Ezek így együtt utalhatnak valamire?
28 hónapos, és még csak pár szót mond. Mindent ért, kérésre megcsinál, mutogat, de nem mond közben semmit. Ritkán gagyogott babaként is.
Nem szereti, ha éneklek vagy mondókázok. Ő se dúdol, nem táncol a zenére.
Nem szeret hintázni, és ugrálni sem tud még. Egyedül a fitt labdán szeret rugózni rövid ideig.
Nem utánozza, amit mondunk, nem is próbálja formálni a szájával a hangokat. Viszont amit csinálunk, azt utánozza, főz, takarít, autót szerel, babázik, és öltözésben és evésben egyre önállóbb.
A védőnő és a gyerekorvos szerint nem kell aggódni. Mindent kicsit később kezdett, majd utoléri a többieket. (17 hónaposan kezdett járni.)
Tudom, hogy a beszed és a mozgás fejlődése összefügg. A hallása jó.
Volt ilyen másnál is?
Beszéd- és mozgásfejlődés nem függ össze.
Unokaöcsém 9 hónaposan járt, csak 4 évesen kezdett beszélni. Semmi baja. Kitűnő tanuló. Imád olvasni. Rengeteg verset tud fejből.
Volt.
És vannak köztük szerencsések, akikkel későbbb tényleg semmi probléma, de sokan vannak olyanok is, akikkel annál inkább. Ha egy kisgyereknek ilyen mértékben késik a beszéde, akkor akadályozott lesz a szociális kapcsolatok kiépítésében, nem tudja kifejezni a kivánságait, nem lehet egyezkedni vele, ha valamit akarna de azt nem szabad, korlátozott az ismeretszerzésben...
Ezen kívül nyilván van valami oka, ami miatt nem fejlődik a szókincse. Ha orvosilag jól hall, akkor is sérült lehet a beszéd feldolgozásának folyamata, lehet, hogy nehezebben különbözteti meg a beszédhangokat, nem tudja (pontatlanabbul tudja) elraktározni az emlékezetében a hangsorozatokat, vagy nehezen társítja a hallott valamit egy adott jelentéshez. Ezek a problémák pedig a későbbi írás -olvasászavarok melegágyai. Alsó tagozatos gyerekekkel gyakoroljuk, hogy melyik szóban hallották az "őzike" és melyikben az "Űrhajó" hangját, mert nem tudják ezeket megkülönböztetni, a zöngés-zöngétlen párok, meg az hosszú rövid hangok megkülönböztetéséről nem is beszélve. Nem értik a kicsit is összetettebb szerkezetű mondatokat, nem fogják fel egy felolvasott rövid mese tartalmát, aztán később nem boldogulnak a szövegespéldákkal, és így tovább.
Szóval ha a két év feletti gyermekednek nincs legalább 51 szava (beleértve a pápá, búú, és bármilyen jelentéssel bíró hangsort is), fordulj a helyi Pedagógiai Szakszolgálathoz, vagy keress magánúton beszédindításban járatos gyógypedagógust/logopédust.
addig is érdemes lenne megnézned a GYereketeő című honlapot, sok haszos infót találsz rajta.
Ajánlom még Egresi Erika: Beszédindító könyveit, ebből egy Ősz és egy Tél kötet érhető el.
Kívánom, hogy a te gyermeked a szerencsés első csoportba tartozzon. A korai beavatkozással ennek az esélyét tudod jelentős mértékben megnövelni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!