Az normális, hogy pl. dombnak lefelé motorfékben a motor hőmérője leesik a 90 fok alá, majd ha gázt adok újra, akkor visszakúszik lassan 90 fokra?
Szerintem normális. Mégis mitől maradna melegen, amikor a lejtőn alig éget benzint és közben hűti a hideg menetszél? Meg gondolom a fűtés is megy, ami szintén hőt von el a hűtőfolyadéktól.
Az újabb autókban már kb. 70 és 110 fok között beáll pontban 90-re a mutató, hogy az aggódó tulajok megnyugodjanak.
És ez egy 300 km-es úton mennyire tehetett kárt a motorban?
Félreértés ne essék, elviszem szerelőhöz, csak előzetesen érdekel
Persze, hogy normális....
Motorféknél nincs égés a hengerekben, nem keletkezik további hő. Ha elég hosszú a lejtő akkor ilyen hideg időben simán vissza tudja hűteni kicsit a hűtővizet.
Nálam is így van és semmi baja a termosztátnak.
Elviheted szerelőhöz de ő is ezt fogja mondani.
(kivéve ha lehuzos mert akkor képes feleslegesen kicserelni a termosztátot)
Kérdés persze, hogy mennyire esik vissza. De ez több szempontból sem normális:
- A legújabb műszerek csalnak. Nem mutatják a valós hőmérsékletet, csak egy modell alapú kijelzést szemléltetnek. Például nyáron nagy melegben jóval hamarabb felkúsznak a pirosba, akár ugrásszerűen, minthogy az valóban megtörténne a motorban. Ugyanígy bemelegedésnél jóval hamarabb beállnak 90-re, mint ahogy azt a motor ténylegesen eléri. Ez igaz a menet közbeni enyhe változásokra is. Egy jó termosztáttal rendelkező motornak is folyamatosan változik a hűtővíz hőmérséklete a terhelés hatására, de ez maximum 5-7 °C lehet szélsőséges esetben. Ezt a minimális ingadozást a műszer nem jelzi. Tehát ha egy modern autóban mégis ilyesmi előfordul, ott nagy eséllyel a különbség minimum 10 °C körüli.
- Attól, hogy a terhelés nulla, és motorfékkel mész, a motor nem fog kihűlni. Ha eleve meleg a motor, akkor rengeteg hő eltárolódik a fém alkatrészekben, és az olajban is, ami rendszerint egy olaj-víz hőcserélővel a vizet aktívan fűti. Emellett a levegő komprimálálsa továbbra is hő felszabadulásával jár, még ha egy gramm benzint sem fecskendezünk belé. Emellett a súrlódó alkatrészeken ugyanúgy keletkezik némi hő. És persze a termosztát ilyenkor elkezd zárni. Mivel a menetszél a motorblokkot nagyon kis mértékben éri, egész egyszerűen nem tud számottevően visszahűlni a víz. Való igaz, hogy a fűtés von el valamennyi hőt. Ez mondjuk egy kisköbcentis modern dízelnél érezhető is a bemelegedés során, hogy magas ventilátorfokozat mellett nehezebben melegszik. De ahhoz, hogy egy üzemmeleg motort csupán a fűtéssel lehűtsünk motorfék üzem mellett, ahhoz nagyon hideg idő mellett is kellene vagy fél órán át gurulni: a motor és a hűtővíz között nagyságrendekkel jobb a hőátadás, mint a fűtőradiátor és a hűtővíz között. Ha elkezdene még teljesen zárt termosztát mellett is kihűlni a víz, akkor először elkezdené elvonni a hőt a motorból: az olajból és a fém alkatrészekből. Ezeknek azért van némi fajhője, plusz vedd hozzá a nyers térfogatot is --> nagyon hosszú időre lenne szükség. Bemelegedési fázisban ez eltér, mivel ott a motor egyes részei még hidegebbek is lehetnek mint a hűtővíz, de az olaj egészen biztosan. Ezért itt jóval érzékenyebb a fűtésre és a motorfék üzemekre a vízhőmérséklet. De üzemmeleg motornál ez aligha tényező.
Összefoglalván:
- Üzemmeleg motornál: nem normális, a nyitási hőmérséklettől 5-7 °C-kal térhet el maximum, az alá nem szabad mennie
- Bemelegedő motornál: előfordulhat, ha erősen megy a fűtés, és hosszú a motorfék üzem, és a hűtővíz épp hogy csak elérte a 90 °C-ot
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!