Kanyarodás közben a hátsó kerekek szerkezetében milyen mérnöki megoldásokat alkalmaznak, hogy bírják a kanyarban kifelé ható erőket és tudják követni az első kerekek ívét?
Pusztán felmerült bennem ez a kérdés, minél tovább boncolgatom a fejemben annál jobban zavarossá válik. Nem nagyon értek a dologhoz, csak néhány alap dolgot tudok, ezért is gondoltam, hogy hátha van itt valaki aki átlátja a dolgot.
A járművek kanyarodásában kulcsszerepet játszik a tömegközpéppont, a képzeletbeli kör sugarát is ide kell meghúzni. Mikor az első kerekek elfordulnak, a tömegközéppont teszi lehetővé, hogy szépen, ívesen kanyarodjon a jármű. Ha gondolatban leveszünk minden elemet a járműről és csak az első 2 kerék marad, akkor nem fog létrejönni a kanyarodás, csupán oldalirányban fog mozogni a két kerék, mivel nincs amit mozgasson a kanyar ívén.
A hátsó kerekek hogyan tudják olyan szépen követni az első kerekek ívét, például mikor hóban vagy esős úton megtesz egy teljes kört az autó, szinte tökéletes kör jön létre az út mintázatában. Mivel ezek nem kormányzottak, ha csakis a hátsó kerekek "szemszögéből" figyelünk egy kanyart, akkor meg sem lehet mondani, hogy kanyarodik a jármű, mivel a kerekek végig egyenesen állnak. Maximum a 2 ív hosszából adódó forgási sebesség különbségéből.
Az nem fér a fejembe, hogy mégis hogy bírják a hátsó kerekek egy kanyarban az oldalirányú erőket, és hogyan tudják leírni pontosan az első kerekek ívét, ha nem kormányzottak?
Lehet nagyon buta kérdés, de mindenkinek köszönöm aki válaszol rá!
A hátsó kerekek nem fordulnak az első kerekek ívén, csak rövid tengelytávnál ez kevésbé észrevehető.
Ráadásul ehhez "kellően kis sebesség" is szükséges, amely persze autónként, típusonként eltérhet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!