Egyes Mercedeseken látom, hogy irja COMPRESSOR (vagy valami ilyesmi). Mit jelent ez? Köszi.
bocs, hogy nem linket adok, olvass:
Egy motor működése alapvetően az üzemanyag hengerekben történő elégésén alapul. Ehhez a folyamathoz üzemanyagra és levegőre (pontosabban oxigénre) van szükség. Ahhoz, hogy egy motorból nagyobb teljesítményt lehessen kicsikarni, több üzemanyag kell, több üzemanyag elégetéséhez viszont értelemszerűen több levegőt kell a hengerekbe „pumpálni". Itt jön képbe a turbófeltöltő a és a mechanikus feltöltő (más néven kompresszor). Előbbi lényegében egy közös munkatengelyre helyezett turbina és egy (radiális lapátozású) centrifugális kompresszor, ahol a két egység egy „dupla csigaházban" helyezkedik el. A szerkezet működése végtelenül egyszerű: a motorból érkező kipufogógáz a turbinán keresztülhaladva igen magas (100.000-250.000+ 1/perc) fordulatszámot eredményez a munkatengelyen, ami meghajtja a kompresszort. A kompresszor a forgás hatására a légszűrő által megtisztított levegőt beszívja, amit majd túlnyomással beleprésel a hengerekbe. A feltöltő nagyon magas fordulatszáma miatt viszont a benne áthaladó levegő hőmérséklete jelentős mértékben megemelkedik, ami rontja a motor hatásfokát, így a közbeékelt intercooler segítségével visszahűtik azt. A hengerekben az immáron nagyobb mennyiségű és nyomású levegő a többletbenzinnel együtt nagyobb teljesítmény eléréséhez segíti a motort. A két „csigaház" között helyezkedik el a középrész, ami a feltöltő legkényesebb része. Ez a rész felel a munkatengely megvezetéséért, tehát nem lehet játéka, nem lötyöghet és olajzásának is tökéletesnek kell lennie, mert a súrlódás könnyen tönkreteszi ezen érzékeny egységet. A töltőnyomást természetesen szabályozni kell valamivel, különben az egyre több kipufogógáz hatására a turbó egyre több levegőt présel a hengerekbe, ezért egy öngerjesztő folyamattá válna az egész, aminek a vége a motor halála lenne. A töltőnyomás szabályozását a megkerülőszelep (wastegate szelep) végzi , aminek az a lényege, hogy egy meghatározott nyomás elérésekor kinyit, a kipufogógázt pedig elvezeti a turbinakerék mellett, így az nem gyorsul tovább.
A kompresszor működési elve hasonló a turbóéhoz azzal a lényeges különbséggel, hogy itt a turbina szerepét a főtengely tölti be, ami a meghajtáshoz szükséges energiát biztosítja. A főtengely többnyire áttétellel hajtja a kompresszort, ami beszívja, majd sűrítve továbbítja a levegőt a hengerekbe. A megoldás előnye, hogy direkt kapcsolatban áll a motorral, ezért azonnaliak a gázreakciói - tehát nincs turbólyuk -, valamint kisebb fordulaton dolgozik, mint a turbó. Komoly hátránya viszont a fordulat emelkedésével aránytalanul megugró fogyasztás, hiszen a közvetlen kapcsolat miatt a motornak mechanikai veszteséget okoz. Ezt a megoldást manapság már ritkán használják, szinte csak a Mercedes kínál nagy sorozatban kompresszoros autókat.
hasonlo mint a turbo
nem lnyeg a mercedes amugyis szar
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!