Minden dízeles autó kumplung engedésre indul, és minden benzinesnél szükség van a kuplung fogáspontjának megtalálásához elinduláskor? (Bővebben kifejtve lent)
(Azt előre leszögezném, hogy nem vagyok nagyon otthon a témában, ezért beszólogatást nem kérek...)
Na szóval a fenti kérdést azzal egészíteném ki, hogy kb. 3/4 éve van jogsim. Vezetni egy dízeles Fiat Lineán tanultam. A vezetés oktatás ideje alatt egyszer sem fulladtam le, mivel induláskor (enyhébb emelkedőn akár) kuplungot felemelve, 0 gázzal is el lehetett indulni. Szerettem, mert extra biztonságot nyújtott.
Ezzel ellentétben otthon nekünk egy benzines Opel Merivank van...szeretek vezetni, nem volt eddig semmi probléma/baleset, viszont a mai napig képes vagyok lefulladni. A nagy rémálmom, hogy bekapok egy dugót egy emelkedőn és ott kell araszoljak. Nyilván joggal mondjátok, hogy tanuljak meg kuplungolni rendesen, de most nem erre irányul a kérdésem.
A kérdésem ehhez vonatkozik: mitől függ, hogy egy kocsival (úgy mint az emlitett Fiattal)ilyen könnyű indulni, csupán kuplungolással? Gondolom nem ilyen fekete fehér a dolog, hogy csak azon múlik, hogy dízel vagy benzin (bár azt hallottam, hogy a dízelek alacsony fordulatszámon viszonylag nagy nyomatékkal dolgoznak). Mi a helyzet a turbó benzinesekkel?
Köszönöm ha elolvastad és tudsz segíteni.
Ahogy írod nem ilyen egyértelmű a helyzet. A biturbós dízel autómat is le tudom fullasztani, ha leugrok a kuplungról és egy 40 éves 60 lóerős 1.2-es Ladával is el tudok indulni gázadás nélkül óvatos kuplungkezeléssel.
Amúgy én a dízelnek is szoktam egy kis gázt adni általában mert a sok türelmetlen autós már akkor ledudálja a másikat, ha a piros-sárgára váltó lámpánál az előtte lévő nem csikorgó kerekkel [mielőtt valaki belém köt, szándékos túlzás, hogy érzékeltessem a mondanivalót] lő ki. Csak kuplunggal indulást dugóban araszoláskor szoktam alkalmazni, amikor amúgy sem lehet nagyon felgyorsítani.
Igen, a nyomatéktól függ. A dízeleknek alapjáarton is nagyobb általában a nyomatékok, ezért nehezebb lefullasztani őket. De egy nagy köbcentis V8-as benzines nem lehet rossz ilyen szempontból.
A turbó benzineseknek már nagyobb a nyomatékuk, mint a szívóknak. De! Alapjáraton gyakorlatilag alig tölt a turbó. Azaz alapjárathoz közeli fordulaton, olyan, mintha csak szívód lenne. Volt 200 lóerős turbós benzines autóm. 2000-es fordulat alatt halott volt. Igazán húzni 2500-tól kezdett, utána viszont tolt rendesen egészen 6000-7000-ig.
Pedig annyi azt egész, hogy meg kellene tanulni normálisan vezetni. Elkeserítő, hogy ezt már közel egy év alatt sem sikerült.
Egy nem túl gyenge benzinessel is el lehet indulni gázadás nélkül, csak még tovább kell csúsztatni a kuplungot.
De valójában ha a forgalom ritmusát normálisan fel akarod venni, akkor a dízelnek is kell gázt adni induláskor, hogy jobban gyorsuljon, kevesebb ideig égesd a kuplungot.
Azért ez erősen köbcenti függő is :)
Sokkal nehezebb lefullasztani egy 6-8 hengeres több ezer köbcentis benzinest elindulásnál mint egy 4 hengeres 1.4-es kis fűnyírómotoros autót.
Dízelnél pedig még durvábban kijön a nagyobb köbcenti előnye.
A turbó benzines szintén kisköbcenti, könnyen lefullad ha gáz nélkül akarsz indulni.
Persze a mai modern autókban az elektronika segít mert amikor le akar fulladni az autó akkor megemeli a fordulatot egy kicsit.
Persze ha leugrasz a kuplungról azzal nem tud mit tenni az elektronika sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!