A diagnosztikai műszer hogyan tudja kimutatni, hogy épp hol-milyen jellegű az autóban a probléma?
Van pl.: az EPC piktogram (Skoda), ami számtalan okot jelölhet. Erre van a diagnosztikai műszer, ami a hibakód alapján kimutatja a problémát.
Akkor lényegében a fontosabb alkatrészeknél van valami (vissza)jelzési pont, ami jelzi a probléma okát a műszernek? És, ha egy mechanikus alkatrésszel van gond, akkor azt is jelzi?





A műszer nem mond meg semmit. A jelzett hiba alapján egy hozzá értő el tud indulni a hiba feltárás irányába.
Nem véletlenül fogy annyi lambda szonda a bárdiban. 😉 Beír valami oxigen sensor "hibát" és a sok paraszt rohan szondát venni. 🤣 utána meg megy a szervízbe, hogy kicseréltük de nem jó....





"Akkor lényegében a fontosabb alkatrészeknél van valami (vissza)jelzési pont ..."
Csak a motor működéséhez szükséges szenzorok vannak. Pl. lambdaszondák, főtengely jeladó, vezérműtengely jeladó, kerékfordulatszenzorok, levegőáramlásmérő, olajgomba, hőmérők, stb. Ezeknek a jeleit a motorvezérlő kompjuter folyamatosan feldolgozza. És a programjában vannak olyan részek, amik ellentmondásokat keresnek.
Csak hibavizsgálatra külön szenzorok nincsenek. Ezenkívül a kompjuter ellenállásokat mér pl. az izzóknál, légzsákoknál, övfeszítőknél.
A mechanikus alkatrészek (futómű, lengéscsillapítók, féltengelyek, stb.) hibáira nincsenek szenzorok. Ezekről a kompjuter nem tud.
Az OBDII csatlakozó általában 4 számjegyű számok formájában továbbítja a kompjuter által felismert ellentmondásokat a diagnosztikai programnak, ami a céleszközön, telefonon vagy laptopon fut. A program fordítja át ezeket DTC kódokká.





Mert hülyék.
Van ugye egy általános lámpa/piktogram (leginkább a check engine). Ehhez tartozik egy hibakód 99%-ban, de ezt nehogy közöljük ám a sofőrrel, á, minek is. Egy számot, hogy szerencsétlen megnézhesse a manuálban, hogy mégis mi az, vagy jobb híján a neten. De egyébként manapság ahhoz a kb 200 kódhoz maga a hozzátartozó szöveg is letárolható lenne az autóban fillérekért, vagyis akár 10 nyelven ki tudná érthetően írni, hogy mégis mi van.





#3 a jármű vezetők 99%-a lesz@rja a hibakódot, és nem is tud vele mit kezdeni. Az autók ma is rengeteg faxsággal idegesítik a tulajt, nem akarnak több infót.
És ha kiköpné az infotainment kijelzőre a kódokat könyvelő Gizike mi az istent csinálna egy "égés kimaradás a 3. hengerben" üzenettel. Vagy "a katalizátor hatásfoka határérték alatt" ezzel mit kezd az utca embere.





4.
Gizike figyelmen kívül hagyja, aki meg nem, az már telefonon tudja ezt közölni a szerelővel, amikor bejelentkezik hozzá. Például.





#5 És a szerelő mit kezd ezzel az információval a telefonba.
"Hozd be csütörtökön és rá nézünk."
Akkor kiolvassa, néz élő adatot és megkezdi a hiba feltárást.
Példa:
Opel Astra J 1.4T 3 hengerezik, kis kínai kütyüvel kiolvassák. Ez alapján bárdiban vesznek gyújtó tekercset és gyertyát. Nem javul meg.
Oda kerül hozzám, gyertya ki sűritési végnyomás mérés, jé a 3-as hengerben nincs elég kompresszió. El volt repedve a dugattyú.
Volt kód, ki is okoskodták mégse lett jó.
Ezek a kódok hozzáértő embereknek is csak támpontot jelentenek, a hiba lokalizálásához. A nem hozzá értőket meg elviszi az erdőbe. Az Astra tulaja csinált egy kb 50000Ft-os trafó/gyertya cserét mert a ki szedett cucc hibátlan volt.





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!