Tényleg tönkreteszi a Trabant vagy más kétütemű autók motorját a katalizátor? Ha igen, miért és mit lehet tenni?
A katalizátor feladata az, hogy a MEGFELELŐEN BEÁLLÍTOTT robbanómotor kipufogógázának károsanyag-tartalmát csökkentse. Ezt azzal éri el, hogy a működése során fellépő magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Ha a motor beállítása nem a gyári adatoknak megfelelően történik, a katalizátor hatásfoka jelentősen lecsökken, és a katalizátor meg is hibásodhat.
A gyártáskor a nemesfémeket a katalizátor-mag extrudált kerámia méhsejt szerkezetére viszik fel. A kerámia-mag áramlási csatornák százait tartalmazza, ezek biztosítják, hogy az átáramló kipufogógázok a lehető legnagyobb felületen érintkezzenek a katalitikus reakciót létrehozó nemesfémekkel. A reakció csakis közvetlen érintkezés útján jön létre, ha a katalizátor magja szénnel, olajjal, vagy ólommal eltömődik, jelentősen lecsökken a katalizátor hatékonysága.
A gépjármű katalizátoroknak három fő fajtája létezik: két gázkomponensre ható, három gázkomponensre ható, és az utóbbi levegőbefúvásos változata. (Ezek angol nevéből (2-Way, 3-Way) ered a nálunk helytelen tükörfordításban meghonosodott "kétutas" illetve "háromutas" elnevezés.) Ezek különböző módszerrel, más-más kémiai reakció útján csökkentik a kipufogógáz károsanyag-tartalmát. Az első katalizátorokban szemcsés magot alkalmaztak, ma már a legtöbb modern katalizátorban szabad átfolyású kerámia méhsejt szerkezetű magot találunk. A gépkocsikon alkalmazott katalizátorok fajtája évjárattól, motor űrtartalomtól és a gépjármű súlyától függ. Egyes járműveken többfajta katalizátort vagy előkatalizátort is találunk.
Nem hinném, hogy ha minden jól van beállítva, akkor bármiben is kárt tenne. Ne otthon sufniban, hanem szakival csináltasd, ha nem értesz hozzá, akkor nem lesz baj.
Igazából mindkettőre van esély; arra is, hogy a motort teszi tönkre a katalizátor, meg arra is, hogy a katalizátor megy tönkre.
Trabant esetében a katalizátor általában a normál élettartamának csak a felét éri meg, mert a kipufogógázban található kenőolajrészecskék miatt hamarabb használódik el. Az élettartam kb. további 50%-ot csökken, ha az autóban régifajta, megszakítós gyújtásrendszer van. Ajánlom az 1985. utáni Trabikat, azokban már ún. Hall-jeladós elektronikus gyújtásrendszer van.
A kétütemű motoroknak szükségük van a tökéletes működéshez egy bizonyos mértékű fojtásra. Ez a Trabantnál az első kipufogódobban van. Egy 'tölcsér-alakú' kialakítás van a dobban. E nélkül megváltozik a motor ún. gázlengése, ami kenési elégtelenséghez vezet, és a motor idő előtt tönkremegy. Ugyanúgy megváltozik a motor gázlengése a katalizátor beépítése után, bár csekélyebb mértékben, mert az az első és a hátsó dob között nyer elhelyezést. Állítólag a katalizátor miatti többletfojtás terheli a főtengelycsapágyakat, és a hajtókarokat, ezért csökken a motor élettartama. Az én Trabimon március vége óta katalizátor, lekopogom, eddig sem a teljesítményben, sem a motor élettartamában nem tapasztaltam csökkenést. Sok örömteli Trabantos pillanatot kívánok, üdv:
Gábor.
Ui.: Egyébként megvetted már?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!