Egy változó szelepvezérléső motornál magas fordulaton mikor vált a vezérlés, kisebbeket nyit rövidebb idejig, vagy nagyobbakat nyit hosszabb ideig? Vagy ez hogy működik?
Egy belsőégésű motornak két fő vesztesége van:
- Alacsony fordulaton kompressziós veszteség (a dugattyúgyűrű kellő nyomás és fordulatszám alatt nem tömít megfelelően)
- Magas fordulaton meg szívótorok vesztesége (légszomja) van, ettől csökken a nyomaték és a maximális fordulatszám.
Emiatt néz ki a nyomatékgörbéje egy olyan dombnak, ami a csúcsértékéhez képest mindkét irányba lejt.
A szívótorok veszteséget pofon egyszerű csökkenteni, elég hatalmas szeleptányérokat, nagy bütykös tengellyel használni. Ugyanakkor ez nem tesz jót a motor fogyasztásának, mert alacsony fordulaton túl sok levegőt sűrít a motor feleslegesen. Ez alapból veszteséges, sőt növeli az alapjárat fordulatszámát, mert egyszerűen nehezebben fordul át a főtengely, valamint rontja az üzemanyag keveredését, mert a nagy keresztmetszet miatt csökken a légsebesség hengeren belül.
Három dolgot lehet a vezérlésen módosítani: az időzítést (Timing), az időtartamot (Duration), és a kiemelést (Lift)
Az általad említett, hétköznapi értelemben csak "V-tec"-nek nevezett vezérlés a kiemelést módosítja. 5500 fordulat környékén átkapcsol és nagyobbakat nyit, közel ugyanannyi ideig. Ezzel nő a végforulatszám és a nyomatékgörbe süllyedés helyett hirtelen tovább emelkedik egy későbbi csúcspontig.
Így ötvözve a jó hatásfokot és a nagy teljesítményt, de egy költséges játék.
Ennél diszkrétebb megoldás a vezérlésmódosító kerekek (okoskerekek), amik csak a szelepek időzítését módosítják a főtengelyhez képest. Ugyan az a lényeg: kis fordulaton előbb bezár a kipufogó szelep, hogy a bennragadt füsttel egyfajta egr hatást hozzon létre és virtuálisan csökkentse a hengerűrtartamot, nagy fordulaton a szívószelep és a kipufogószelep egyidejűleg is nyitva van, hogy ne törje meg a szívó légáramlás folytonosságát. Jó hatásfok, nagy teljesítmény, olcsó konstrukció.
Az időtartamot többnyire nem szokták módosítani, vannak rá megoldások, de alapjába véve a konstrukciós költségekhez képest ez jár a legkevesebb előnnyel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!