Kiszedjük a Opelból a katalizátort?





#10
"nem megfelő jeltartományban hibát generál az ECU. Ezért nem jó "kisimítani" konstans jelre, bár néhány ECU az extrém jeleket ignorálhatja."
Katalizátor nélkül a második lambda szonda jele 0,2-0,8V között ingadozik. Ha ez simítva van, akkor egy 0,5V körüli sokkal kevésbé ingadozó jel lesz. Ez pont a megfelelő jeltartomány és nem "extrém".
Ha levegőhöz juttatod a második katalizátort, akkor az úgy fogja érezni, hogy a keverék állandóan szegény. Ez meg fogja változtatni az LTFT értékét (a hosszútávú korrekciót) és túl dús lesz a keverék.
A videoban szereplő eszköz sem levegőt ad a lambda szenzorhoz. Hanem elkülönít egy kis gázteret, ahol a kis bejárat miatt lassabban és kevésbé változik a gázösszetétel, mint a kipufogóban.










#11
Katalizátorral van normál jele a szenzornak, 0.1-0.9V között.
Hi nincs kati, akkor folyamatos "túl szegény" jelet ad az oxigénre, ezért hibakódot generál az ECU és átáll "vész üzemmódra" csökkentett hatékonysággal, nem lesz hosszútávú korrekció.
Ez a "megoldás" leegyszerűsítve oxigénhez juttatja az oxigénmérőt, amikor nincs előtte katalizátor, ami ezt megtenné.





"Hi nincs kati, akkor folyamatos "túl szegény" jelet ad az oxigénre"
Már miért adna? Ugyanazt a jelet fogja adni, mint az első szonda. Azért, mert ugyanazt a gázt kapja. Azt a 0,2-0,8V közötti jelet (vagy 0,1-0,9 jelet, ha érzékenyebb, de ez lényegtelen), aminek az ingadozásából látja az ECU, hogy nem történik semmi a gázzal.
És egyébként, hogyan juttatja levegőhöz a szondát az a kis lyukas kupak, amit szorosan rácsavarnak és utána becsavarják a kipufogóba? Van benne egy kis oxigéntartály????





#14
Az első szonda (ha van) a leömlőben fontosabb ahhoz a keverék módosításhoz, amit korábban írtál. Ez a közvetlen kipufogógáz a motor után.
A második, katalizátor utáni szondának más értékeket kell adnia az ECU felé, nem ugyanabban a tartományban üzemelnek. Az ingadozást ennél nem is veszi annyira figyelembe az ECU (keverék képzés), mint az első szonda értékeit.
Leegyszerűsítve írtam ennek a vacaknak a működését, a lényeg hogy maga a szonda fog mérni, és aszerint jelet küldeni a motorvezérlőnek. A jel szerint megfelelően oxigéndús a katalizátor utáni kipufogó gáz.





"spark plug non-fouler"
Ennek mi amúgy a magyar neve?





"A jel szerint megfelelően oxigéndús a katalizátor utáni kipufogó gáz."
Csak a többi olvasónak írom, hogy a "háromutas katalizátor" működésével ez nem férne össze.
14-esnek felesleges leírnom a katalizátor működését és a két szonda szerepét a keverékképzés vezérlésében, mert ő ezt úgyis jobban tudja.
Egyébként is nagyon eltértünk már a katalizátor védelmétől.





#17
Leragadsz a tényleg nem tuti egyszerűsítésemnél. A szonda által leadott jel szerint a katalizátor megfelelően működik, nincs eldugulva. Pontosan nem tudom hogy működik, gondolom a lyukon bejut annyi kipufogógáz, ami elég a megfelelő értékek méréséhez.
Az Omega A, C20NE motorjának amúgy nincs (elsőnek mondott) lambda szenzora a motor után, katalizátor előtt. Az még egy karburátoros befecskendezésű, full egyszerű motorvezérlés (Motronic).
A katalizátor védelemtől azért tértünk el, mert a legjobb ha kiveszi, de akkor át kell verni a lamdaszondát (1-et).





"karburátoros befecskendezésű"
Köszönöm. Ennyi elég is a szakmai leírásból.





Karburátoros, központi befecskendezésű. Érted, ha akarod. Nem a szakmám, de érdekel a téma.
Ezeknél a régi rendszereknél a katalizátor utáni lamdaszonda csak a katalizátor működéséről hivatott információt adni a motorvezérlésnek. A leömlőben/katalizátor előtt meg nincs (első) szonda.
Az ECU nem használja az adatot keverékképzéshez, csak hibát generál a lambdaszonda rossz értékeinél, és ezért "vész módba" állhat (átáll default paraméterekre, figyelmen kívül hagyva az érzékelőket).
Lehet ez a régi motorvezérlő még ilyen "vész módba" se vált, csak világít a check engine lámpa, és eltárol egy hibakódot.
Ezzel a trükkel könnyebb/olcsóbb elérni a megfelelő jelszintet a szondán, mint más módosítássa, ezért ajánlják ezt mint megoldás. (Nem elég egy ellenálást forrasztani a csatlakozóba.)
Szóval nem tudom min akarsz vitatkozni, de valóban nem a szakmám. Javíts ki bátran, ha nagy hülyeséget írok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!