Mostanában nagyon gyűjtik, Mennyit ér a katalizátor?
Régebben hallottam róla hogy a platina miatt veszik, vélhetően a már előzőleg is lopott darabokat.
Nyilván sok meló fellelni begyűjteni a katalizátorokat, akik csinálják azok meg beletanultak.
A fekete piacnak is van belőle üzlet, de sokan legálisan oldják meg a kereskedelmet, ezért futhatsz bele felvásárlókba.
Átlag autókhoz az újak 50 és 150 ezer között mozognak, szóval ennél többet nem hiszem hogy érhet.
De a dolog mögött valószínűleg valami olyasmi lehet mint pl ahogy a nyomtatott áramkörökből ki lehet nyerni az aranyat, úgy gondolom a katalizátorból is ki lehet nyerni a platinát, meg pár egyéb nemesfémet is akár.
Bár arra én is kíváncsi lennék, hogy éri meg ez.
Közben keresgéltem, kíváncsiságbol hogy mennyi van egybe, de ezt találtam.
A katalizátornak van nemesfém tartalma, leginkább platina, palládium, vagy ródium. (Ld. általános iskolai kémia óra.) Ezek viszonylag ritka nemesfémek, ezért drágák.
Hogy mennyi ezeknek a fémeknek a világpiaci ára, és pontosan század grammra mennyit tartalmaz belőlük egy katalizátor, azt nem tudom. De lényegtelen is. Mivel az ócskavasat sem annyiért veszik át, mint amennyiért a vasmű legyárt egy új szerkezeti acél darabot. A katalizátorok új árát sem érdemes alapul venni. Az mindig jóval drágább lesz, mint az előállítási költség és jóval drágább mint maga a nyersanyag és annál is drágább, mint a visszagyűjtött "használt", esetleg szennyezett nyersanyag. Pl az autóban a kis műanyag elemek, burkolatok is arany áron mennek újonnan ha nem találsz a bontóban megfelelőt. Egy tenyérnyi ki műanyag burkolatért pl simán elkérnek 8-10eFt-ot is. (Saját tapasztalatom a közelmúltból.) De ebből nem kell azt a téves következtetést levonni hogy a műanyag ára 10.000Ft/gramm! Maga az előállítás költség pár forint. Egyébként sokan meglepődnének azon ha tudnák, hogy ha a fejlesztési költségeket és a gyártósor árát nem néznénk, csupán egy autó tényleges nettó legyártási költségét, az mennyi is lenne.
Részecskeszűrőnél nincs semmilyen katalitikus folyamat. Nem alakít át semmilyen anyagot kémiailag más anyaggá, mint a katalizátor. Ott csak a koromrészecskék fizikai kiszűrés történik egy porózus kerámiaszerű anyagon. Ettől függetlenül katalizátor a dízel autókban is van. Igaz, gyakran ma már egy egységben egybe építik őket, sőt újabban az SCR-t is. Ez a három egység egyre inkább egy "hurkatöltőben" foglal helyet fizikailag.
Vagy rosszul tudom?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!