Autó járatása egyhelyben magasabb fordulatszámon a motor bemelegítéséhez káros lehet?
Én úgy tudom persze ezt biztosan nem tudom sajnos, hogy a motornak nem jó ha egyhelyben van járatva sokáig. Nem azért mert túlmelegedne, mert az is persze lehetséges, de akkor bekapcsol a ventillátor, ha meg már olyan sokáig van akkor felnyitják résnyire például a rendőrök a motorháztetőt, hogy ott ki tudjon szökni a hő, meg állítólag bizonyos műanyag elemek megolvadhatnak de alapból nem ez, hanem valami a kenéssel kapcsolatosan van talán.
Viszont nem is ez a lényeg, hanem inkább az, hogy az nem tesz jót neki, ha hidegen van leállítva még mielőtt elért volna legalább egy majdnem üzemi hőmérsékletet és nem a hütővíz hanem maga a motor, mert hogy a hengerfalra kicsapódik a pára és így víz kerül a motorolajba meg mindenhova és az korrodálhat.
Tehát az se jó, ha egyhelyben van járatva alapjáraton sokáig, de az se ha hidegen leállítom.
Ez 90%-ban meg is oldható, de sokszor van, hogy csak arébb parkolok az autóval, és ha megszakadok se nagyon tudok pár száz méternél többet menni vele ami ahhoz se elég, hogy a hütővíz bemelegedjen legalábbis ilyen 10 fok körül, de még szerintem nyáron se elég a motornak.
Úgyhogy azt kezdtem el csinálni, hogy ha megálltam, akkor egyhelyben egy olyan 1500 fordulatszám körül járatom a motort amíg legalább a vízhőfok be nem áll plusz pár perc. Azért jutott eszembe, mert amikor hidegen indítok akkor is ő az alapjáratot felrakja és csak jóval később engedi le 700 köré.
Nem is az lenne a kérdésem nagyon, hogy ez mennyire káros, hanem inkább az hiszen alapvetően azt mondják, hogy még télen a legnagyobb hidegben is max fél percet vagy egy percet érdemes járatni a motort és utána el kell vele indulni, hogy minnél hamarabb bemelegedjen.
Na most a kérdés, hogy van e különbség a motorban aközött, ha egyhelyben járatom 1500-2000-en vagy ha menet közben? Hiszen ha terhelve van akkor is ugyanannyi a fordulatszáma és ugyanaz történik a motorban nem?
Mert akkor igazából álló helyzetben is bemelegíthetem ezekben az esetekben. Ja és üzemanyag nem szempont most ennél, tehát azt ne is írja senki.
"van e különbség a motorban aközött, ha egyhelyben járatom 1500-2000-en vagy ha menet közben?"
Persze, hogy van. Az első esetben terhelés nélkül forog a motor, csak a saját belső súrlódását kell leküzdenie.
A második esetben jóval nagyobb terhelés van a motoron: A komplett hajtáslánc súrlódását, gumik súrlódását, légellenállást, emelkedőt le kell küzdenie, adott esetben gyorsítania kell az autót, ehhez lényegesen több üzemanyag kell. De a legfontosabb, hogy az első esetben kereken nulla a hasznos munkája a motornak, míg a második esetben 30 % körüli.
Szerintem összességében károsabb, ha a hideg motort üresben bőgeted, mintha hidegen leállítod. És ami a legfontosabb: pocsékolod az üzemanyagot és értelmetlenül szennyezed a környezetet. Az elpocsékolt üzemanyag árából simán motort cserélhetsz, hogyha egyszer évek múltán gondot okozna a sok hidegen leállítás. De egyébként ha így használod, akkor egy kicsit gyakrabban cserélsz olajat, és ez sokkal többet fog használni a motornak, mint az hogy üresben pöfögteted.
Attól én se félek, hogy járassam a motort már csak azért sem mert jelentéktelen az a mennyiség amit elfogyaszt még nagyobb motor esetében is talán 1,2-1,4l/óra.
Akkor igazából megéri egyáltalán bármeddig is egyhelyben melegítenem vagy akkor már minnél hamarabb állítsam le? Vagy mindegy igazából mert úgyse tudok ezügyben mit tenni?
Miért akarod bemelegíteni ha le akarod állítani ? Úgyis lehűl .
Beknditod arrébb állsz majd leallitod.normalis viselkedés ez így
Nekem azt mondták, hogy nem tesz jót ha hidegen le van állítva, van aki a munkahelyére kerülővel megy be csak azér mert egyébként minden nap olyan rövid távot menne hogy soha nem melegedne be a motor.
Ezért gondoltam, hogy a hideg motort pár perc után leállítani még rosszabb. De hogy pontosan miért lenne káros ez azt nem tudom. Ahogy írtam elméletileg a hengerfalra kicsapodó pára miatt.
Totális hülyeség nyomni a gázt üresben, alapból amég nem kap lambdaszonda jelet (ennek be kell melegednie), addig kb 10%ot nyit a pillangószelepen az ECU, tehát magának ad gázt az autó...
Egyébként persze hogy nem tesz jót neki ha hidegen beindítom-leállítom, én is kerülővel megyek dolgozni. Akármilyen gépről van szó, nem tesz jót neki a hideg üzem, a motor sem kivétel, ezt nem kell megmagyarázni.
kis benzines jól tolerálja, nagy dízel 2 év alatt tönkremegy tőle.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!