Van arra bármiféle törekvés, hogy az személyautók súlyát és légellenállását szabályozzák?
Gondolok most itt arra, hogy hiábba reszelgetik a belső égésű motorokat, akkor is nőtt az utóbbi időben az átlagos károsanyag kibocsájtás a hatalmas homlokfelületű és nehéz SUV-ok miatt.
A súly szabályozása pedig biztonsági szempontból is fontos lenne. Hiába remek a töréstesztje egy egy tonna körüli kompaktnak, ha egy wannabe versenyző nekikrohan egy 2-3 tonnás autóval. Nehéz és nagy autóban ülni biztonságos, de csak a többi közlekedő rovására. Amint mindenki "tankokba" ül, elvész a méretek nyújtotta előny, ez pedig egy totál értelmetlen autóméret versenybe fullad (lásd az USA autópiaca).
Persze rendesen körül kéne járni a szabályozást, mert nyilvánvalóan van olyan akinek szüksége van terepjáróra, vagy nehéz személyautóra (7 személyes nagycsaládos autók, munkaeszközként használt pickupok).
Tehát még egyszer a kérdés: van bármiféle hasonló kezdeményezés az EU-ban?
Vannak megadott keretek, amelyeken belül a tervezők szabadon dönthetnek arról, hogy milyen lesz az általuk megtervezett modell, a vásárlók pedig eldöntik, hogy a kínálatból melyiket választják... a tervezők pedig a következő terveiknél figyelembe veszik a vásárlók igényeit, próbálnak ahhoz igazodva fejleszteni - ezért van pl mostanság ennyi SUV, mert azt veszik, tehát ha a gyár versenyben akar maradni, akkor meg kell találni azt a szeletet, ami az övé lehet a tortából.
Az teljesen ellent mondana a szabad versenynek, ha konkrétan előírná bármilyen hatóság, hogy egy autónak milyen pontos paraméterei lehetnek, van egy keretszám (pl személygépkocsi nem lehet több 3.5 tonnánál, de vannak hosszúságra, magasságra, szélességre vonatkozó korlátozások is) az pedig a tervezőkre, gyártókra van bízva, hogy mit rajzolnak bele a keretbe, a vevők pedig lezsűrizik a kész terméket.
Eladható terméket kell gyártani, ez kegyetlenül kemény szabályozás a tervezők, gyártók részére, elég egy elrontott részlet, és milliárdokat dobtak ki.
Azt ne keverjük ide, hogy különböző kategóriába sorolt, különböző méretű autók vannak a piacon, amelyekből a vevők, az igényeiknek, lehetőségeiknek megfelelően választhatnak.
A konkurenciát az adott kategóriákon belül kell legyőzni
Igen, van...
A töréstesztek szigorodó ekőírásait egyre több anyag (és betét stb.) beépítésével tudták leginkább kielégíteni.
Ma már terveznek olyan autót, ami nagyobb szilárdságú lemezből készül, így könnyebb autót lehet előállítani.
Ez jótékony a fogyasztásra és a menetteljesítmányre
.
"Sőt, itt is egyre inkább nőnek az autók."
Nem az a baj, hogy méretre nőnek pár centit. Ezt a legtöbbször meg tudják úgy oldani, hogy közben még könnyebb is lesz az autó. A baj az, amikor úgymond feleslegesen nehéz és nem áramvonalas lesz egy autó, pusztán a dizájn miatt.
"Kell gyártani városi kisautót, kompaktot, szedánt, SUV-t is. Nincs olyan kategória ami mindenkinek praktikus lenne."
Én azt egy szóval sem mondtam, hogy egyféle méretű autót kell gyártani. Azt mondtam, hogy lehetne valami ésszerű súlykorlát és a légellenállási együtthatóban is meg kéne felelni valaminek. Nem normális az, hogy pusztán divatból gyártunk egy szekrénysor áramvonalasságával rendelkező ál-terepjárót, aztán belepakoljuk az egy literes turbós csodákat, kijön a hivatalos mérésen az 5 literes fogyasztás, a valóságban meg csodálkozik a trendi autós jóember, hogy ez a szutyok benyeli a 9 litert is, aztán nem is nyomja neki.
Mellesleg el sem tudom képzelni, hogy a SUV-ok nagy része miért is lenne praktikus. Van 1-2 kivétel, ami valami minimális szinten jó "terepre", de a vásárlóik 99%-a még fűre se megy vele soha, nemhogy valami komolyabb dagonyába.
"Az teljesen ellent mondana a szabad versenynek, ha konkrétan előírná bármilyen hatóság, hogy egy autónak milyen pontos paraméterei lehetnek"
Dehogy mondana ellent. Most is kb. mindenre vannak előírások, az autóiparon kívül is. Annyi történne, hogy behoznának két új korlátot aminek meg kéne felelni. Hasra csapok: ne lehessen egy 5 személyes autó nehezebb 1600 kg-nál (bár ez is rohadt sok) és a légellenállása meg legyen annyi mint mondjuk most egy átlag szedáné.
Persze mondhatjuk azt, hogy ez indirekt módon most is szabályozva van, hiszen a fogyasztást keményen nézik, a légellenállás és a súly viszont erre hatással van. Viszont most ha körülnézünk a piacon, azt látjuk, hogy a gyártók inkább be fogják vállalni a büntetéseket, mert ha azt mondanák, hogy mától nem gyártunk SUV-ot, akkor lehúzhatjuk magunkat a retyón. Viszont ha egy szabályozás eleve lényegében lehetetlenné teszi a SUV-ok értékesítését, akkor megszűnik ez a mexikói felállás a gyártók között.
"pl személygépkocsi nem lehet több 3.5 tonnánál"
Ennek a jelentős leszállításáról beszélek.
"Ma már terveznek olyan autót, ami nagyobb szilárdságú lemezből készül, így könnyebb autót lehet előállítani."
Igen, ez lenne a cél. Társadalmi érdek lenne a kisebb fogyasztás és a kisebb súly. De hiába ér el egy könnyű autó jó minősítést egy törésteszten, ha ott nem azt vizsgálják, hogy belerohan egy Q7-es Audi az isten tudja hány tonnájával.
A töréstesztnek megvannak a vizsgálati feltételei, annak kell megfelelni.
Nagyobbat (hasraütve) én is tudok mondani, ahol a Q7-es a Te logikád szerint elvérzik: egy Hammer, hogy azért valós is legyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!