Hogyan lehet rávenni egy Down szindrómás gyermeket arra, hogy azt csinálja, amit nem akar?
Segítséget szeretnék kérni, ha vannak itt olyan anyukák, szülők, akik down-os gyermeket nevelnek, vagy gyógypedagógusok, akiknek több tapasztalatuk van e téren, mert az én tudományom már csődöt mondott!
Gyógypedagógus vagyok, most mentem vissza dolgozni gyesről, egy új munkahelyre. Egy kis létszámú csoportot kaptam, ahol tanulási nehézséggel küzdő felsős korcsoportú tanulók vannak. Ebbe a csoportba van beintegrálva egy középsúlyos, Down szindrómás fiú, aki 5. osztályos, 13 éves.
Eddig az alsósokhoz járt, de most már mivel 5-es, bekerült a felsősökhöz, de nagyon nem tudunk így együtt dolgozni. A többit zavarja a munkában, tanulni nem akar, semmit sem akar csinálni. Tudom, hogy a downosokra jellemző lehet a makacsság, meg a feladathelyzet elkerülése, de úgy látom sajnos, hogy ez az állapot hosszú évek során berögzült nála, és ő így az iskolában azt csinál amit akar, csak tanulni nem tanul, nem fejlődik. 13 éves, a finommotorikája nagyon gyenge, a körkörös firka szintjén rajzol, elutasít minden manipulációs tevékenységet, számfogalma is kialakulatlan, a betűket viszont ismeri, két-három betű összeolvasására képes. Azt mondják a kollégák, hogy akkor tanult meg olvasni, amikor alsóban voltak elsős osztálytársai, és ő utánzásos alapon együtt tanult velük, de azóta semmi.
Sajnos az, hogy a többiek tevékenysége felkeltse az érdeklődését, az itt felsőben nem fog menni, mert olyan messze áll az osztály szintjétől, őt nem vonzza amit a többi csinál.
Gyakran szemléltetek interaktív táblán, de abból is csak a baj van, mert jön oda hozzám, el akarja venni a laptopot, mert zenét akar hallgatni, és nem érti, hogy nem lehet.
Ugyanis az édesanya elmondása szerint otthon egész nap zenét hallgat a számítógépen, és azt ajánlotta, hogy én is úgy fegyelmezzem, ahogy ő szokta, hogyha nem akar valamit megcsinálni, akkor mondjam azt neki, hogy akkor nem lesz zene. Egyébként nem hallgat az anyjára sem, reggelente megáll az iskolaajtóban, és egy fél óráig nem akar bejönni, végül erőszakkal tuszkolja be az anyja. De ha már bent van, akkor nem akar kimenni, szünetben nem akar az udvarra kimenni, tesiórára a tornaterembe menni, de ha már ott van, akkor meg óra végén nem akar kimenni, órán semmilyen játékos tevékenységben nem akar részt venni, ha mellé ülök, egyből mondja, nem akarok tanulni.
Egyet akar csak. Van egy egyszerű kirakós játék, azzal játszik órákon át. Ezt még alsóból hozta, s nem unja.
Próbáltam neki új játékot ajánlani, mindet elutasítja. Próbáltam vele zenét hallgatni. Na akkor órákig beszél az együttesekről, és énekli a dalszövegeket, kívülről fújja valamennyit, de akkor nem tudunk a többiekkel tanulni.
Próbáltam a zenét felhasználni jutalmazásnak, hogy ha tanulunk, akkor óra végén hallgatunk egy kis zenét, de az időorientációja elég gyenge, ő csak a jelenben él, tanulás helyett ötvenszer megkérdezi, hogy mikor lesz már zene, a többieket őrületbe kergetve ezzel.
Szóval, áldatlan állapot ez. Olyannak kell elképzelni őt, aki durván olyan szinten van értelmileg, mint egy 2-3 éves dacos kisgyerek, csak épp 13 éves testben, és a többi tizenéves közt kényszeríteni akarjuk arra, hogy márpedig tanuljon már, olvasson, rajzoljon stb.
Szégyen, hogy gyógypedagógusként tanácstalan vagyok, de ilyen nagyfokú makacssággal még életemben nem találkoztam, és attól félek, hogy ez egy elrontott helyzet, mert ráhagyta az anyja, ráhagyta az alsós tanítónénije, hogy az ő akarata érvényesüljön, így aztán elég nehéz lesz rávenni bármire is.
Húúú, sokat írtam, nem tudom kinek lesz türelme végigolvasni, de hátha van aki tőlem okosabb, tapasztaltabb e témában, vagy csak több szem többet lát alapon ötletelhetünk, mit lehetne tenne.
Kérlek segítsetek!
Ugyan én nem vagyok érintett a témában, nem tudom, milyen lehetőségek vannak az órákon, de én a társainak adnám feladatul, hogy tanítsák meg akármilyen apróbb dologra. Szerveznék csapatokat, kijelölném a célt, amit el kell sajátítania a gyereknek, és minden csapat ötletét sorban próbálnánk ki, hogy együttműködésre bírjuk. Negyed órát szánnék a csapatoknak minden óra elején. Ha a sérült srác letudta a feladatát, fülhallgatóval benyomnám neki a zenét a maradék 30 percre. Ha a csapatok sikertelenek, minden próbálkozás után elbeszelgetnék a sráccal, hogy legközelebb is meg fogják próbálni a társai, legyen ügyes, és segítsen nekik. Hátha a kortársai találékonyabbak esetleg velük szemben nem olyan elutasító.
Nem használnám a tanulni, kell, zene szavakat és a csoportoknak sem lenne szabad. Örülnének, ha megcsinálnád, szeretnék ha végeznél a feladattal, jó lenne, ha elkezdenéd/befejeznéd.
Ha megcsinálta jönne a zene, nem ígérném be előre, mert akkor arra fog végig gondolni. Így a saját tenni akarására jut a pozitív megerősítés, nem pedig a jutalomért tenne meg valamit.
Remélem be fog válni, ha nem, akkor kollegáktól lehet segítséget kérni.
Köszi, nagyon jókat írtál, kipróbálom az osztályommal.
A kollégák nem tudnak segíteni, mert ezt a kört már végigjártam, főleg aki tanította alsóban, ő mindig ráhagyta, hogy csináljon amit akar, és annyi.
Mondjuk a fülhallgatótól fél, azért necces az ő zenehallgatása, de majd arra is kitalálunk valamit. Ez nagyon tetszik, hogy a gyerekeket is vonjam be.
Még eszembejutott, hogy dalt is lehetne írni az óra anyagának szövegével, valamelyik népszerű dal dallamára.
Ezt is lehet csoportokban kiosztani a gyerekeknek, esetleg te megcsinálsz minden napra egyet, szerintem húsz perc alatt össze lehet dobni, majd betanítod az osztálynak. Így beépül a fejébe, és ha legközelebb felmerül témaként, hozzá tud szólni, így sikert ér el könnyen és talán kedvet kap a tananyaghoz is.
Plusz dalszöveget olvasni biztos izgalmasabb, mint történeteket.
Karaoke verzióban a zenét le lehet szedni a netről, bevinni akár telefonról lejátszani, hogy könnyebb legyen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!