Hogyan kell ápolni egy motort?
A napokban vásároltam (életemben először) egy motort, viszont pontos leírást nem találtam, hogy-hogyan kellene ápolni.
Chopperről van szó, kevés króm felülettel a háttámla tartónál, és oldaltáska tartóknál, azon kívül jórészt matt, a tanknál nem matt fekete.
Nagyon alap szinten vágom, motor és fékolaj ellenőrzés, izzó ellenőrzés, mindig letakarva tárolom, ha nem használom (mert még nem vagyok valami gyakorlott + hidegre megfelelő ruha beszerzése még folyamatban) pár naponta beindítom, bemelegítem, és járatom kicsit, és hasonlók, de fogalmam sincs, hogy a (bőr) kormányt, ülést hogy kell ápolni, a láncot lekenni (vagy mi) milyen módon kell, és ezen kívül miket kell elvégezni, és milyen időközönként.
Nem várom el, hogy bárki nekiálljon itt regényt írni, viszont nekem részletes leírás kellene, úgyhogy ha valaki tudna küldeni egy leírást, cikket, stb.. (lehetőleg magyar, vagy angol nyelven) azt megköszönném.
Bónusz kérdés: A kormányzárat hogyan kell bezárni? Olyasmi leírást találtam róla, hogy el kell forgatni balra, és valahol engedi elforgatni a kulcsot, de egyelőre nem találtam meg azt a pontot, jobbra fordításnál meg nincs túlzottan hely, hogy lezárjam (na meg meglepő lenne, ha a sztenderrel ellenkező irányba kellene állítani a kormányt).
Felesleges pár naponta beindítani, csak ártasz vele. Legjobb valóban egy csepptöltő lenne, amikor télen nem használod. Garázsban van? Vagy kint az udvaron, letakarva? Az se mindegy, mivel takarod le, érdemes jó minőségű motoros ponyvát venni, ami jól szellőzik és nem ragad be alá a pára. Én sose szöszöltem ilyen dolgokkal, hanem csak simán elmegyek vele motorozni havonta legalább egyszer. Budapesten lakom, errefele mindig van egy olyan nap havonta, amikor 5 fok felett az idő. Illetve utóbbi 2 hónapban kb 50 napon motoroztam legalább egy kicsit. Ha sokáig nem használod, érdemes néha picit odébb tolni, meg ráülni, megmozgatni a felfüggesztést, mert a gumikon kívül a teleszkópszimeringeknek sem tesz jót az állás.
Láncot gépkönyv szerint érdemes beállítani, kezelni, de alapvetően 5-600 km-enként érdemes olajozni, illetve én 2-3 ezer km-enként adok neki egy alapos tisztítást, felrakod állványra vagy középsztenderre, majd alaposan lemosod róla dzsuvát erre alkalmas dologgal. Én rendes motul lánctisztítót használok meg egy fogkefét és egy rongyot, de sokan wd-40-et, petróleumot vagy dízelt. Túra közben pl sokkal könnyebb dízellel, mert az minden benzinkúton van, beragadva a csőbe egy picike, vagy koldulsz valakitől fél decit, aki épp tankol. Azzal meg is tudod tisztítani, meg kenésnek sem utolsó és a láncban lévő x/o-gyűrűknek sem árt.
Ezen kívül ha dzsuvás időben mentem vele, utána minél hamarabb lemosom, szerintem havonta 3-szor megyek mosóba vele, főleg az utóbbi időben.
Bőr cuccokat bőrápolóval érdemes néha lekezelni, ha azt akarod, hogy sokáig szép és funkcionális maradjon, de ezt sem kell szerintem túlzásba vinni.
Ezeken kívül nem igazán szoktam mást karban tartani rajta, eléggé laikus vagyok, úgyhogy inkább szerelőre bízom a többit. Olajat sem ellenőrzöm, mert elég gyakran viszem cserére és tudom, hogy nem eszi.
Vizet érdemes még nézni, ha van benne.
