Extrán hisztis, beszédértési problémákkal küzdő gyerekkel mit lehet tenni?
Kisfiam 3,5 éves. Már voltunk vele a beszédfejlesztő központban, 3-szor a nevelési tanácsadóban. Azt mondták, hogy semmi baja, csak a beszédben van egy kicsit elmaradva. Az egyik azt mondta, hogy beszédértési zavarai vannak, a másik szerint csak a mondatalkotással van gondja. Elég sokat beszél, de láthatólag nem érti, amit mondunk neki. TSMT-t csinálunk vele, meg az oviban foglalkozik vele a logopédus. De valahogy úgy érzem, hogy nem haladunk. Naponta többször vannak órákig tartó értelmetlen hisztijei. Pl. tegnap:
Menjünk fürödni, nem akarok, de menjünk. Levettem a nadrágját. Elkezdett hisztizni, hogy ő akarta levenni, teljesen levetkőztettük, megfürdettük, ráadtuk a pizsamát. Levette, és szó szerint 1 órán keresztül ordított, hogy adjuk vissza a nadrágját. Semmivel nem tudtuk kizökkenteni, sem szép szóval, sem játékkal, sem fenyegetéssel.
Ilyeneket csinál naponta több alkalommal is. Egyszerűen tehetetlenek vagyunk, hogy mit lehetne vele csinálni. A szép szó lepereg, nem lehet sehogy megvigasztalni. Persze a nevtanban előadták, hogy azért, mert teret adtunk a hisztinek. Lehet, de hogy lehet erről lenevelni? Soha, de soha nem kapta meg hisztivel, amit akart, inkább csak a büntetést kapta érte.
Gondolkodtam, hogy elviszem a Vadaskertbe, de igazán nem autisztikus tünetek ezek.
Mert, ha éppen jó napja van, akkor nagyon aranyos, szeretget, puszilgat, az oviban vannak barátai, a tesóját imádja.
Vagy hol kaphatnék még segítséget?
Igen, régi a kérdés. Most már 9 éves a gyerek. Közben már sok mindenen túl vagyunk, elvittem a Vadaskertbe, 1 hétig ott voltunk bentalvós kivizsgáláson, azt mondták, hogy beszédértési zavar, amit rosszul kezeltünk, ezért komoly magatartászavart fejlesztett ki belőle. Persze segítséget sehol nem adtak, a vége csak az lett, hogy magánúton hordtam mindenféle fejlesztésekre. Az emiatt kialakult családi válsághelyzetet sehol nem segítenek megoldani, már nem is próbálom, mert eddig az összes gyerekpszichológus szerint mindennek én vagyok az oka.
Az oviban minden nap kaptam az ívet, egyik nap, hogy rosszul nevelem, másik nap, hogy autista, hiába vittem a vadaskertes papírt, azt sem hitték el, persze az óvónő jobban ismeri az autizmust, mint a pszichiáterek. Bár nem értettem, ha autista, akkor annak miért én vagyok az oka. Kitenni persze nem tudták, mert befogadó intézmény, nagyon reménykedtek egy auti kódban, de igazán még azzal sem tudták volna kitenni, mert benne van az alapító okiratban, de persze az óvónők ezt sem tudták.
Az iskola orbitális szívás volt, a gyerek egy olyan osztályba került, ahova nem tudtak állandó tanárt szerezni, első osztályban 9 tanára volt, a nevüket sem tudta, minden nap sírva ment iskolába. Persze a gyerekek csúfolták, mert még mindig pösze, sok kommunikációs helyzetet félreért a mai napig. Minden nap szekáltak, tanár persze nem is volt velük, csak egy ped. asszisztens. A gyerek agresszív lett, verekedett, órán megtagadta az együttműködést.
Emiatt behívtak, hogy vigyem el, bár a diri persze nem is tudta, hogy sni-s. Amikor a fejükre olvastam, hogy amikor beirattam mindent elmondtam, elvittem kivizsgáltatni, hordom fejlesztésekre, mit várnak még tőlem, mert én nem ezt vártam az iskolától. Hát erre nem tudtak mit mondani, csak annyit, keressek neki egy gyógypedagógiai intézményt, mert nem való integrált iskolába. Mondtam nekik, hogy nincs ilyen intézmény. Erre azt mondták, hogy az nem az ő bajuk, hanem az enyém. Én mondtam, hogy az alapító okiratban benne van, vállalták, hát csinálják. Cserébe feljelentettek, hogy biztos verem otthon, mert agresszív a gyerek. Az osztályfőnök már mindenki előtt a folyosón ordibált velem, közölte azt is, hogyha nem adok nyugtatót a gyereknek, be sem mehet az intézménybe. Ügyvédhez jártunk, stb.
Szóval volt ott minden. Szeptemberben másik iskolába vittem, most azóta nincs vele komoly gond, az itteni tanítók nagyon pozitívan viszonyulnak hozzá. Heti 2 órában jár hozzá egy gyógypedagógus, csoportos fejlesztés, hát nem sokat ér. Ő is egyből azt mondta, hogy beszédfogyatékos. A tanulással egyébként egyelőre nincs gond, 4-5-öket hoz haza, bár a hosszabb szövegek megtanulásával, fogalmazással lesz még gond később, tuti.
Nagyon sokat fejlődött, amit jórészt a magánúton megfizetett foglalkozásoknak, és az itthoni fejlesztéseknek köszönhető, ennek ellenére az állami intézményektől én eddig még csak a rosszat kaptam. Viszont az autista tünetek jó részét kinőtte, szóval most már biztos vagyok benne, hogy nem autista.
