Tenyleg "veszélyes" kézifék nélkül indulni emelkedőn friss jogosítvánnyal?
Dízel autón tanultam vezetni, megmutatta nekem az oktató a kézifekes elindulast még rutinpályán, de soha nem indultam kezifekkel. Az én autóm benzines, eleinte gyakran lefulladtam egyenes úton is, így volt bennem félelem az emelkedők miatt. Akkor mondta a párom, hogy induljak kézifékkel. Sok helyen olvasom is, hogy kezdőként az a biztos és hogy fekkel indulni nehezebb.
El is mentünk gyakorolni a párommal és egyszerűen nem megy, engedem a kuplungot, adom a gázt, kiengedem a kézifeket, lefulladok és gurulok hátra. Viszont ha engedem a kuplungot, érzem, hogy hol tartja meg az autót, atrakom a másik lábam a fekrol a gázra akkor el tudok indulni, maximum néha kicsit nagy gázt adok még, de nem vészes. Viszont mivel kicsit még bennem a para a visszagurulas miatt és azt mondják, hogy kezifekkel sokkal biztonságosabb meg könnyebb így el szoktam bizonytalanodni hogy ha az nem megy akkor nehogy baj tortenjen. És amúgy ha esetleg lefulladok emelkedőn akkor nagy eséllyel töröm össze a mögöttem lévőt, vagy ha egyből nyomom a féket akkor meguszhato gurulás nélkül?
Nem csak kezdőként, úgy könyebb. Kevésbé van esély visszagurulásra is, mert nem kell váltanod a lábad.
Erre is csak rá kell érezni. Ha megvan a fogáspont, akkor jobb kéz - jobb láb osszehangol.
Amúgy nekem sokáig túl gyenge volt a kézifékem, rá kellett szoknom a fék-gáz ugrálásra.
Azt mindkét módszernél próbáld kerülni, hogy nagy gázra engeded rá a kuplungot, nem tesz jót neki.
Nem csak kezdőként, mindenhogyan jobb a kézifékes.
Egyébként semmi mást nem helyettesítesz a kézifékkel, csak a gyors lábmozdulatot a fékről a gázra. Ha neked ez annyira bezavar, hogy pont így gurulsz vissza, akkor ott valami komoly technikai vakfolt van a fejedben. Valószínűleg a párod is rátesz egy lapáttal és hülyeségeket beszél.
"soha nem indultam kezifekkel" akkor te még nem indultál el igazi emelkedőn :) Keressél egy 20%-osat és nézd meg összejön-e a technikád.
Egyébként kézifékkel nagyon hasonó a technika. Szépen megvárod amíg érzed a fogáspontot, adhatsz egy kis gázt is, mire leül majd az autó hátulja, ekkor kézifék ki és már el is indultál.
Én sztorim:
Egyszer egy volt barátnőmmel mentünk egy bevásárlóközpont parkolójába, ami emeleten volt. Elég meredek, többsávos emelkedő vezetett fel. Kezdő jogsis volt, kocsija akkor volt meg pár hete. Szörnyen vezetett. Mondtam neki, hogy lendületből menjen fel egyből, lehetőleg kerüljük a megállást. De sor haladt felfele. Mondtam neki váltson sávot, üres az egyik. Aztán végül megálltunk a sorral, beállt egy kocsi mögé az emelkedő felénél. Teljesen pánikba esett, hogy ő innan nem tud elindulni. Megpróbálta a fékről átugrok a gázra módszert és hozzácsúsztatja a kuplungot. Nyilván lefulladt... Közbe hátragurultunk egy métert. Mögöttünk már álltak. Mondtam neki, húzza be a kéziféket, és csinálja úgy.
Tudod mi volt a válasz? :D
"Oktatóm azt mondta, hogy az a balf@szoknak való, sose csináltunk ilyet mert tök gáz". Ja mondom jó, akkor guruljunk bele a mögöttünk állóba, igazad van. Fontos is a büszkeség.
Támadt az ötlet, hogy ő visszagurul szépen az aljára, és feljön lendületből... Te mondom nem látod, hogy állnak mögöttünk,eddig 2, mostmár 1 méterre?
Akkor megpróbálja megint... Megint lefulladt, közben hátragurultunk még fél métert. Azon gondolkodtam, hogy cseréljünk helyet és majd én elindulok.
Harmadszorra bőgázzal sikerült összekaparnia nagynehezen. Gyöngyözött a homlokom.
Tanulság: Igenis jó a kézifékes elindulás. Pláne kezdőként. Pláne tényleg kicsit komolyabb emelkedőn történő elinduláskor.
Saját magad helyzetét könnyíted meg.
Igen, teljesen ugyanaz a módszer lényege, csak jobb, mert így még a fékhatás megszűnése előtt fel tudod pörgetni a motort, így a kézifék kiengedésekor azonnal megvan a kellő nyomaték az elinduláshoz. A te módszereddel az a baj, hogy a fék felengedésének pillanatában alapjáraton jár a motor és így egy nagyobb emelkedőn nem tudja megtartani az autót, tehát elkezd visszagurulni. És egy hátrafelé guruló autót sokkal nehezebb elindítani, tehát így még könnyebben kipöröghetnek a kerekek. (emelkedőn elsőkerékhajtású autóval amúgy sincs sok tapadása a hajtott kerekeknek)
És ilyenkor bajban vagy, mert már hiába taposod a gázt, ugyanúgy csúszol visszafelé. Sőt a modern autók a gázt is elveszik, ha kipörög a kerék, tehát ilyen helyzetben "lefullaszthatják" az autót. Tehát törekedned kell rá, hogy ne pörögjön ki a kerék és a kézifékes indulással jobbak az esélyeid.
További előny, hogy a gázt és a kuplungot is finomabban tudod kezelni, mert nem kell kapkodni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!