Hogyha egy olyan kocsit, ahol 6000-nél van a piros folyamatosan 4-5000-ig huzatnak gyorsításkor lehet baja? 1.2 turbós benzines.
Kedves Fórumtársak!
Talán kuszán fogalmaztam, de a kopás nem közvetlenül a jármű, hanem a csúszó felületek egymáshoz viszonyított sebességétől és az időtől függ.
Tegyük fel, hogy 1. fokozatban 5000 ford/percel 60 km/óra járműsebességgel, míg 3. fokozatban 2500 ford/percel szintén 60 km/óra sebességgel haladsz. A jármű sebessége az úthoz viszonyítva mindkét esetben ugyanakkora, az első esetben a kopás mégis négyszerese a második esethez viszonyítva.
#11-nek válaszolva: Feltételezve, hogy 8. fokozatban 1600 ford/perc-el megyünk 110 km/óra sebességgel, akkor 220 km/óra sebességhez 3200 ford/perc tartozik. Időegység alatt az utóbbi esetben négyszeres lenne a kopás. Ha adott távot teszünk meg 220-al, illetve 110-el, az előbbi esetben a motor kétszeres fordulaton jár ugyan, de csak felannyi ideig, így a kopás "csupán" duplája lesz 220-al, mint 110-el (2*2/2=2).
Autóink motorjai azért nem mennek tönkre egy-két év alatt, mert magas fordulaton viszonylag keveset használjuk. Például a gyorsítás folyamata csupán néhány másodperc, ami után huzamosabb idejű, viszonylag alacsony fordulatszámú járatás, a jármű állandó sebességű haladása következik.
Egy csúnya példa a régmúltból:
A Trabantnak is volt (fél)automata változata, a Hycomat. Gazdája Győrben vette át, és Pestig jött vele egyesben, mert nem tudta hogyan váltson, illetve, hogy kell-e egyáltalán váltani. Mire megtette a 120 km-t tönkre is ment a motor. Kétségtelen, hogy ma már a váltást a jobb kocsikban nem bízzák ránk automatáink csak ha mi akarjuk, és az anyagok is másak, mint félévszázada...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!