Autó járatása egyhelyben magasabb fordulatszámon a motor bemelegítéséhez káros lehet?
Én úgy tudom persze ezt biztosan nem tudom sajnos, hogy a motornak nem jó ha egyhelyben van járatva sokáig. Nem azért mert túlmelegedne, mert az is persze lehetséges, de akkor bekapcsol a ventillátor, ha meg már olyan sokáig van akkor felnyitják résnyire például a rendőrök a motorháztetőt, hogy ott ki tudjon szökni a hő, meg állítólag bizonyos műanyag elemek megolvadhatnak de alapból nem ez, hanem valami a kenéssel kapcsolatosan van talán.
Viszont nem is ez a lényeg, hanem inkább az, hogy az nem tesz jót neki, ha hidegen van leállítva még mielőtt elért volna legalább egy majdnem üzemi hőmérsékletet és nem a hütővíz hanem maga a motor, mert hogy a hengerfalra kicsapódik a pára és így víz kerül a motorolajba meg mindenhova és az korrodálhat.
Tehát az se jó, ha egyhelyben van járatva alapjáraton sokáig, de az se ha hidegen leállítom.
Ez 90%-ban meg is oldható, de sokszor van, hogy csak arébb parkolok az autóval, és ha megszakadok se nagyon tudok pár száz méternél többet menni vele ami ahhoz se elég, hogy a hütővíz bemelegedjen legalábbis ilyen 10 fok körül, de még szerintem nyáron se elég a motornak.
Úgyhogy azt kezdtem el csinálni, hogy ha megálltam, akkor egyhelyben egy olyan 1500 fordulatszám körül járatom a motort amíg legalább a vízhőfok be nem áll plusz pár perc. Azért jutott eszembe, mert amikor hidegen indítok akkor is ő az alapjáratot felrakja és csak jóval később engedi le 700 köré.
Nem is az lenne a kérdésem nagyon, hogy ez mennyire káros, hanem inkább az hiszen alapvetően azt mondják, hogy még télen a legnagyobb hidegben is max fél percet vagy egy percet érdemes járatni a motort és utána el kell vele indulni, hogy minnél hamarabb bemelegedjen.
Na most a kérdés, hogy van e különbség a motorban aközött, ha egyhelyben járatom 1500-2000-en vagy ha menet közben? Hiszen ha terhelve van akkor is ugyanannyi a fordulatszáma és ugyanaz történik a motorban nem?
Mert akkor igazából álló helyzetben is bemelegíthetem ezekben az esetekben. Ja és üzemanyag nem szempont most ennél, tehát azt ne is írja senki.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"van e különbség a motorban aközött, ha egyhelyben járatom 1500-2000-en vagy ha menet közben?"
Persze, hogy van. Az első esetben terhelés nélkül forog a motor, csak a saját belső súrlódását kell leküzdenie.
A második esetben jóval nagyobb terhelés van a motoron: A komplett hajtáslánc súrlódását, gumik súrlódását, légellenállást, emelkedőt le kell küzdenie, adott esetben gyorsítania kell az autót, ehhez lényegesen több üzemanyag kell. De a legfontosabb, hogy az első esetben kereken nulla a hasznos munkája a motornak, míg a második esetben 30 % körüli.
Szerintem összességében károsabb, ha a hideg motort üresben bőgeted, mintha hidegen leállítod. És ami a legfontosabb: pocsékolod az üzemanyagot és értelmetlenül szennyezed a környezetet. Az elpocsékolt üzemanyag árából simán motort cserélhetsz, hogyha egyszer évek múltán gondot okozna a sok hidegen leállítás. De egyébként ha így használod, akkor egy kicsit gyakrabban cserélsz olajat, és ez sokkal többet fog használni a motornak, mint az hogy üresben pöfögteted.
Attól én se félek, hogy járassam a motort már csak azért sem mert jelentéktelen az a mennyiség amit elfogyaszt még nagyobb motor esetében is talán 1,2-1,4l/óra.
Akkor igazából megéri egyáltalán bármeddig is egyhelyben melegítenem vagy akkor már minnél hamarabb állítsam le? Vagy mindegy igazából mert úgyse tudok ezügyben mit tenni?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Miért akarod bemelegíteni ha le akarod állítani ? Úgyis lehűl .
Beknditod arrébb állsz majd leallitod.normalis viselkedés ez így
Nekem azt mondták, hogy nem tesz jót ha hidegen le van állítva, van aki a munkahelyére kerülővel megy be csak azér mert egyébként minden nap olyan rövid távot menne hogy soha nem melegedne be a motor.
Ezért gondoltam, hogy a hideg motort pár perc után leállítani még rosszabb. De hogy pontosan miért lenne káros ez azt nem tudom. Ahogy írtam elméletileg a hengerfalra kicsapodó pára miatt.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Totális hülyeség nyomni a gázt üresben, alapból amég nem kap lambdaszonda jelet (ennek be kell melegednie), addig kb 10%ot nyit a pillangószelepen az ECU, tehát magának ad gázt az autó...
Egyébként persze hogy nem tesz jót neki ha hidegen beindítom-leállítom, én is kerülővel megyek dolgozni. Akármilyen gépről van szó, nem tesz jót neki a hideg üzem, a motor sem kivétel, ezt nem kell megmagyarázni.
kis benzines jól tolerálja, nagy dízel 2 év alatt tönkremegy tőle.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!