (ez is irónia lenne,csak azért írom iyde, mert nem tudom a jelét)
Jó minőség volt, én csak ilyet hallottam. Soha nem hallottam rosszat.Háború előtt. a CSEPEL! A Danubia motor!! Milyen álom volt!
Az Ikarusz buszok most is sokkal jobbak, mint ez a szr Credo, amin az öregasszonyok pánikrohamot kapnak. A gyereküléseivel.
A Rába a mai napig üzemel, persze már nem olyan jelleggel, mint régen. Ma is gyártanak katonai járműveket és teherautókhoz hidakat.
A 60-as években európai szinten is mintaüzem volt! Annyira korszerű volt a gyártás technológia stb.
Akkor még volt mibe gyártani pl a Rába dízel motorokat, az Ikarus buszokba, a Rába teherautókba, A Claas Dominator (NSZK) és Fortschritt E-516-517 (NDK) kombájnokba és a Rába Steiger 180, 245, 250 traktorokba.
A Rába teherautókat amúgy nagyon nem szerették, éppen ezért a Volán tefu inkább Mercedes kamionokat vett, mert azok nagyobb teherbírású és olcsóbb kamionok voltak, mint a Rába gépei.
A Rába látta el az Ikarus buszokat motorral, később miután megszűnt a Rába által tervezett motorok gyártása (túl sok károsanyag kibocsátás stb) utána Detroit Diesel motorokat gyártottak licensz alapján.
Ha jól tudom a csepeli gépgyárban készítettek nagyon jó esztergákat, amiket külföldre vitték, mert annyira jó volt, viszont bevezettek egy olyan rendeletet (Eu rendelet volt) aminek a lényege az volt, hogy egy bizonyos decibel érték alatt kell, hogy működjön a gép, amit nem tudott a gyár teljesíteni ezért megszűnt a gyártás.
Kohászat szintén érdekes dolog mivel ha nincs mit bányászni akkor nincs mivel fűteni a kohót, külföldről kell behozni a kokszot ami jelentősen megdrágítja a gyártást így már nem lehet jó áron eladni a vasat, acélt stb.
Nagyban függtünk a Szovjetuniótól és sokat segített az együttműködése illetve a nagy felvásárló piaca.
A műszaki színvonallal nem voltak komoly gondok, megbízhatóak voltak a magyar járművek. Csak sajnos a kidolgozásuk nem volt olyan szintű, hogy az igényesebb nyugati piacon is megfeleljen. Itthon jó volt a Pannónia úgy is, hogy a kipufogó belső oldalát szálasra csiszolták, úgy is, hogy a hengeren a két felömlőnyílás hol egybeesett, hol nem, úgy is, hogy a váltót jókora csattanásokkal lehetett kapcsolni, úgy is, hogy a hegesztések nyomai látszottak a fényezés alatt. Nyugaton viszont szebb, igényesebb járműveket vártak, ami hol a technológiai igényeken bukott meg (az elavult szerszámgépekkel nehéz volt a Jawák, MZ-ek pontos, jól illesztett váltóit utolérni), hol a munkások nemtörődömségén (nehéz lett volna normálisan kicsiszolni a hegesztést a tankon vagy mondjuk egyenesen húzni a csíkot a láncvédőn).
Az Ikarus vagy a Rába ebből a szempontból kedvezőbb helyzetben volt, hiszen egy autóbusznál vagy egy teherautónál más elbírálás alá esik a kidolgozás, de ők is inkább a keleti piacokra tudtak exportálni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!