Miért nem szükséges felfelé váltáskor kuplungozni motorokon?
Előző, te vezettél már autót, már bocs a kérdésért.
Egyébként nem minden motornál van így.
Régen pl. a Jawa csinálta meg azt néhány motorjánál (ezek voltak az un. félautomata kuplungok), hogy úgy volt megoldva, hogy mikor húztad a kart felfelé, akkor "váltás előtt" egy pontotn kiemelt a kuplung is. Mikor visszaesett a kar, a kuplung összezért. Egy egyszerű mechanikus szerkezet volt, de remek találmány.
De keresek robbantott ábárt a blokkról, és ha megalálom belinkelem.
A Babetta visszatér!! ?
Ha továbbra is ilyen ütemben fog emelkedni a benzin ára, akkor én meg merek rá esküdni hogy a nagyobb városokban is, pl.:Pesten is el fognak Szaporodni az ilyen mopedek mint Babetta, Puch, meg talán Simson. Szerintetek?? (Mondjuk én nagyon örülnék neki, hisz nekem is van 2 Babszim.)
14/f
jaj ezt nem ide akartam irni!!
bocsi:(((
Bocs, hogy letoltalak a kuplung nélküli váltásért.
Igen tudom, el lehet éppen úgy kapni az adott pillanatot, hogy ne daráljuk szét a fogakat a fogaskereken, de ez nem ugyan az, mint az általam említett váltók.
Igazad van lehet vele kísérletezni, csak nem erre vannak kitalálva.
Remélem nincs harag.
Ennek kétféle oka lehet. Az egyik, amit előttem írtak: az automata kuplung. A Jawákon előszeretettel alkalmazták (itt visszaváltáskor sem feltétlenül kellett kuplungolni, ha ügyes voltál), de volt az első 250-es Csepeleken is. A legtöbb motoron viszont nem ez az indok. Az ok a forgódobos váltók működésében keresendő. Ezek hasonlóak az autók szinkronváltóihoz: mindegyik fogaskerékpár folyamatosan össze van kapcsolva, csak azt változtatod, hogy melyik legyen a váltótengelyhez reteszelve. A motorok fordulatszáma - mint azt tudjuk - magas, a nyomatékuk alacsonyabb, mint a személyautóké, bár a primerhajtás ezt kicsit módosítja. De még így is magasabb fordulaton, alacsonyabb nyomatékkal terhelve forognak a fogaskerekek, mint az autókban. Mivel alacsonyabb a nyomaték, könnyebb tehermentesíteni: elég hozzá egy gázelvétel. A magas fordulat pedig lehetővé teszi, hogy a reteszek hamar megtalálják a helyüket, mert olyan tempóval pörögnek a darabok, hogy rövid időn belül betalálnak a fészkükbe. Így a tehermentesítéshez nem szükséges kuplungolni és a váltás végbemehet abban a rövid időben, ami a gázelvétel és a motorfék komolyabb "beindulása" között eltelik. Valamint ez a váltókonstrukció engedi is az ilyet, mert nem a nagy, nehéz szinkrondobot kell tehermentesítened, hanem a kisebb reteszeket. Viszont épp ezért kell mindig gázzal visszakapcsolni motoron, mert nincs szinkrongyűrű, ami kiegyenlítse a fordulatszám különbségét. Kuplung nélkül viszont az sem megy, mert nem mindegy, hogy a váltótengelyt gyorsítani vagy lassítani kell-e. Váltás során a kimenőtengely közel azonos fordulatszámmal forog (mert a sebesség fogjuk rá, hogy állandó), a bemenőt kell lassítani vagy gyorsítani. Felkapcsolásnál lassítjuk, mert felkapcsolás után a fordulatszám alacsonyabb lesz. Ez nagyon jó, mert a motor fordulatszáma úgyis esik, lassítja a tengelyt, a tengely súrlódása is a lassítás irányába viszi a folyamatot. Így szinte meg is van a fordulatszám-kiegyenlítés. Visszakapcsolásnál magasabb lesz a fordulatszám, ezt nem tudod recsegtetés nélkül megoldani, mert a kimenőtengely nem fogja felpörgetni a motort.
Egyébként jó tudni, hogy az autók nagy többségén is együtt forognak a fogaskerekek, a szinkronváltók ilyenek. Ott is a reteszeléssel változtatod, melyik fokozat hajt. Viszont érdekes módon a tolókerekes vagy kapcsolókörmös váltónál, aminél mindig csak egy fogaskerék van összekapcsolva, meg lehet oldani a kuplung nélküli felkapcsolást, míg a folyamatosan együtt pörgő szinkronváltókkal ez nehezebb feladat.
Tisztelt T5
Nyugi nincs harag, örülök, hogy meg tudtunk egyezni:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!