Hogy működik a lóerő?
Tegyük fel, hogy egy 100lóerős autó 9másodperc alatt gyorsul 100ra, és 170km/h a végsebessége.
Ugyanebben az autóban kicseréljük/tuningoljuk a motort 200lóerőre, akkor miért nem 4,5s lesz a gyorsulás, és 340km/h a végsebesség?
Ez pontosan így működik...
Rendszerint a 400lóerős motorok 2.25másodperc alatt elérik a 100at,és 640 a vége.
A 800lóerősek már átlépik a hangsebességet.
A végsebességet a járműre ható különböző menetellenállások határozzák meg. Ideális esetben a jármű úgy éri el a végsebességét, hogy a motor a maximális teljesítményét adja le, ami pontosan megegyezik az autóra ható menetellenállás fékező teljesítményével. Beáll a végsebesség, mindenki boldog.
A menetellenállások között a két legnagyobb a súrlódás és a légellenállás. A sebesség növekedésével a légellenállás mértéke közel négyzetesen nő: kétszeres sebességnél négyszeres a légellenállás által kifejtett fékezőerő. Ezért nem olyan egyszerű a dolog, hogy egy kétszer akkora teljesítményű autó kétszer olyan gyorsan megy. Van még sok más tényező is, ami befolyásolja a végsebességet, de így, este fél 10 körül elég ennyit megérteni.
A lóerő úgy működik, hogy semmi köze a gyorsuláshoz, és a végsebességhez.
Pl egy (régebbi) csuklós buszban 480 lóerős motor van.
Egy úthengerben hidraulikus meghajtás van, kb 60 lóerős motorral.
Egy erdőgép, amivel "a falra is fel lehet mászni", 120 lóerős motorral 45 fokos dőlésszögben is tud dolgozni.
Mondok jobbat.
Cseréljük ki 600 lóerősre. És akkor 1,5 másodperc alatt lesz 100-on, és 1020 km/h lesz a végsebessége.
Válasz teljesen egyszerű. A lóerő növelése:
- nem egyenesen arányos a végsebesség növekedésével.
- nem egyenesen arányos a gyorsulással
egy 11 ezer lóerős dragsternek nem 11 szer nagyobb a végsebessége mint egy 1000 lóerős tökömtudja Bugattinak. Meg nem 11 szer gyorsabban gyorsul 100-ra.
Ha ezt nem fogod fel, akkor hülye vagy :D
Ó az a fránya számmisztika! :D
Pl. a gyergyói havasokban ha megzavar egy medve, akkor a barlangtól a menedékházig 10 perc az út futva.
Na most ha két maci kerget, akkor ugyan erre a távra 5 perc is elég lesz?
Jól leírák fentebb, négyzetes az összefüggés. Példának két szoci autó.
Trabant, 26 LE, 100 km/h körüli végsebesség. Vegyünk egy kétszer olyan erős autót abból a korszakból, legyen akár a Lada 60 LE, vagy a Wartburg 45-50LE körüli teljesítménnyel. Mégsem tudott egyik sem 200-al repeszteni, jó ha vitték a 145-t, vagy a Varesz 135-t. Ami hogy, hogy nem, közelítőleg gyökkettőszöröse a 100-nak...
Nem. A nyomaték a fordulatszám és a teljesítmény "össze van drótozva egymással", bármelyik kettőből kiszámolható a hiányzó harmadik.
A többi csak áttételezés kérdése, kisköbcentis rizskályhának rövidebb a váltója, hadd forogja ki magát, nyomatékos dízelnek hosszabb, hadd legyen értelmezhető végsebessége.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!