Pontosan mi az a generátor szabadonfutó?
Van egy 14 éves dízel kocsim, most lett cserélve a szíjhajtás és a szerelő azt javasolta hogy a generátort is érdemes lenne átalakítani szabadonfutósra.
Pontosan mi ez a szabadonfutó és hogyan működik? A generátoron nem csak egy szimpla szíjkerék van amelyen keresztül meghajt a szíjhajtás?
Ha gyárilag nem olyan, akkor hülyeség.
A szabadonfutó lényege, hogy a generátor forgórésze (tengelye) és az azon lévő szíjkerék képes egymástól függetlenül is forogni. Ennek az a célja, hogy a szíj ne rángassa a generátor forgórészét. Amikor ránt a szíj, akkor a szíjkerék, ahogy a neve is mondja, szabadon fut, azaz nem hajtja a generátort. Amikor a szíj járása egyenletessé és simává válik, akkor ismét hajtani fogja a generátort.
Ez védi a generátor csapágyazását, de igazából nem sok értelme van. Tapasztalatom szerint sokkal sűrűbben tönkremegy a generátor szabadonfutója, mint a nem szabadonfutós generátorok csapágyai.
2005-ös dízel autóm generátora szabadonfutós. Sosem volt vele semmi gond, pedig a közel 400.000 km alatt nem egy generátorfelújításon esett át, de a szabadonfutót mindig jónak találták, sosem kellett hozzányúlni.
A másik 2018-as dízel autóm erősebb, meg nyomatékosabb is. A generátor is nagyobb maximális áramerősséggel bír. Mégis csak egy anyával fixre vá van húzva a tengelyére egy szíjtárcsa és jónapot. Nincs semmilyen szabadonfutó. Ebben még nincs sok km, a generátorhoz nem kellett még nyúlni. sem előnyét, sem hátrányát nem veszem észre felhasználói oldalról, hogy fix. Ha erre tervezte a gyrtó, meg nincs is vele különösebb baj, én utónag biztos nem alakítgatnám át. Mi a fenének?!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!