Létezik olyan váltó, amelyhez nem kell kuplung, de a sebességeket ugyanúgy én kapcsolgatom, mint egy hétköznapi manuális váltós autóban?
Rally autókban van hogy csak lefele váltásokkor kell kuplungot használnod.
Nevét sajnos nem tudom.
Van, nem is egy.
Az egyenesfogazású, kapcsolókörmös váltóknál felkapcsoláskor nem kell kuplungolni, elég csak a gázt elvenni. Cserébe visszakapcsolni nehézkesebb (dupla kuplung, miegymás).
Vagy ott vannak az automata váltók, ezek nagyjából a '90-es évek eleje, a Tiptronic-rendszer elterjedése óta elektronikus működtetésűek, tehát a fokozatok szekvenciális üzemmódban, kézzel kapcsolhatóak, a tengelykapcsoló automatikus működtetésű. Ilyenből van hidrodinamikus váltó, egykuplungos robotizált váltó és a ma divatos kétkuplungos váltók is ilyenek.
Vagy van még a kevéssé elterjedt félautomata váltó. Itt valóban kézzel kapcsolod a fokozatot, nem csak vezérled a kapcsolást végző szerkezetet, viszont a kuplung automatikus működtetésű. Ha jól tudom, az első generációs Mercedes-Benz A-kban még volt ilyen rendszerű váltó (régen is ők erőltették, már a Pontonokban is volt, ha jól emlékszem).
VFTS Ladában sem kell kuplungolnod, csak elindulásnál és ha kedved tartja.
Tulajdonképpen bármelyik autóval eljátszhatod, igaz hosszú távon nem tesz jót, de Nekem amikor mütötték a lábam utána annyira fájt, hogy csak elinduláskor használtam a kuplungot, mert veszi elég könnyen a fokozatokat anélkül is.
Természetesen van. Ahogy előttem is leírták nem újkeletű dologról van szó. A szekvenciális váltóknál vagy pöckölgetned kell, vagy a kormányon lévő karokat huzogatnod. Indulásnál kell kuplung utána nem, de olyanokat tud reccsenni hogy ihaj. Váltásoknál azért nem kell itt a kuplung mert az elektronika jelet küld és megszakítja a gyújtást a váltások idejére.
Az Alfának van egy olyanja hogy Selespeed, na ez valami hasonló cucc ott is huzogatod a kart, plusz van autómata állása is a cuccnak.
Fontos hogy megkülönböztesd, vannak automata és robotizált váltók. A kettő között pedig rettenetesen sok eltérés van.
Régen írtam 10-15 oldalt ezekről a dolgokról de elkavartam valamerre. Amit keresel az a totalcar autósszótárában megvan, illetve a google-on a "szekvenciális" illetve "robotváltó" vagy "robotizált váltóra" keress rá. Ne riadj meg az angol szövegektől.
üdv
első sztm a szekvenciális váltóra gondolt :)
15/f
Igen, arra gondoltam.
Annyit tudtam hogy sz.... a neve de nem tudtam pontosan, mindig a szinkronváltó ugrott be de az mint tudjuk más.
Hülyeséget pedig nem szerettem volna írni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!