Lada 2103-ból és 2106-ból végül miért nem gyártottak kombi változatot?
Eredetileg volt rá terv: a Fiat négy típus fejlesztésére kötött szerződést a szovjet állammal. Alapkivitelű szedán (VAZ 2101), ennek a kombija (VAZ 2102), luxuskivitelű szedán (VAZ 2103) és ennek a kombija készült volna. Ez utóbbiból a prototípus is megépült, ez volt az ős-2104-es, ezért van, hogy a kockák típusszámozása kissé logikátlan. A kocka kombit a kimaradt 2104-es számmal jelentették meg.
Az ős-2104-ből elkészült pár prototípus, de jelenlegi ismereteink szerint ezek nem voltak véglegesek. A gyári fotókon a beltér nem látszik, kívülről is csak annyi, hogy a műszerfal még a 2101-esé lehet, mert kicsi az óracsoport púpja és teli a homlokfal - egy időben készülhettek ezek az autók a legkorábbi 2103V-kkel, a szakirodalom 1974-re teszi a megjelenésüket.
Hogy miért nem lett belőle szériagyártmány, pontosan nem lehet tudni. Valószínűleg arról volt szó, hogy nem tűnt gazdaságosnak a típus gyártása. A 2103 egyértelműen luxuskivitelű volt a keleti blokkban, ám a kombik típustól függetlenül villámgyorsan melósautókká váltak a járműhiány miatt. Ahhoz, hogy Szergej festékesvödröt cipeljen a puttonyban vagy a rendőrség a helyszínelő felszerelést tömje bele, teljesen felesleges volt a 2103 rengeteg külső krómdísze, műbőr váltószoknyája és fordulatszámmérője, erre a célra megtette a mezítlábas 2102 is, a csomagtere annak is ugyanakkora volt. A KGST-n belül valódi piaca nem lett volna egy ilyen prémiumkombinak (nem nevetni, a '70-es évek közepén járunk, akkoriban a prémiumkombi nem jelentett automatikusan legalább kétliteres turbódízel német Autobahnpanzert bőrkárpittal), akinek kombi kellett, az inkább a kicsikre fizetett volna be. Nyugati exportban lehetett volna létjogosultsága, de az meg nem érte meg a gyárnak, hogy szinte csak a tőkés export kedvéért felszerszámozzon egy új típust és a beszállítóktól megrendelje a típusspecifikus alkatrészeket.
Így hát kombinak maradt a 2102, amit nyugati exportra - hála az olaszok által kialakított építőszekrény-elvű típuscsaládnak - fel tudtak szerelni a 2103 és a 2106 hajtásláncával és belső terével, hogy versenyképesebb legyen.
Ám volt, aki nem nyugodott bele az ős-2104 eltűnésébe: itthon készült egy replika a típusból, szép kék színben. S ha már tettem egy kitérőt, teszek egy másikat is: mint említettem, tök felesleges lett volna a 2103 luxusa egy kombiba. Nos, ez a bizonyos luxus még a szedánok esetén is sok volt a gyárnak. Azért készült el a 2106 és kistestvére, a 21011, mert az eredeti olasz tervek alapján készült őstípusok kétségkívül szépek voltak, de drága volt őket gyártani. Sok helyen egyszerűsödtek az autók, kevesebb féle alkatrész kellett hozzájuk: a 21011-nél például egyáltalán nem kellettek lökhárítóbabák, a 2101-nél az elsők és hátsók is különbözőek voltak, a 2103-nál a két oldalsó irányjelző egymás tükörképe volt és tartozott hozzájuk egy-egy kis, krómozott díszléc, szintén egymás tükörképeiként, a 2106-on pedig egyforma, téglalap alakú irányjelzők voltak mindkét oldalon. Nem volt véletlen, hogy mikor már igazán nagyban nyomták Togliattiban, ezek a "fejlesztett" típusok voltak többségben és később a kockáknál is sok helyen egyszerűsödött a felépítés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!