Mekkora egy autó elektromos teljesítménye?
Vannak ilyen cuccok autóba, hogy szivargyújtós laptop-töltő, 230V-os inverter, valaki bazi nagy hangszórókat szereltet be, a legtöbb autóban légkondi van, stb.
Arra lennék kíváncsi, hogyan bírják ezt az autók. Tehát pl. láttam 150-300 W-os invertereket, amik nyilván képesek annyit leadni, de fel tudják-e venni az autóból probléma nélkül?
Illetve az érdekelne még, hogy egy-egy ilyen fogyasztó hogyan növeli meg egy autó üzemanyag-fogyasztását.
Az autókban manapság 80-100 A áramerősség leadására képes generátorokat használnak. Ez azt jelenti, hogy egy "átlagautó" kb. 1 kW elektromos teljesítményt tud produkálni. Persze ezt rövid időre túl lehet lépni a fogyasztók teljesítményével, az akku képes ezt kiszolgálni.
A fogyasztók halmozása egyébként valóban okozhat gondot, viszont például a hangszórókat - szakértő hifiépítés esetén - úgy kötik be, hogy kondenzátor is van az áramkörben. A hangszóró ugyanis nem folyamatosan veszi fel a csúcsteljesítményét, hanem csak egy-egy nagyobb hangra. Egyébként alacsonyabb teljesítményen dolgozik. A vele párhuzamosan kötött kondenzátor működés közben feltöltődik és a csúcsteljesítményhez szükséges jókora áramerősséget nem tisztán az akku szolgáltatja, hanem ez a kondenzátor is "rátesz" valamicskét. Utána ő hosszabb időn át töltődik fel, mint amíg a hangszóró hirtelen áramlökete tart. Ezzel a hangszóró rövid, de nagy áramimpulzusát "elsimítja": hosszabb, kisebb áramfelvétel lesz belőle.
A légkondicionáló pedig - a lakásba építettel ellentétben - nem elektromos energiából dolgozik. A legnagyobb fogyasztót jelentő kompresszort a főtengely hajtja ékszíjjal. Csak a segédberendezések működnek elektromosan, de ezek teljesítménye sokkal kisebb, mint az akár 2-3 kW-os kompresszoré.
Értem, tehát 1 kW. Én jóval kevesebbre számítottam, olyan 100 W körüli értékre.
Tehát ha rákapcsolok pl. egy laptopot egy autóra, ami max. 50 W lehet, akkor semmi problémát nem fogok tapasztalni?
És a fogyasztást növeli észrevehetően, ha vannak plusz elektromos fogyasztók, vagy ez elenyésző? Mert gondolom a generátort jobban meg kell hajtani ilyen esetben.
És az mit jelent, hogy "okozhat gondot"? Milyen gond jelentkezhet?
Nyilván többet fogyaszt, de nem igazán jelentős.
És egy érdekesség: az autókba általában 12voltos csatlakozókat tesznek, viszont a Ford kezdte az új divatot, miszerint tisztességes 230 voltos "konnektor" van az autóban.
Mégvalami! A laptopot ne inverteres tápról lásd el, hanem hozzá gyártott 12Voltosról.
Az inverteres tápod többet fog fogyasztani, mert nagyobb a vesztesége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!