Mit jelent a hidrotőkés vezérlés?
A szelephézag állításban az a lényeg, hogy legyen valami ami egy résben változtatja a vastagságát.
Régen ez egy lekontrázott csavar volt.
Újabban lapka vagy korong alakú alátét. Az el van helyezve valahol, hogy ne csússzon ki oldalra. Ezt a valamit nevezhetjük pohárnak, ha akarjuk, de nem az állítja a hézagot, hanem a lapka vagy korong alátét kicserélése.
És a hidrotőke: az is egy korong, amit egy belső rugó folyamatosan megpróbál szétfeszíteni. Amikor nincs rajta nyomás, akkor megtelik olajjal. Az olaj csak egy kis lyukon tud kijönni. Emiatt nem lehet a hidrotőkét összenyomni, amikor a szeleszáron nyomás van és a szelep nyílik. Egyszóval, a hidrotőke folyamatosan és lassan változtatja a vastagságát. Pont úgy, hogy állandó legyen a szelephézag. És a hidrotőke benne van egy tartóban. Ami felülről nyitott és megtölti az olaj, amit a hidrotőke fel tud szívni. Szóval ezt a tartót joggal nevezhetjük pohárnak.
A hidrotőkés vezérlés egy olyan rendszer, amely a szelepek nyitását és zárását szabályozza a motorban. A hidrotőke egy kis henger alakú alkatrész, amely a vezérműtengely és a szelep között helyezkedik el. A hidrotőke belsejében olaj van, amelyet egy rugó nyomás alatt tart. Amikor a vezérműtengely megnyomja a hidrotőkét, az olaj áramlik át egy szelepen keresztül, és kitolja a szelep szárát. Ezzel megnyitja a szelepet. Amikor a vezérműtengely elengedi a hidrotőkét, az olaj visszaáramlik a hengerbe, és visszahúzza a szelep szárát. Ezzel bezárja a szelepet.
A hidrotőke előnye az, hogy automatikusan kompenzálja a kopást és a hőmérséklet változást. Így mindig pontosan beállítja a szelephézagot (azaz azt az űrt, ami akkor marad közte és közte), ami fontos a motor hatékony működéséhez.
A DOHC (Double Overhead Camshaft) vezérlésnél két vezérműtengely van fejenként (egy az összes beömlő-, egy pedig az összes kipufogó-szelephez). A DOHC vezérlés lehet korongos vagy hidrotőkés típusú. A korongos típusnál nincs hidraulika benne, hanem csak fémből vagy műanyagból készült korongokat használnak arra, hogy beállítsák a szelephézagot. Ezeket úgy kell cserélgetni vagy állítgatni időnként (pl. 20 000 km-enként), hogy megfeleljenek az előírt értéknek.
A korongos típusnál használt pohár elnevezése szelepemelő. Ez egy olyan alkatrész, amelyre ráhelyezik vagy beleillesztik azt a korongot (vagy többet), amellyel beállítják a szelephézagot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!