Minimum mekkora teljesítmény/nyomaték kell ahhoz, hogy ha egymagad ülve az autóban egy 15%-os emelkedőhöz érve az autó ne vegye észre, hogy emelkedőn megyünk fel?
#6: hát az alföldön tényleg nincs ilyen, de hegyvidéken elég gyakori.
Pl. ez egy hely ahol még feltolni is alig tudom a biciklit, nem hogy feltekerni. 15%-oson még felküzdöm magam tekerve is.
Budaoest, Magas út
Hm. Érdekes kérdés. Elméletileg a legkevesebb teljesítmény annyi, mint a lejtő két végpontja közötti helyzeti energia különbsége, illetve hozzáadva a surlódási, légellenállási, és egyéb lassító tényezőket.
Ez a teljesítmény lehet egyenletesen leadott, vagy akár exponenciális is.
Teszem azt, te egy lada 1200s-ben ülsz, 60 kmph sebességgel haladsz 5-ik fokozatban 1250-es fordulatszámon. Az út sima, egyenes, majd hirtelen egy 15%-os emelkedő kezdődik. Ha nem nyúlsz a pedálokhoz, akkor a fordulatszám csökken, a sebesség csökken és a lada mozgási energiája átalakul helyzeti energiává addig, amíg meg nem áll. Ha viszont kicsit rálépsz a gázra és tartod a fordulatszámot, akkor a sebességed sem fog változni. (sebesség kiszámítható a fordulatszám, a váltási áttét és egyéb áttételek, esetleges slipek és a kerékméret alapján úgy, hogy a sebességmérő a kerék fordulatszámán alapszik, ha kisebb kereket raknál egy autóra, akkor a sebességmérő órája tévedne úgy, hogy többet mutatna a tényleges sebességnél, ha nagyobb kereket raknál rá, akkor kevesebbet mutatna a tényleges sebességnél, illetve a motor fordulatszámát beszorzod az összes módosító tényezővel akkor a kapott számot a kerék kerületével elosztod, akkor a sebességet kapod meg.
Tehát az emelkedőt elméletileg a leggyengébb jármű is meg tudja "mászni", amennyiben elegendő enerigát képes kinyerni a rendszeréből (evidens, ha belső égésű, akkor az üzenanyagból, ha elektromos, akkor az akkumlátorból, ha mechanikus, akkor a mechanikát mozgató erőből.).
Persze az elmélet és a gyakorlat más, mivel a gyakorlatban sok érték nem pont ugyan az, a tényleges adatokhoz nem mindegy, hogy milyen idő van (légnyomás, páratartalom, hőmérséklet, levegő összetétel, portartalom, szélirány, napsugárzás,), milyen a talaj (felületi tapadási surlódási tényezőkhöz kell a kerék futófelülete és a pontos futási út felülete is), a különféle alkatrészek milyen állapotban vannak, mennyire kopottak, a hatásfokok milyenek....stb, illetve hogy a kellő energiához hozzá lehet-e jutni (a gázpedált sem lehet egy foknál tovább nyomni, akármennyire is állítod be, a motor felépítése miatt korlátos lesz, a korlát pedig egyedi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!