Az autók váltójának kialakításakor fizikai korlátja volt egy egyszerűbb rendszer megalkotásának, vagy miért esett erre a választás?
Fizikai korlátai vannak ennek. Meg lehet oldani ha olyan a motor és hajtás elrendezése, lásd a motorkerékpárokat. Ott például úgy van ahogy leírtad.
A versenyautókban szerintem nem mechanikusan váltanak sebességet, hanem elektronikusan.
"ezt a négyzetrácsos szerkezetet muszáj volt beleépíteni, vagy csak így jött ki, így maradt?"
A dolog ott dőlt el, hogy az egyszerű mechanikus sebességváltóban egy hajtó és egy hajtott tengely van, párhuzamosan. Ezeken ülnek a fogaskerekek. Minden fokozatnak megvan a hajtó és hajtott fogaskereke. Ezeket valahogy össze kell kapcsolni. A mai váltókban nem a fogaskerekek mozognak a tengelyeken, hanem fix helyük van, mindig együtt pörögnek. De az egyik szabadon forog a tengelyen. A fokozat akkor kapcsolódik be, ha a szinkrongyűrű becsúszik a fogaskerék és a tengely közé és összerögzíti azt.
És eljutottunk oda, hogy 5-6 valamit kell csúsztatni egy tengelyen. Ez úgy oldható meg, hogy egy villaszerű valamivel két szinkrongyűrűt kezelünk. Benyomjuk az egyiket vagy a másikat vagy középállásban egyiket sem. Ez történik, amikor a sebváltó kart előre-hátra mozgatjuk. De ez csak két szinkrongyűrűt tud kezelni. Ezért 3 független villánk van, amik közül a jobbra-balra mozgatással választunk.
Ez egy egyszerű mechanika, ami akárhány fokozatot tud kezelni. A gyártók a technológiailag stabilizálódott személyautóknál így kezdtek és a kéziváltóknál nem tértek le erről az útról egy bonyolultabb megoldás felé. Az emberek meg megtanulták és elfogadták, hogy ez van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!