1300ccm 91es évjáratú ford fiestám 55LE! Amit szerintem nem ad le. MIt és hogyan tudnék rajta tuningolni hogy valamenyivel erősebb legyen? 70ló körül kb.
Hű, de okos válaszok...
Ha úgy érzed, még az 55 LE sincs meg, akkor nem a tuninggal kell kezdeni. Felesleges halott motorba beépíteni a nagytengelyt és a dupla Webert, mert ereje nem lesz, ellenben hamarabb kikészül. Egy fékpad megmondja, mennyit is tud a motor, de neked ez majdnem felesleges is, mert úgyis tuningolni szeretnéd.
A lényeg: tuningolni csak kifogástalan állapotú motort szabad. A gyárban 55 LE-re tervezték, ez azt jelenti, hogy ezt a teljesítményt egy jó állapotú motor huzamosabb ideig le tudja adni. Nagyobb teljesítménynél tehát létfontosságú, hogy jó legyen a motor állapota, mert csak akkor várhatsz normális élettartamot. A felújítás a szokásos: fúrás, új dugattyúk, új gyűrűk, szükség esetén hengerfej síkköszörülése, hajtókarok és főtengely ellenőrzése. Azonban már ilyenkor is előre kell gondolkodni: nem érdemes olcsó, 1-2000 Ft-os, dugattyúkat, gyűrűket venni, hanem valami márkásabb (Goete, Mahle, Kolbenschmidt) készletbe célszerű beruházni. Ezeknél a dugattyúk tömege közel egyenlő (tizedgrammnyi pontossággal) és ki van rajtuk alakítva olyan felöntés, amit lemunkálva még pontosabbra lehet állítani a tömeget. A márkás gyűrűknek pedig megvan az a jó szokásuk, hogy nem annyira ridegek, jobban tömítenek és nem kopnak el olyan hamar. A felújítást érdemes olyan gépműhelyben végeztetni, ahol valóban a megadott méretekel dolgoznak.
De mielőtt hozzányúlnál a motorhoz: biztos, hogy az autó egésze van olyan állapotban, hogy akár csak a gyári 55 LE-t ki tudná szolgálni? Biztos, hogy a felnik nincsenek szétrohadva és még van annyira ép a peremük, hogy egyáltalán lehet őket centrírozni? Biztos, hogy nem 1 mm-es profilmélységű, újkorukban sem tapadó TESCO-s gumi van rajtuk? Biztos, hogy a futóműben nincs egyetlen lógó gömbfej, szakadt gumiharang vagy kotyogó szilent sem? Biztos, hogy egyik féktárcsa vagy fékdob sem vállas és a fékbetétek is jó minőségűek, illetve kellően vastagok? Biztos, hogy nem levegős a fékrendszer és egyik csőcsatlakozásnál sem folyik? Biztos, hogy a karosszéria merevsége olyan, amilyennek lennie kell, sehol sem tarkítják jókora rohadások? Tudom, neked csak nagyobb motorteljesítmény kell, látszólag logikátlan ennyiért kicserélni a "jó az, csak kicsit rozsdás" állapotú küszöböket, de azt a 70 LE-t az útra is kell juttatni és ha ki szeretnéd használni (értsd: kicsit gyorsabban szeretnél közlekedni, mint eddig), akkor nem árt, ha az autó az úton is marad.
Ha biztos vagy benne, hogy az autó megfelelő állapotú, akkor jöhet a motor babrálása. A legjobb módszer a teljesítménynövelésre a töltési hatásfok javítása. Nem, ez nem csak a sportlégszűrő és a hangos kipufogódob felszereléséből áll. A hengerfej csatornáit lehet polírozni (csak érzéssel, mert a tükörsima csatornák rontják az effektív keresztmetszetet) és a csatlakozásoknál (karburátor-szívócsonk, szívócsonk-hengerfej, hengerfej-kipufogócsonk) kialakuló esetleges lépcsőket el kell tüntetni. A kisebb áramlási keresztmetszetű légszűrőhöz át kell állítani a keverékképzést (több levegőhöz több benzin, ellenkező esetben a kipufogószelepek idő előtt elköszönnek), valamint kell egy olyan kipfugó, amin a beáramló több keverék ki is tud áramlani. Azt, hogy ez mekkora és milyen, egy szakműhelyben tudják megmondani. Általában a hagyományos, lamellás dobok helyett tömöttet szerelnek fel, ez javítja a gázáramlást. Lehet növelni a sűrítést is, ha a hengerfejből leköszörültetsz néhány mm-t. Ebben az esetben vigyázni kell, bele ne verjenek a szelepek a dugattyúba és természetesen után kell állítani a vezérmű meghajtását. Célszerű egy fokolókereket beszerezni a vezérműtengelyhez, ugyanis ha kisebb a hengerfej magassága és megfeszíted a vezérműláncot (vagy szíjat), akkor késni fog a vezérlés - de ha nem veszel, nem vészes, a legtöbb motorkonstrukció kibír ennyit. Egyébként is sokat lehet állítani a motoron egy fokolókerékkel: a vezérlést siettetve hegyes nyomatékgörbéd lesz, a csúcsa magasan fog állni, késleltetve szélesebbé válik. Lehet venni sportvezérműtengelyt, a fokolókeréknek igazából itt van értelme. Egy-egy ilyen beavatkozás után a gyújtást is után kell állítani. Ha komolyabban gondolod, szóba jöhet a karbicsere is, de az már igen drága és hosszadalmas (új szívósor, új karbi, egy hét állítgatás), ráadásul a kitűzött 70 LE-höz nem is kell. Elég tehát egy motorfelújítás, a hengerfej csatornáinak optimalizálása, a hengerfej leköszörülése, sportlégszűrő, a karbi átfúvókázása és egy új kipufogórendszer. Sok sikert hozzá!
Ki lehet belőle hozni. Ha injektoros, akkor kicsit nehézkesebb a tuningolás, de nem lehetetlen. Mivel ez már nem a jó öreg L-Jetronic rendszerrel készült, ezért a "megfeszítem a légmennyiségmérő rugóját, oszt' jóvan" módszer nem működik. De léteznek olyan műhelyek, ahol meg tudják oldani.
Ha pedig gyengélkedik, érdemes kikormolni, majd mindent a gyári értékre visszaállítani rajta. Csodákat képes tenni. :-) Mondjuk 70-75 LE ettől sem lesz, de legalább az az 55 előjön belőle. Egy jó állapotú, rendesen beállított motorból kiindulva pedig a teljesítménynövelés is könnyebb.
Az 1.6-os motor elvileg jó megoldásnak tűnik. A hengerűrtartalmat, mint tudjuk, semmivel sem lehet pótolni, a nagyobb motor pedig hosszútávon, kellő rugalmasság mellett hozza a nagyobb teljesítményt.
Illetve a motorcserével járó hatósági sz*patást, a drágább biztosítást (az a bűvös 1500 ccm-es határ), a nagyobb teljesítményadót...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!