Egyedi kipufogórendszerben mi okozhatja a nagy rezonanciát a rendszer egy bizonyos részén?
Röviden tömören annyi a lényeg, hogy a kipufogó rendszer 1 bizonyos részén valamiért nagy a rezonancia, ami terhelés alatt csörgő, kellemetlen hangot ad. Az egész rendszer egyben van, nem lyukas sehol, biztos hogy nem a dobok csörögnek.
Bővebben:
4 hengeres 1.8-as motor, gyári öntöttvas leömlő helyett 4-2-1 leömlő van fent, aminek a végén van egy oldható tölcsér-kúpos csatlakozó, ezután egy szinte új flexibilis cső (eddig 250-es volt most 150mm-est raktam be), katalizátor jelenleg nincs (próbáltam már univerzális katival, és kibelezett katival is), szóval most csak sima cső van a helyén, ezután jön egy 8 literes átmenő csöves középdob (ez a kettő hegesztve van egymáshoz, gyárilag itt oldható csatlakozó lenne), és végül egy WM Sport szintén átmenő csöves hátsó dob.
A probléma a kati helyén mutatkozik, ugyanis akár mi van ott (sima cső, uni kati, üres kati "dob"), minden esetben szemmel láthatólag is rezonál, és hallani is lehet hogy onnan jön ez a csörgő hang, hogyha az ember a kocsi alatt van. Feltételezem hogy ezt a rezonanciát felerősíti a kipufogó többi része, és mire kiér a hátsó dobon még jobban lehet hallani.
Próbáltam gyári középdobbal mit csinál (zsír új dob), ugyanúgy csörög, csak a csörgés mellett a hangja nem csak halkabb, de iszonyat butább is lett. Vissza is került a 8 literes. Mindentől függetlenül meg lennék elégedve a hangjával, csak a csörgés nagyon zavaró.
Kérdeztem már néhány embert, és legtöbbször olyat tanácsoltak amit már próbáltam, de a legutóbb azt a tippet kaptam hogy valószínű nagyon gyorsan áramlik a gáz, és emiatt rezonál ennyire, és esetleg meg lehetne próbálni azon a részen nagyobb csövet beiktatni. Egyedül ezt nem próbáltam még, de bizonytalan vagyok hogy lenne-e különbség, no-meg az egész rendszer (leömlőt leszámítva) 50mm-es, és ha én beiktatok a bajos helyre egy pl. 60-as csövet, az vajon lelassítaná annyira az áramlást hogy ne rezonáljon úgy a cső?
Már így is nagyon sokat írtam úgyhogy itt megállok, de bőven tudnék még beszélni róla. Ha valaki tud segíteni azt nagyon megköszönöm.
A felerősödő rezgéseket a kipufogórendszer geometriai paramétereinek a megváltoztatása okozta. Eltérő átmérők, eltérő csőhosszak, ill. más alakú idomok. A kipufogógázok áramlástani sajátossága a benne kialakuló lökéshullámok tovaterjesztésének a képessége, az akusztikai jellemzők pedig a csövek, dobok geometriai méretétől, alakjától függ. A nem kívánt rezonancia a csővezetékrendszer sajátfrekvenciájának elhangolásával, hangcsillapító beépítésével lehetséges. Az 1-es válaszoló által javasolt megoldás is gyakorlatilag egy hangcsillapító/hangtompító, az ilyen véges hosszon kialakított átmérőnövelés egy olyan rezonátorként működik, amely egy adott frekvenciájú zaj amplitúdóját csökkenti. Összehangolandó a frekvencia a rezonátor geometriai paramétereivel; komolyabb számítás hiányában ez tapasztalati úton valósítható meg.
Ugye a gyári kipufogórendszer tervezése, méretezése alkalmával áramlástani, akusztikai számításokat, számítógépes szimulációkat végeznek egy jól összehangolt rendszer létrehozásához. Ennek hiányában, utólagos átalakításkor marad a kísérletezgetés, hosszak, átmérők változtatgatása.
Az átalakításoktól valószínű olyan gázlengések, örvények keletkeztek, amit házilag képtelenség "kisimítani".
Lehet próbálkozni, kísérletezni, (mi is megtettük anno) de a tökéletes gázáramlás-kifogástalan hang kombó bizonyára csak egy álom marad.
Ha egyébként jól működik az autó, akkor fogadd el ezt a hangot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!