Vezérlés jelölgetés, jelre rakás vagy kitámasztása a vezérlésnek?
Nem vagyok autószerelő, csak foglalkoztat a kérdés. Mi értelme jelölgetni és rögzíteni egy vezérlést? Csomószor látok olyat, hogy autószerelő fehér fixszel bejelöli a vezérműtengely és főtengely fogaskerekét, hogy pontosan hogy állt. Ha egyszer jelre van rakva a vezérlés, kicserélve, amit ki kell cserélni (pl. hidrotőke vagy csak simán vezérlés csere), akkor utána ha újra jelre van rakva a vezérműtengely és főtengely és úgy összerakva, akkor az úgy nem működik? Miért kell mindig rögzíteni és jelölni, hogy pontosan hol volt? Illetve ami még érdekelne, hogy az adagoló a dízel motorokon miért baj, ha elmozdul? Azt is ki szokták támasztani, hogy ne mozduljon el. Ott mi történhet, ha elmozdul? Nyilván egy főtengely, vezérműtengelynél jelentős gond lehet, ha összeüti dugót a szeleppel, de adagolónál mi lehet a gond?
Persze nem okoskodni akarok, csak érdekel a dolog. És még egyszer írom nem vagyok autószerelő, nem értek hozzá. Köszönöm!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A hagyományos adagoló baromi egyszerűen működik. Jó nagy nyomást épít fel, ami akkora, hogy a porlasztócsúcsban legyőzi a zárásért felelős rugó erejét, megemeli a dugattyút és megy befelé a gázolaj megfelelően porlasztva.
Viszont mivel ennyire egyszerű, ezért buta is. Nincs neki szöghelyzet-jeladója a főtengelyen, hanem a befecskendezés akkor történik meg, mikor a fent leírt fizikai jelenség megvalósul. Ha ez 1-2 foggal (ez 10° feletti elfordulás is lehet a főtengelyen) elcsúszik, oda a munkaütemed: a gázolaj nem az összesűrített, forró levegőbe érkezik meg kicsivel FHP előtt, hogy a gyulladási késedelem letelte után pont jól lökje meg a dugattyút, hanem a még sűrítés alatt álló, hideg ájerbe, ahol majd valamikor begyullad, általában még jóval FHP előtt, jó nagyot odaverve a forgattyús mechanizmusnak (fordított irányban lökné meg, a lendület nem hagyja, de a csapágyak örülnek ilyenkor). Esetleg FHP után a már terjeszkedő, lehűlő levegővel találkozik az üzemanyag, amitől az istennek se akar rendesen begyulladni.
A vezérlés utólagos jelölése sokszor jól jön. A gyári jelölések jók, de szerelés közben nem mindig célszerűek. A gyárban biztosra mennek: öntött vagy gravírozott jelöléseket használnak, amik egész biztosan nem kopnak le (ha mégis, akkor nagyon nagy a baj), de nem is látszanak kellőképpen. Ha fehér filccel összejelölöd a vezérműkereket a blokköntvénnyel, azt mindenféle testhelyzetben látni fogod, ami csak előfordulhat a vezérléscsere közben. Márpedig némelyik típusnál vannak csodák ezen a téren: emlékeim szerint Opelen volt szerencsém olyan vezérműszíjhoz, aminek a cseréjéhez még egy motortartó bakot is le kellett oldani és legalább négy kar kellett volna hozzá, egyenként 5-6 minden irányba mozgó ízülettel, hogy hozzá is férjek. Ilyenkor nem mindegy, hogy messzire ordít-e a jelzés vagy lámpával rá kell világítani, hogy lásd a kerékbe gravírozott vonalat.
Persze ez a jelölés hamar lekopik, néha már a szerelés végére se nagyon látszik, de arra pont jó, hogy ne menjen el minden szöghelyzet a szomszéd utcába. Ellenőrizni mindig a gyári jelölés alapján kell, de ha így megfested magadnak a pozíciókat, nagy meglepetés nem érhet, nem kell elölről kezdeni mindent, mert fél fordulattal arrébb mentél a nagy igyekezetben.
Azt a mindenit. Nagyon szépen köszönöm az idődet és segítségedet, hogy ilyen részletesen leírtad ezt.
Szóval mindenképpen megéri, ha a gyári jelöléseken túl magának is bejelöli az ember.
És ha esetleg elkúszna az adagoló, létezik rá valamilyen alap helyzetbe állítás? Vagy ezt hogy oldják meg mondjuk adagoló cserénél, ahol kikerül az egész a helyéről és kitudja, hogy a másik pontosan hogyan állt előtte?
Köszönöm!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!