Minden eddigi kritika ellenére, én azt gondolom, hogy szerencséje van a gyereknek, hogy én vagyok az anyja, mert amit én végigcsináltam vele, azt tuti nem csinálta volna meg bárki. Mostanra viszont elég volt. Olyan a gyerek, amilyen, én már nem hordom sehova, itthon sem fejlesztem, elegem volt. Szerintem alsóban már nem lesz különösebb gond vele, a felsőtől még félek, de az még 2,5 év, addig remélem nyugi lesz.
Szia. Koszonom hogy valaszoltal.
Ez nem tul jol hangzik,en is pont ezektol felek. Bar meg csak 3,5 eves,de az oviba folyamatos a balhe,mar utaltak ra hogy nem tudjak integralni. Ugyanezeket csinalja amiket leirtal pl a furdesnel. Szorol szora. Allandoan varial,nemet mond,de egy perc mulva igent de mindig hiszti a vege. De ez mar a hisztin tulmegy,mert egyszeruen nem tud lenyugodni. Nekunk van sni kodunk,egyeb gyermekkori szocialis funkciozavad. Ennyit allapitottak mega nevelesibe ahol ketszer voltunk eddig.
Sokan mondjak hogy hiszti majd elmulik,de valamiert erzem hogy ez mar nem az a kategoria. Es latom is hogy mas gyerekek ilyet nem csinalnak. Hogy vissza kell jatszani a jeleneteket ha nem ugy torteni ahogy o elkepzelte. Nagyon nehez ez.
Most hogy 9 eves a fiad,igy utolag van valami amirol ugy latod,hogy maskepp kezelted volna? Nekunk fogalmunk nincs hogy kell kezelni ezeket a helyzeteket mert semmi bem valt be eddig. Segitseget nem kapunk ilyen teren. Egy torna es egy logopedia van az oviba es hetente egy alkalommal maganuton jarunk tsmtre.
Fiadnal mennyi idos koraba multak ezek a duhkitoresek?
A beszed nalunk is nagyon fura,sokat idez mesekbol es sokszor latjuk hogy nem erti amit mondunk.hiaba beszel,sokszor nem oda illo dolgokat mond es az oviban is ezt csinalja. Ovonok kivannak tole,varial allandoan ok meg engedelmeskednek,mert hat ott a tobbi gyerek es nem birjak az orakig tarto tombolast. Nemtudom mi a megoldas es folyamatosan veszekszunk,parom en ea a gyerek,oda vissza mar mindenki kiabal sokszot mindekivel tiszta gaz.
Igen, én azt tudom tanácsolni, hogy próbáld meg nem felkapni a vizet mindenen, én már belebetegedtem ebbe.
A környezettel nem kell foglalkozni, mindenki tudja, hogy hogyan kell gyereket nevelni, gondolom folyton mondják, vedd szigorúbban, ne engedj neki, stb. Én inkább azt látom, hogy többször kellett volna neki engedni. Én a mai napig meg vagyok róla győződve, hogy a beszédfogyatéknál azért több van benne. Nem lehet őket a hagyományos gyereknevelési módszerekkel nevelni. Ha hisztizik valamiért, hát kapja meg, persze ésszerű keretek közt. Amit kiírtam, a nadrágos sztori, ma már nem így kezelném. Itt a nadrág, csináld. A pároddal is írtad, hogy sok a konfliktus, hát az volt, van nálunk is. Pl. volt, hogy mentünk haza éjszaka egy lagziból, és mondtuk neki nem kell ma fürödni, majd reggel, menj aludni. Hát, persze rákezdte az ordítást, hogy ő nem tud aludni fürdés nélkül. A férjem meg ellene, hogy ne csináld már stb. Én meg mondtam neki, hogy megfürdik 5 perc alatt és megnyugszik, ezért nem érdemes egy több órás hisztit végigcsinálni. Mára már a férjem inkább visszavonul, enged engem érvényesülni, mert én jobban tudom őt kezelni.
Kicsit engedni kell neki, tiszteletben tartani a bónáit. Nagyon sokat ki fog nőni. Türelem kell hozzá, és nagyon sok szeretet. A mostani iskolában is azért ilyen nyugodt, mert mondtam a tanárnak, ha a gyerek elkezd hisztizni, akkor ölelje meg, és simogassa meg, és mondja neki, hogy nincs semmi baj. Ezt sem az oviban, sem az előző iskolában nem voltak hajlandók megcsinálni, "nem jutalmazzuk a hisztit" felkiáltással. De ez nem erről szól! Sokszor már ő maga is szeretne lehiggadni, de egyedül nem tud, segíteni kell neki. Most végre az első olyan intézmény, ahol a pedagógus felfogta, megértette ezt, talán ha kétszer hisztizett, de hamar abba is hagyta, mert a tanár nem zavarta ki, nem állította sarokba, nem kezdett el vele ordibálni, hanem megsimogatta, és mondta neki, hogy minden rendben, próbálj megnyugodni.
Meg ugye az volt a legfrusztrálóbb végig az egészben, hogy nem is tudtuk, lesz-e valaha normális ember belőle, hiszen folyamatosan mindenkitől azt kaptuk, hogy a gyerek nem normális. De az! Csak más. Higgy benne, szeresd. Ha gondolod, írhatsz még privit, és többet tudunk beszélgetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!