Régebbi autóban, amibe gyárilag 15W-40-es olaj a való, használható 5W-40, vagy esetleg 0W-40 is?
Melegen a viszkozitása elvileg ugyanannyi, csak hidegen folyik jobban. Ez elvileg jó, nem?
A kérdés inkább csak elméleti jellegű. Régen sokszor hallottam, hogy pl. Ladákba csak a 15W-40 való, a 10W-40 meg 5W-40 nem jó, hidegen lefolyik a hengerfalról és minden egyéb felületről, így egy éjszakai állás után az indításkor jelentősebb lesz a kopás mint egy kevésbé folyós olajjal. Viszont manapság mindenhol azt lehet olvasni, hogy a hidegoldali viszkozitással lefele el lehet térni a "gyáritól", mert a hidegen hígabb olaj mindig jobb. Sehol nem emlegetik ezt a lefolyik a felületről dolgot. Mi az igazság ezzel kapcsolatban?
nem csak a viszkozitás számít hanem az ugynevezett teljesítményszint(europai szabványban pl: az ACEA
Vannak modern szintetikus olajok amit "túl jók" egy régi autóba, a régi autokban a motor alkatrészei közötti hézagok stb.. másmilyenek, nagyobbak, igy egy mai modern szintetikus olaj ami hidegen is alacsony viszkozitású nem biztos hogy üzem meleg állapotban megfelelő kenést ad a régi motor alkatrészeinek.
Ui.: a viszkozitás az nem a hígság/sűrűség mutatója, hanem hogy az olaj részecskéi egymáshoz mennyire tapadnak(nem mindegy ám)
Igen, használható. Aki ilyen baromságokat mond, hogy "lefolyik a hengerfalról" az egyszerűen nincs tisztában a tribológiai alapfogalmakkal sem. Sokan valamiért teljesen azt hiszik, hogy az a jó a motornak, hogyha viszkózus mint a disznózsír, mert az a "vastag" olaj. A hajamat kitépem ezektől a baromságoktól. Itt század, meg ezred milliméteres nagyságrendről beszélünk (ha már a hengerfal), ahol az olajnak meg kell tapadnia, emberi szemmel ezek nem is érzékelhetők!
Azt is valahogy elfelejtik, hogy melegen egy 15w40 és egy 0w40 viszkozitása (nem sűrűsége!) nagyjából azonos. És ugye jól tudjuk, hogy üzemmelegen állna be egy motorban a tökéletes illesztési hézagok, ergo nekünk épp az lenne a cél, hogy lehetőleg minél közelebb maradjunk ehhez az állapothoz. Akkor most hogy is van ez? Ha melegen, ahol a motor éllettartamának 90%-át tölti, jó neki az a viszkozitás, hidegen miért legyen disznózsír állagú? Ugyanez az olajfogyasztásra. Nem attól fogja enni, ha esetleg hideg oldalon eltérsz a viszkozitástól. Ha van is különbség egy 5w40 és egy 15w40 meleg oldali viszkozitása között, az 5%-on belül szokott lenni. Ha a motor ezt a különbséget megérzi, ott már komoly bajok vannak, ennyi szórás amúgy a különböző gyártók különböző olajai között is előfordul, azonos viszkozitási osztályon belül is!
Mindezek alapján szerintem könnyen belátható, hogy nagyon erőlködve kell érvelni, hogy bele lehessen magyarázni, hogy hidegen az alig folyó olaj jobb a motornak. A folyékonyabb olajat hamarabb fel tudja szívni a szivattyú, gyorsabban felépül az olajnyomás, és nem csak olajnyomás lesz, hanem térfogatáram is, mert a jó folyóssága miatt nem fog megrekedni az alkatrészekben, hanem át is fog folyni rajtuk. Még a végén kiderül, hogy mégis csak köze van a kenéstechnikához annak, hogy nem kell ma már 200 ezrenként nagygenerálozni a mai motorokat...
Én amúgy egy 40 éves dízelmotort üzemeltetek 5W40-es olajjal, az akkori gépkönyv 15W40-et írt még bele. Akkoriban szerintem 10W40-nél hidegen folyékonyabb olajak nem is léteztek. Olajfogyasztás nulla, és köszöni szépen, elég jól megvan. Az árkülönbség egy 15W40 és egy 5W40 között 5 liter esetén csupán néhány ezer forint, nekem bőven megér ennyit. Az 5w40 és a 0w40 között már elég húzós a különbség, majdnem a duplája, és ott már nem is ad annyi pluszt, hogy megérné a felárat az én esetemben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!