Miért van az, hogy az autóm kilóméter/órája mindig többet mutat, mint a GPS-é?
1 válaszoló!
Köszönöm szépen!
2. válaszoló!
Köszi a gyors választ!:)
Az autód kilométerórája az épp aktuális (adott időpillanati) sebességet mutatja, míg a gps egy résztávon mért sebességet (2 vagy több mintavétel óta megtett út arányában számolja ki a sebességet)
(knor)
Az autók kilométerórája csalhat még a gumi átmérő miatt.
Amennyiben a téli gumi kisebb mint a gyári mérete, úgy a kerék még ha minimálisan is, de többet fordul mint a nagyobb átmérőjű gumival. Az én kocsim nyári és téli gumi közti eltérés úgy 8-10 Km/h.
Igen, erre én is gondoltam. A gumi kopása miatt az 1 fordulatra jutó megtett távolság lassan, de folyamatosan csökken. A kör (kerék) kerülete: 2RxPI. Ha 1 mm-t kopik a profilmélység, az az átmérő szempontjából már 2 mm kopást jelent. Vegyünk egy 50 cm-es kereket. D= 50 cm, R= 25 cm K= 50x3,14= 157 cm 1 fordulat alatt. Nézzük, mi történik, ha 1 mm lekopik a profilból. D= 49,8 cm, R= 24,9 cm. K= 49,8x3,14= 156,372 cm 1 fordulat alatt.
Tegyük fel, hogy 100 km/h-t mér a sebességmérőnk. Ez 100/60= 1,67 km/perc. Ekkora sebességhez mennyi fordulatra van szükség (tökéletes tapadás esetén)? 1,67 km= 1670 méter/157 cm= 167000 cm/157 cm= 1063,6942675 fordulatszám percenként.
Most végül nézzük meg, mi van akkor, ha körben 1 mm-t kopott a gumi és ugyanekkora a fordulatszám? Vagyis a sebességmérő ugyanannyit (azaz 100 km/h-t fog jelezni), viszont a valós sebesség a gumi kopása miatt kisebb lesz. A kérdés az, hogy mennyivel, vagyis mennyit fog csalni az autó sebességmérője?
A fordulatszám változatlan marad, azaz: 1063,6942675/perc. A kopottabb gumi kerülete (1 mm kopás után): 156,372. A fordulatszám és a kerület szorzataként megkapjuk az 1 perc alatt megtett távot és ezután a sebességet is! 1063,6942675x156,372= 166332 cm azaz 1663,32 méter. 1 perc autózás mellett az adott fordulatszámon majdnem 7 méter különbség jött ki. Valós sebesség tekintetében: 1,66332 km/0,01666666667h= 99,799 km/h. Tehát 1 mm kopás a gumiból 0,2 km/h sebességeltérést eredményez adott (magas) fordulatszám mellett. Értelemszerűen kisebb gumik, nagyobb mértékű kopás és magas fordulatszám esetén még nagyobb lesz a km-óra csalása, ellenkező irányú eltérések esetén pedig kisebb értékek lesznek az eltérésekben. De létező, kimutatható az eltérés, igaz, nem drámai mértékű. Én is kíváncsi voltam az eredményre, azért csináltam végig a matek-feladványt. :-)
nem stimmel a váltóméreted..
amúgy pontosnak kellene lenni az órának..
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!