Valaki le tudná írni, hogy mi a generátor feladata a motorban és hogyan működnek a dolgok?
#4: Azért ne vegye ki, mert a legtöbb feszültségszabályzó megbolondul aksi nélkül és simán ráenged 18-20 Voltot is az autó teljes elektromos rendszerére.
Járó motornál az összes felhasznált elektromos áramot a generátor állítja elő. Beindítás után nem sokáig töltődik maga az akkumulátor (max. 1 óráig ha nagyon lemerült), ilyenkor az indítózással kivett energia megy vissza bele.
Ez után az aksi már csak ideiglenes tárolóelemként funkcionál - ha valamilyen fogyasztó egy pillanatig nagy áramot akarna felvenni akkor azt önmagában a generátor nem tudná előállítani neki és jelentősen lecsökkenne a feszültség, míg egy normális akkumulátorral ez nem történhet meg.
Ha áll a motor, az akku biztosítja az áramot a fogyasztóknak: rádió, világítás, gyújtás, önindító, stb.
Ha beindítottad a motort, az meghajtja a generátort és áramot termel. Innentől kezdve az akkumulátor is fogyasztóvá válik. Áramot vesz fel a generátortól hogy vissza tudjon töltődni.
Hogyan tölti az akkut?
Elektrokémiai úton. Elektromos áram segítségében az ólom szulfátból (Pb +2) fém ólom (Pb 0) és ólom dioxid (Pb +4)keletkezik.
Kisütéskor, vagyis amikor az akku szolgáltat áramot az indítómotor meghajtására, a fordított irányú folyamat megy bégbe. A fém ólomból és ólom-dioxidból lesz ólom-szulfát + elektromos áram.
Egy jól működő rendszer esetében (ami nem igényel külső töltést) a generátor az áramforrás, a fogyasztók a fogyasztók, ez egyértelmű, az akkumulátor pedig egy olyan eszköz, amely képes áramforrásként, és fogyasztóként is működni. Az akkumulátor arra törekszik, hogy teljesen fel legyen töltve, ezért
1.
ha a generátor több áramot képes előállítani, mint amit a fogyasztók felvesznek, akkor fogyasztóként üzemel, míg teljesen fel nem töltődik.
2.
Ha a generátor kevesebb (vagy nulla, ha áll a motor) áramot képes előállítani, mint amit a fogyasztók felvesznek, akkor az akkumulátor áramforrásként üzemel, míg le nem merül, vagy előállnak az 1. pont feltételei.
A feszültség szabályzó szabályozza, hogy a generátor mennyi áramot állítson elő a 0 és a forgatásából adódó maximális teljesítménye között.
Akár az a nagyon ritka eset is előállhatna egy nagyon buta diesel motor esetében, amelynek az üzemeltetéséhez nem lenne szükség áramra, hogy egyetlen fogyasztó sem venne fel áramot, így a motor hiába forgatná a generátort, az mégsem állítana elő áramot.
A valóságban persze ilyen autó nem létezik.
"Azért ne vegye ki, mert a legtöbb feszültségszabályzó megbolondul aksi nélkül és simán ráenged 18-20 Voltot is az autó teljes elektromos rendszerére."
Ahogy mondod, az akkunak járó motornál feszültségszabályozó szerepe is van, annak ott kell lennie. A laptopoknál is sokan azt mondják, ki kell venni az akksit, pedig ez is hülyeség, mert ha szar a hálózat, akkor a laptopban is az akku szabályozza a feszültség ingadozást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!