Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A Zsiguli és a Lada megnevezés...

A Zsiguli és a Lada megnevezés egymási szinonimái?

Figyelt kérdés

Én úgy tudom, hogy csak a kezdeti szériás 2101-eseken (és talán a kombi változaton) volt cirill betűs Zsiguli felirat. És valamikor 1977-78 táján, tehát a "facelift" alkalmával cserélték le Ladára.

Későbbi Ladára, pl 2107-esre, Nivára vagy akár Samarára nem hallottam még ezt e megnevezést. Zsiguli Niva, Zsiguni Samara, Zsiguli Vesta... nagyon furcsán hangzanak.

Akkor hogy is van ez? Nem csak a korai 2101-es volt a Zsiguli?


2020. jún. 16. 17:34
 1/6 anonim ***** válasza:
55%
2020. jún. 16. 17:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%
Minden Zsiguli Lada, de nem minden Lada Zsiguli. A sok megjegyezhetetlen kódszám között összezavarodott az átlagember (és nemcsak), ezért minden klasszik kocka Ladát Zsiguliként említünk. A Nivára nem Zsiguli, a többi sem.
2020. jún. 16. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
67%
A klasszikus Zsiguli az 1200-as kereklámpás
2020. jún. 16. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

Nem egyszerű a sztori.

Volt (sőt, még van is) a Volgai Autógyár, amit mi csak VAZ-ként ismerünk. Ez kezdte 1970 tavaszán ontani magából a Fiat 124 módosított változatát VAZ 2101 néven. Kellett valami márkanév az autónak, így hát Zsigulinak nevezték el.

(érdekesség: van otthon olyan Merkur-árlistám, amiben még "VAZ 20.01 szovjet Fiat" néven szerepel, annyira korai)

A Zsiguli, mint márkanév a belpiacon meg is maradt, Oroszországban Samarák például Zsiguli Szputnyik néven futottak. Magyarországra az első szállítmány (2108, háromajtós kivitelben, rövid géptetővel, szögletes hűtőráccsal, fosbarna belsővel) úgy érkezett, hogy a B-oszlopon az eredeti Szputnyik-felirat volt a burkolat alján, de a csomagtértetőre már sikerült a Samara-feliratot felszerelni.

Ám a VAZ-nál kezdetektől fogva exportban is gondolkodtak és amint megtehették (a Fiattal kötött licencszerződésben szerepelt, hogy amíg Torinóban gyártják az eredeti 124-est, Nyugat-Európában nem jelenhetnek meg a szovjet kivitelek) nekiálltak nyugati exportra is termelni Toljattiban. Nyugat-Európában viszont a Zsiguli nevet képtelenség volt kimondani, így a könnyebben kiejthető Lada márkanévvel kezdték árulni az autókat. Egyúttal a típusszámozás is érthetőbbé vált: nyugaton nem erőltették 4-5 jegyű gyári jellegszámot, inkább a hengerűrtartalmat tüntették fel. Így lett a keleti VAZ-21011-ből Lada 1300.

Ez 1974-ben történt, ekkor hozzánk még jócskán Zsiguli néven érkeztek a 2101-esek és 2102-esek. Miután a nyugati exportkiviteleken meghonosították a Lada márkanevet, a derék toljatti elvtársaknak eszébe jutott, hogy talán KGST-n belül sem kellene erőltetni az autók hátulján a 30 centis cirill betűs spialter feliratot, így a béketáboron belül is Lada néven kezdték árulni az autókat. Hogy hozzánk mikortól jöttek Ladaként az autók, azt nem tudnám megmondani. 1974-ben még Zsiguli-feliratos, de már teljesen szovjet gyártású körlámpások jöttek, 1976-ban pedig már a korai, spialter Lada-logósokat hozták. A 2101/2102 botrányosan ronda nagy átalakítása (21011-alkatrészekkel olcsósított beltér, narancssárga irányjelzők) később, 1977/78-ban volt.

Mivel nálunk volt némi késése az új típusoknak, ezért a Zsiguli-feliratos 2103-ból hozzánk már alig jutott, mikor a tömeges (már amennyire tömeges volt) importja beindult, már a frissített, lyukas homlokfalas, villanyventis, Lada-feliratos ezeröcsik jöttek, a későbbi típusokból pedig a Zsiguli-változatok ismeretlenek voltak.

Ennyi a hivatalos történet, a magyar népnyelv pedig kicsit eltér tőle. Zsiguli minden kétkörlámpás, akkor is, ha valami '80-as évek végi 21012 (1200s) az alany. Néha még a négykörlámpás 1500-ast (2103) és 1600-ast (2106) is így hívják, mióta az ezeröcsi és ezerharcsa megnevezések kezdenek kikopni. Ladák pedig a kockák, legyenek akár kicsik, akár nagyok.

2020. jún. 16. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Köszönöm a részletes leírást, de ennyire azért nem vagyok sík a témához.

A Samarát én Lada Szputnyik néven hallottam már.

Én azért örülök annak a "botrányosan ronda nagy átalakításnak". Örülök, hogy nem törik ki a bokám a gázpedálpozíció miatt. Örülök, hogy nem egy zacskószerű izébe kell tölteni a szélvédőmosót, hanem rendes tartálya van. Örülök, hogy ha szélvédőt akarok mosni nem a világításkapcsoló körül kell matatni, hanem mint minden rendes autónál általában, csak meghúzom az ablaktörlő kart. Annak is örülök, hogy nem az a mini kerek visszapillantó van, hanem van rendes méretű. Személy szerint az átalakított beltér is ezerszer jobban tetszik...

Tehát akkor, a kérdésemre visszatérve: Pl a 2107-es az nem Zsiguli. De egy 2101-es, akkor is ha LADA felirat díszeleg a hátulján, az az?

2020. jún. 16. 19:45
 6/6 anonim ***** válasza:

4

Nagyon érdekes, köszi szépen, ezt én se tudtam eddig. Mindenesetre az átlagemberek között a kocka Lada a Zsiguli.

2020. jún. 16. 21:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!