Miért kell az autóba az olaj és a víz?
A víz mostanság már bem is víz, régen elmúlt az az idő, amikor kút vízzel pótolták az elpárolgott hűtő folyadékot, de nem is működnek már tömegesen vízforralőként az autók motorjai.
Az olaj a motorblokkon belül keni az alkatrészeket, a hűtő folyadék a blokk külső részénél cirkulál, vezeti el a hőt, hűti a motort.
A víz forrás pontja 100 celsius, a "fagyálló" 105-110fokon forr, és az az 5-10 fokos különbség is sokat jelent, a motorok üzemi hőfoka 95 celsius, szélesebb a biztonsági rés a forrás pontig.
A gond nem abból lesz, hogy esetleg 100 celsius fölé hevül a motor, hanem abból, hogy a folyadék folyékony halmazállapotból gázzá, gőzzé alakul, ami teljesen más fizikai tulajdonságokkal rendelkezik.
A motorolaj keni a motor súrlódó alkatrészeit. Így kisebb a súrlódás miatti veszteség és hosszabb életű lesz a motor, lassabban kopik el.
A hűtőfolyadék csak részben víz, részben pedig valamilyen fagyálló pl. etilén-glikol. A hűtőfolyadék gondoskodik arról, hogy az égés és a súrlódás közben keletkezett hőt elvezesse a környezet felé, úgy hogy közben a motort nagyjából ugyanazon a hőmérsékleten tartsa.
Ha felforr a hűtőfolyadék, az a hűtőrendszer hibájára utal.
Az "eszi az olajat" arra utal, hogy tömítetlenség miatt az égéstérbe motorolaj kerül. Ilyenkor a kipufogófüst színe kékesszürke szokott lenni az elégetett motorolajtól.
Mondjuk nyáron elindultok túrázni.
Az első faluban elgázolsz egy tyúkoz. Ha nincs nálad olaj, hogyan sütöd meg? Ha nincs víz miben mosol kezet?
Ugye hogy kell a víz és az olaj? ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!