Autópályán miért kötelező a fényszóró?
Többször hallottam már, hogy autópályán nem jó a menetfény, hanem tompított kell helyette.
Ez valóban igaz, és ha igen miért van így?
Oké egy 25 éves Swiftre utólag felszerelt pár ledes "menetfény"nél erősebb a tompított, de egy modern kocsinál nappal sokkal jobban látható a gyári menetfény mint egy xenon tompított, legalábbis én úgy vettem észre.
Vagy ez az egész nem igaz, hogy kötelező lenne a tompított még nappal is menetfény helyett?
Nincs jogsim, csak utasként figyeltem ezeket meg.
Mit nevezel menetfénynek?
Szerintem ilyen nincs a KRESZ-ben.
A fényszóró az maga a lámpa test.
A nappali menetfény általában valamilyen ledes cucc,ami allandoan vilagit,amig fel nem kapcsolod:
A tompított fényt ami kötelező városon kivul 0-24-ben kivéve ha a gépjáműved gyári menetfénnyel van felszerelve,mert akkor az is elég.Tehat vagy a menetfenxt hasznalod vagy a tompitottat.
Aztán van még a reflektor vagy távolsági fény,na ez az ami kiégeti a retinádat ha valaki éjszaka rajta hagyja,de ezzel szoktak villagni is mondjuk egy elsobbseg lemondas eseten.
"Többször hallottam már, hogy autópályán nem jó a menetfény, hanem tompított kell helyette."
Nem így van, innentől pedig szerintem lényegében felesleges a többi feltételezéssel foglalkozni.
Nappali menetfény használata nappal és jó látási viszonyok között elég autópályán, nem kell tompított fényszóró. Sokakban megmaradt szokásként hogy lakott területen kívül tompított, mert 10 éve még nem volt menetfény.
Vannak szakaszok, ahol kötelező a tompított fényszóró, ezt a tompított fényszóró jelzése jelzi táblán, de tudtommal ezt kizárólag csak nagyobb alagutaknál használják és belföldön nincs rá példa.
Én 2011 óta ingázok rendszeresen 200km-re autópályán és mindig a gyári menetfény van felkapcsolva, nem kapcsolgatom a tompítottat. Még senkit nem zavart, senki nem jött nekem. Alagútban, ködlámpa, vagy ablaktörlő kapcsolására, vagy ha a fényviszonyok megkívánják, automatikusan bekapcsolja egyébként az autó a tompítottat.
Volt részem olyan közúti ellenőrzésben, ahol a teljes pályát lezárták egy pihenőnél és mindenkit egyenként átvizsgáltak. Akkor sem tették szóvá.
Nappal, jó látási viszonyok között sem autópályán, sem máshol nem kötelező se a tompított, se a távolsági fényszóró, amennyiben van gyári, vagy utólag szakszerűen beszerelt E-jeles nappali menetfény (=DRL).
Amint felkapcsolod az egyik fényszórót, azonnal lekapcsolódik a DRL, ha szakszerűen van bekötve, mivel a kettő egyszerre nem működhet. (A motoroknál szívás, mivel 22-es csapdája szerűen kötelező a bekapcsolt tompított fényszóró mindenkor, azaz DRL-t elvileg soha semmilyen körülmény között nem szabadna használni motoron, pedig már egy csomó újabb motor gyárilag azzal szerelt. Kicsit le van maradva a KRESZ ott is).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!