Az autógyártók mi alapján döntik el hogy melyik olajgyártót válasszák gyári olajnak?
Habár le lett pontozva az előző, igaza van. Azért ez szakmán belül nem egy holdraszállás. Autók jórészébe tök alap mondjuk 10W40 olaj kell. Van egy rahedli gyártó akik ezt le tudják gyártani. És minősítése is van mindenkinek.
Felső kategóriából válogatva szerintem marhára mindegy, hogy egy Castrolt, egy Motult, egy Liqui Molly, egy Pennzoil, Mobil, Total, Shell, vagy mi a halált választanak az adott modellhez. Hótmindegy. Egyiknek az olaja pont olyan mint a másik. Olyan minimális különbségek vannak, amiket a te mint hétköznapi felhasználó nem észlelsz. De még teszteken se gondolom hogy kimutatható különbség van.
Egyik modellhez ilyen olaj van, másikhoz amolyan. A sportmodellek az érdekesebbek, ahol feltételezem szigorúbb követelményeket támasztanak kenéstechnikailag. De ezek is olyanok, amiket a fennt leírt nagy gyártók (illetve azon kívül egy csomó másik) teljesíteni tud lazán.
Úgyhogy igen. Ki milyen árat tud ajánlani, mit vállal, stb... Illetve autógyártók figyelnek a megfelelő beszállító diverzifikációra. Tehát nincs olyan hogy valakinek csak egy motorolaj beszállítója (gyártó) szállít. Mert az kvázi monopolhelyzetben lenne. Az meg nem jó az autógyárnak.
Egyébként ez hogy "gyári olaj" ez teljesen értelmezhetetlen... gyártó által előírt / ajánlott olajok vannak, aminek megfelel nagyon nagyon sok olajgyártó terméke. Ha a Corollába Shellt öntenek a gyártósor végén, de az Aurisba meg Castrolt, akkor melyik gyári olaj? Akkor ha a Corollába teszel Castrolt, akkor az nem gyári olaj? Nem, mert nem azt öntötték bele eredetileg a gyárba, igaz? Amúgy meg 10 méterrel arrébb ezt öntik az Aurisba. Akkor hogy van ez? Gyári ez vagy nem? Értelmezhetetlen.
Egyik gyártó terméke pont annyira gyári mint a másiké.
Utolsó: szerintem valaki mérges lett ránk :D
Kíváncsiságképp megnéztem, hogy az autóm motorjára mit ír elő a gyártó. Viszkozitást, teljesítményszintet. Gyakorlatilag nem találtam olyan olajat az adott viszkozitásban, ami ne felelne meg. Még a teherautókhoz és munkagépekhez használt olajok nagy része is teljesíti amit kell. Persze lehet, hogy egy Parnalubbal nem szerződött a Toyota, de attól még ők is nemzetközi sztenderdek szerint gyártanak olajokat.
Ha nem hiszünk a ráírt betűnek, akkor azt kell gondolnunk, hogy a gyártók direkt hazudnak. Mi szab határt annak, hogy tetszőleges, vagy akár az összes gyártóról ezt feltételezzük? Nem maradna semmilyen támpont. Ha mindenféle betűt kétkedéssel fogadunk, akkor egy megoldás van: mindig más olajat tegyünk az autóba. Ami megint nem biztos, hogy jó.
6: Szerintem az utóbbi 10-15 évben nem sok olyan autó jött ki, amibe 10W40 olaj kell. Nem olyan rég eladott, 14 éves Skodámba is 5W30 vagy 0W30 volt az előírás. Az újabba még beletölthető az 5W30, de már 0W20 az ajánlott. Ezzel is gurul le a szalagról. Vannak autók amik 0W16-tal járnak.
Az üzemanyag takarékosság/CO2 kibocsátás, fejlett katalizátor, részecskeszűrő, hibrid hajtás, start-stop miatt már nagyon komoly követelmények vannak a motorolajokkal szemben.
Rengeteg gyártó rendelkezik saját jóváhagyással. Keletiekre talán kevésbé jellemző, de az európai gyártók nagy része egyéni előírásokat támaszt az általános szabványokon kívül. Csak a szigorú, gyártói előírásoknak megfelelő motorolajat javasolják a motorba tölteni. Több márkának van is "gyári" olaja, pl. van VW vagy BMW márkájú motorolaj is. Nyilván valamelyik nagy olajvállalat gyártja nekik, de kifejezetten az ő igényeikre, az ő motorjaikhoz fejlesztve.
Szerintem érdemes ezeket az előírásokat betartani, mert még a szerelőnek sincs fogalma róla, hogy mit és miért ír elő a gyártó. Sokan nem figyelnek erre, aztán megy a csodálkozás, mikor problémák vannak a motorral. Nem egy ilyen motorról lehet olvasni, amit a rossz olajjal ki lehet nyírni. Eldugul az olajzójárat, lehal a turbó, megkopik a vezérműtengely...
9: Ez is benne lehet, hogy egyszerűen marketing miatt nem kerülhet be egy kevésbé ismert márka a gyártóhoz. De azért nem minden gyártó köti az orrunkra, hogy ki gyártja neki az olajat.
Az sem kizárt, hogy a kisebb márkák egyszerűen be sem jutnak egy tenderen, mert nem tudnak versenyezni a nagyokkal. A MOL-nak van szintetikus olaj terméke, de a MOL nem gyárt szintetikus alapolajat, tehát valakitől vásárolja az összetevőket, majd összekeveri. Nyilván nem fog tudni jobb árat adni, mint maga az alapolaj/adalék gyártó. Lehet, hogy nekünk olcsóbb a boltban a MOL olaj, mint a Shell, de az árak megfordulhatnak, ha nagy tétel eladásáért versenyeznek. Aztán az sem kizárt, hogy a márkás olajat is mondjuk az OMV vagy a MOL gyártja bérgyártásban, mert éppen úgy éri meg a feleknek. Ezeket a részleteket csak az ismeri, aki ezen a területen dolgozik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!