Az autók miért öregszenek ilyen hamar?
Egy 15-20 éves kocsi sok ember számára már öregnek számít. Holott más járművek ennyi idősen még korántsem. Például repülőgépek, helikopterek a megfelelő karbantartás és esetleges modernizálás mellett akár 40-50 évig is szolgálnak problémamentesen, ahogy hajók is évtizedeket üzemelnek. De egy huszonéves kamion sem feltétlen számít idősnek ahogy egy ennyi idős mezőgazdasági gép vagy motorcsónak sem.
Miért pont az autó az a jármű amely hamar öregszik illetve úgy tekintenek rá az emberek hogy pár év után el kell dobni? Vagy ennek a kulcsa hogy az emberek egyszerű használati eszközként tekintenek rájuk ami minimális karbantartást kap?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
kedves kérdező..
meg is válaszoltad...nincs karbantartva.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egyáltalán nem a karbantartás hiányától lesz öreg egy autó.
Nekem lassan 22 éves Fiestám van. (180 ezer km.) Évente megkapta az olajcseréket a gyártó által előírt nem túl drága olajjal. Ha elromlott benne valami (szerencsére nem sok minden), akkor azt megjavíttattam.
De az volt az elvem, hogy minél kevesebbet van szerelőnél, minél kevesebb dologhoz nyúlnak hozzá, annál jobb. Szóval nem volt "túlkarbantartva".
Most is JÓ autó, de ÖREG autó. Nem divatos, nincs benne ABS, ESP, klíma, távnyitó, stb... Legalább 2 literrel többet fogyaszt, mint egy mai kis turbós.
Kiment a divatból és nem követte a fejlődést. Ezért öreg, mert lemaradt a gyorsan változó újabb és újabb modellektől. Nem a karbantartás hiánya miatt.
(De annak ellenére, hogy öreg, nekem jó és szeretem.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Nem divatos, nincs benne ABS, ESP, klíma, távnyitó, stb... Legalább 2 literrel többet fogyaszt, mint egy mai kis turbós."
Az nagy baj szerintem, ha valaki a divat miatt vesz meg valamit. Legyen akár az egy autó.
ABS - nem létszükség.
ESP - nem létszükség.
Klíma - akinek létszükség, minden autóba lehet rakni utólag.
Távnyitó - ... ha a lustaság fájna...
Fogyasztás - hát nem tudom. Két kocsim van, egyik se modern, de van közöttük jó pár év. Az egyik 1985-ös 1.6 szívó, a másik 2008-as 1.4 szívó. A fogyasztás csak 3dl különbség az 1.4 javára. Lehet, hogy egy 1literes turbós 2 literrel kevesebbet fogyaszt ennél (nem hinném), de azért na...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nem tudom... 19 éves autóm van, de nem érzem kifejezetten öreg csotrogánynak, vagy vészesen elavultnak.
CR-dízel, változó geos turbóval itercoolerrel. Nyomatékos, jól fogyaszt, pöccre indul télen-nyáron. Igaz, még nincs benne DPF, meg Adblue, de ettől nem érzem rosszabbnak. Így sem okádja a kormot.
Nem egy rozsdakupac. Végig garázsban tartottam, vigyáztam rá. Soha nem az autón spóroltam.
Aktív kanyarkövetős bixenon fényszórós. Igaz nem led-mátrix, de én ezzel is teljesen jól látok.
Adaptív sport futóműves gyárilag. Alsó-középkategóriás kommersz autó, ehhez képest ez szerintem ma sem általános.
Fényszenzor, esőszenzor, bluetooth, navigáció, tolatóradar, fűthető félbőr ülések, stb... Van ma már ennél jobb persze: 360 fokos kamera, önparkoló, AndroidAuto, stb. De nekem a mai napig ez is megfelel, nem érzem használhatatlannak. Inkább pont az van benne, hogy hosszú távon megérte annak idején egy nagyon felszerelt modellt választani, egy full fapad helyett, még ha jóval drágább is volt, mert ma is megállja a helyét.
Buszokból, kamionokból nem nagyon látsz 20+ évest. Legalábbis nemzetközi forgalomban nem. A repülő az más téma. Sokkal szigorúbb a karbantartási listájuk és sokkal gyakrabban cserélnek kötelező jelleggel fődarabokat bizonyos üzemóra után, mint egy személyautón. Egy 20+ éves repülőgépen szinte már semmi sem a legelső gyári beszerelésű alkatrész.
Egy mobiltelefon, számítástechnikai eszköz sokkal gyorsabban avul el, mint egy autó. Telefonra általában 3-4 év után már főfrissítés sem jár. Nem azét mert a hardver nem bírná el, hanem hogy dobd ki, vedd meg a legújabb modellt! Munkahelyemen ma volt leltározás. Mondták, hogy az informatikai eszközök értéke 3 év alatt írható le nullára és selejtezhető. Kidobják, veszik az újat. 3 év, nem 20!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Azt a perspektívát amit a kérdező pendített meg, sajnos vagy nem sajnos, de muszáj összemosni mind a divat mind a karbantartás fogalmával. Szerintem ő abból a szempontból vizsgálta a kérdést, hogy a legtöbben akik megtehetik, 5-10 éves korában cserélik az autójukat egy újabbra. Azaz a használtautó piac pörög. Kicsit távolabbról megfogva, most hogy te vagy én (nekem is idén lesz 20 éves az autóm, 10 évet simán letagadhatnék belőle) hogyan tartjuk és mire használjuk az öreg autót, lényegtelen. A piac olyan tendenciát mutat, hogy 3-5 éves korban az autót is cserélni "kell". Az már egy másik kérdés, hogy mondjuk 20 éve nem 5 évre és 30 éve nem 15 évre gyártottak autót, hanem jóval több időre. Ma nem nagyon találsz olyan motorkódot a kis turbós benzines piacon, aminek a gyárilag tervezett futásteljesítménye 200-250e km-nél több. 20-25 éve meg simán ráírta a gyártó a 3-400 ezret a benzinmotorokra. A dízelekre meg 4-500 ezret is. És ezt tudták is, jó karbantartással 1,5-2x is elfutottak. Ma már olyan a legtöbb konstrukció, hogy hiába tartod karban, nem hogy 6-800 ezret, a felét se fogja lefutni teljes generál nélkül.
Meg a felhasználói réteg is változott, ismerek olyat akinek az a prio autóvásárlásnál hogy legyen benne tolatókamera meg andorid autó. És sajnos ez a piac jelenleg, az hogy pl. számomra az autó teljesen mást jelent, lényegtelen ebből a szempontból. Egy munkaeszköznél kicsit más a helyzet, egyébként ott is fejlődik a piac, de elsősorban hatékonysági okokból. Meg mivel munkaeszköz, fontos az olcsón üzemeltetés. Személyautónál ez sosem volt prio, mivel azt a gazdasági láncban a végfelhasználó fizeti, nem a cégek.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!