Amúgy ha beírod google-be, hogy how to maintain your motorcycle kidob 77 millió 900 ezer találot, ott is érdemes az első pár oldalt megnézni, írnak más hasznos dolgot is biztosan.
Biztosan balra kell tekerni a kormányt. Valószínűleg egészen ütközésik és akkor tudod kormányzárra tenni.
Egyébként érdemes lenne beszerezni a motor kézikönyvét. Ilyen és sok egyéb információ benne van. Google-n angol nyelven biztosan megtalálod.
A lánchoz spéci olajat kell venni motoros boltban. Ezzel kell befújni mondjuk 1x hetente.
A bőr felületekre bőrápolót tudsz venni. Nagyon vigyázz, hogy a kormányra (ahol fogod) ne kerüljön, mert csúszik. Ülésre sem kéne tenni, de ahhoz megint csak lehet kapni motoros boltban.
Elég nagy hiba volt télen motort venni. 15 fok alatt nem jó motorozni, amíg meg az eljön fájni fog a szíved miatta...
"A lánchoz spéci olajat kell venni motoros boltban. Ezzel kell befújni mondjuk 1x hetente."
Nem hetente, hanem párszáz km-enként, időjűárűtól függően. Ha nem használja, akkor pl nem kell hetente. Ha napi 1000 km-t megy, akkor meg akár napi 2-szer is.
Köszönöm a segítséget.
Igazából nem tervezem sokáig állni hagyni, egyelőre még pár felszerelés beszerzése folyamatban van, hogy ne fagyjak rá, de amint minden meg lesz (remélem 1 héten belül), jó eséllyel napi szinten fogok vele gyakorolni, mivel lassan fél éve nem motoroztam, a jogosítvány letétele (max 15 órányi vezetés) óta, és van hova fejlődni.
Nyílván, nagyon szar idő, jég és hó kivétel, ilyen esetben nem gurulok vele, de ha van lehetőség, azonnal.
A kézikönyvnek utána nézek, eddig csak service manual-t találtam, amikor néztem, azzal meg sokra nem mentem.
Bőr felület igazából csak az ülés, meg a kormány, úgyhogy majd annak megfelelően nézek ápolót.
Egy-két kérdésem viszont lenne még.
- Mennyi az optimális fékolaj szint? - tegnap lementem kicsit felmérni a motort, hogy mi-hol van rajta, hideg volt, így sokáig nem időztem, de a fékolaj tartályban (vagy mi) nem láttam min - max jelzést, csak annyit, hogy a kis kör ~ötödéig van benne.
- Van a kormányon (a gázkartól ~20 centire) egy kis óra, ami nem jár, kerestem (angolul) videót / leírást, hogy-hogy kell leszedni, de nem igazán találtam, esetleg valaki tudja?
- A motoron nincs üzemanyagszint ellenőrző óra, így csak a tank kinyitásával tudom ellenőrizni, hogy mennyi benzin van, de nem jöttem még rá, hogy menet közben, hogy jövök rá, ha üres / közel üres a tank? - Vagy minden indulás előtt ellenőrizzem (nyílván, nem tankolás után)?
1) Ezt elvileg a service manualben megtalálod pontosan, nem szeretnék tippelve rossz infót adni, én ott nézném meg a helyedben.
2) Nem tudjuk a motorod típusát, így még ha esetleg ismernénk is a típust, akkor sem tudunk segíteni :)
3) Elvileg van benzincsap a motorodon. Ha nincs ü.a. szintjelző, akkor valószínűleg karburátoros, azaz valószínűleg van rajta benzincsap. Azt amúgy is illik elzárni, amikor áll a motor. Szokott rajta lenni leglább 3 állás, Off, On, meg tartalék. Alapesetben az ON állásra tedd, ha mész vele, ha megáll, akkor mehet a tartalékra, és onnantól van x liter üzemanyagod. Ezt megint a motor leírásában tudod megnézni, hogy mennyi a tartalék. Illetve egy idő után ki fogod tapasztalni, hogy mikor milyen a fogyasztásod, onnantól kezdve meg egyszerű osztás, hogy megtippeld, mikor mennyi benzined maradt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!