Megbízhatóak (még) a kamionok? Egy Peterbilt 579-es, vagy egy Scania R730 Európa útjait járva? (Vagy a temérdek elektronika miatt a személyautókhoz hasonlóan már ezeket sem fogjuk tudni viszonylag problémamentesen használni akár 15-20 éves korukig?)
Pete 579 nem járja Európa útjait ( legalábbis tömegesen biztosan nem ).
Scania R730-ak sem járják tömegesen, mivel kis túlzással gázolajtemetők.
A haszonjárművek fenntartása teljesen más, mint a személyautóké. A rájuk vonatkozó környezetvédelmi normák szigorodnak, az útdíjak a kibocsátási normáknak megfelelően skálázódnak. Nyugat-Európában biztosan nem fogsz 15-20 éves járművekkel fuvarozni, mert az gazdasági öntökönlövés lenne.
Azokban az országokban ahol a korlátozásokkal és az útdíjjal nem büntetik a fuvarozókat ennyire, ott ma is látsz 15 éves vontatókat - pl Magyarországon.
A haszonjárműveket lehetne problémamentesen az idők végezetéig használni - vagyis amíg alkatrészt kapsz hozzá - de a haszonjármű az nem hobby célú eszköz. Egy haszonjármű vásárlását normális gazdasági ( és gazdaságossági ) számítások és kalkulációk előzik meg, és ugyanez történik az üzemeltetése alatt is. Amikor már elérik az üzemeltetési és járulékos költségek azt a szintet, hogy nem éri meg üzemeltetni akkor megválnak tölük, mert ez egy munkaeszköz aminek hasznot kell termelnie. Ha nullszaldós a buli vagy veszteséget termel akkor nem éri meg üzemeltetni.
A kamion motorokban reálisan elég a max 500-as, de 460 az nagyon sok van. Ezt az utakat, emelkedőket és lejtőket simán elbirja ez a LE.
Annyit biztos nem fognak menni , még 15 évet sem , nem hogy 20 évet.
AZért sem mert egy kamion egy év alatt 120-150 ezer km-t is megy.
Pár éve még az euró 3 besorolás is jó volt, de ma már ezeknek nagy magas az út adójuk, azért hogy vegye meg a mindíg legjobbat, legújabbat.
Lehet 5-6 év mulva már az euró 6 is rossznak fog számitani és megvetetik majd megint az újabbakat.
De én pont, hogy "hobbycélúként" kívánnám a közeljövőben használni, ezért íródott ki éppen így a kérdés (bőven elég, hogy én tudom mi miatt).
Azonban (itt már ismét bekapcsolódhattok) ezek alapján azt mondjátok, hogy:
1. Elmennének ezek 20 évet is (évi 20.000-30.000 km futásteljesítmény mellett) simán, extrém elektronikai meghibásodások nélkül, de...
2. Olyan magas útdíjakat szabnának ki a jövőben rájuk, hogy egy egyszerű, hétköznapi személyes felhasználás céljából SEM érne meg őket üzemeltetni?
Hobby célból elmennek 50 évet is. Mint fentebb írtam, gazdaságossági okai vannak amiért 3-6 évente cserélik a járműállományt a fuvarozásban. Egy kis futású hobby járműnél másak a szempontok.
Normál használat (évi 100 000+km) mellett is elmennek 20 évet most is :)
Az útdíj már most is olyan magas. Pótkocsi nélkül nagyságrendileg olyan 40-60forint/km-lusta vagyok megnézni mennyi a két tengelyes útdíj. Évi 20 000km futásnál ez 800 000-1 200 000Ft/év. Hobbynak ez baromi drága :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!