Minek van a 4. szelep a hengerfejben? És miért nincs az összes kocsiba? És az mit csinál? Illetve van 2 szelepes is?
Úgy érted hengerenként 4 szelep? K**va egyszerű dolog, 2 szelep a szívó csatornát nyitja és zárja, a másik kettő a kipufogó csatornát.
Második kérdés, amivel a 4. kérdésedet is megválaszolom, vannak hengerenként 2 szelepes motorok is, itt 4 ütemű motor esetén az egyik a szívó, a másik a kipufogó csatornát nyitja és zárja. A kétütemű hajó motoroknál viszont csak kipufogó szelepek vannak, mivel a szívó oldalon résvezérlést használnak. Ha nem tudod, hogy az mi, akkor csapd fel a googlet.
"Minek van a 4. szelep a hengerfejben?"
Egy R sugarú körbe (hengerfej) két kört (szelepek) legfeljebb R/2 sugárral lehet berajzolni. Ha négy kis kört (szelepek) rajzolunk be, akkor a sugaruk legfeljebb 0,414R lehet, de funkciónként 2 van belőlük.
A kétszelepesben egy-egy funkcióra a szelep felülete 0,25R^2, a négyszelepesben 2 szelepé 0,343R^2. Ezért előnyösebb a 4 szelep.
"És miért nincs az összes kocsibaN?"
Mert a négyszelepes hengerfejébe nagyjából kétszer annyi alkatrész kell.
"Illetve van 2 szelepes is?"
Van, de egyre kevesebb.
A kétszelepes motorok már kihalak. Új autóban talán már nincs is.
A felsorolásból fentebb kimaradt az, hogy a négyszelepes elrendezésnél a gyújtógyertya lehet pont az égéstér közepén, ami előnyös. Ha megnézed, egy DOHC motor gyertyái középen vannak, egy OHC motoré oldalt, a szelepfedél peremétől kicsit lejjebb.
Kapaszkodj meg kérdező!
Nem csak hengerenkénti 4, vagy 2 szelepes motor van, hanem olyan is, amiben nincs egy darab szelep sem.
Aztaaaaa.
Ez egy tök segítőkész is kedves kérdés volt kedves válaszokkal. Kár volt elrontani ezzel.
De ettől eltekintve milyen az a 0 szelepes?
"De ettől eltekintve milyen az a 0 szelepes?"
Kétütemű, wankel
Nincsenek szelepek, csak rések vannak a "henger" falán, amiket a dugattyú letakar, vagy szabadon hagy.
De ettől még léteznek két- vagy négyszelepes kétütemű motorok is.
A résvezérlés csak viszonylag kis teljesítményű motoroknál használatos. Nagy teljesítménynél viszont a kétüteműség egyben azt is jelenti, hogy feleakkora motor kell ugyanakkora teljesítményhez. Annyi a titka, hogy az alsó holtpont közelében először a kipufogószelepeket nyitják, majd kihasználva a kiáramló gáz tehetetlenségét, a szívó szelepeket is, és az alsó holtpont után nem sokkal be is fejeződik a légcsere. Hátránya, hogy ez a módszer csak feltöltés mellett működik, szívó motorként nem. Jellemzően ezek a gépek sűritett levegővel indulnak. Lökettérfogatuk száz liter körülitől a több köbméterig terjed (mozdony... konténerszállító hajó). Üzemi fordulatszámuk nagyon alacsony, hatásfokuk nagyon jó. Emissziós értékek... lépjünk tovább.
#4 voltam.
Szerintem semmit nem rontottam el a válaszommal.
Ugyanis -mint a hozzászólásodból kiderült- nem ismered a "szelepnélküli" motor fogalmát.
/nem tudom hány éves vagy, de elképzelhetetlen hogy sosem hallottál a Trabant, Wartburg, Barkas, Mazda RX-7 nevű autókról, vagy Pannonia, MZ, Jawa, nevű motorokról, és a megszámlálhatalan márkájú kétütemű robogóról, mopedről,
Vagyis nem sértés volt részemről, hanem tájékoztatás.
Szívesen. ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!