Diszlexia valóban-hogyan lehet megállapítani?
Fiam 4.osztályos tanuló,sajnos első osztály óta nagyon nehezen megy neki a magyar és bármi ami szövegértéshez kapcsolódik(pl.matek,szöveges feladatok)..Gyanakodtam a diszlexiára,de a tanító nénik határozottan cáfolta..Most két hete,új tanítót kaptunk,aki felhívott pénteken,hogy szerinte a fiam súlyos diszlexiás és fejlesztésre szorul..
Nevelési Tanácsadóba állítólag 1,5 hónap a várakozás,úgy,addig várok.
Nincs valakinek esetleg egy-két feladata,tesztje,amit itthon meg tudnék vele csinálni?
Azért vagyok dühös,mert nekem,mint laikusban is felvetődött már ez,de az előző tanító néni lebeszélt..
Most márciusra van időpontunk vizsgálatra,állítólag onnantól 2-3 hét a szakvélemény elkészítése,tehát majdnem év vége lesz mire fejlesztő foglalkozásokra járhatnánk...Mert máshogy nem ad az iskola..
Elnézek majd egy könyvesboltba,hátha találok ilyen fejlesztőket...
Köszönöm a válaszod!
Gondolom az előző tanító néni abban a hitben volt, hogy az a diszlexiás, aki betűket cserél, akinek "csak" a szövegértéssel van baja, az nem számít annak.
Pedig dehogynem... Olyan könyvet keress, amiben több a szövegértést fejlesztő feladat. Ha bp-i vagy, ajánlom a Krasznár és Fiai könyvesboltokat (Damjanich u. vagy IX. kerület József Atilla lakótelep. Ott tudnak a könyvválasztásban segíteni.)
Én javasolnám, hogy te magad kérj időpontot vagy a Beszédvizsgáló Szakértói Bizottsághoz, vagy a Tanulási Képességet Vizsgáló b-hoz. Szülő is kérhet, nézd meg a honlapjukat van fönt jelentkezési lap is. Diagnózist ők adnak, SNI-st is, és ha ők javasolják, akkor jár a gyereknek fejlesztés. (Márciustól változás van a szakszolgálatok terén, nem tudom, hogy érinti a Szakértői Bizottságokat, de szerintem ne várd meg, hogy a nev. tan. kérjen nektek időpontot.)
Borzasztó, hogy még mindig vannak ilyen tanítók, akik tudatlanságból, vagy ostoba kíméletből megnyugtatják a jogosan aggódó szülőt, és nagyon nehéz helyzetbe hozzák szerencsétlen gyereket.
Már csak azért is sürgesd a vizsgálatot, mert ha nincs előzmény, bizonyos osztályfok felett már nem adható ilyen diagnózis, illetve nem ítélhető meg értékelés alóli mentesítés. Remélem, hogy negyedikben még nem késő....
Ha a gyerek olvasás technikája is rossz, betűket téveszt, sorrendet cserél stb., jól használható Meixner Ildikó Én is tudok olvasni c. könyve.
Ha folyékonyan olvas, csak nem érti, próbáld kideríteni, hogy már mondatszinten problémája van-e. Egyetlen mondat elolvasása után kérdezd vissza, ki, mit, miért stb. csinált.
Összetett mondatoknál ellenőrizd, érti-e a kötőszavak jelentését. Tudja-e helyesen folytatni a "Pisti elment a boltba, mert... Pisti elment a boltba, hogy,... Pisti elment a bolba, ahol... jellegű mondatokat.
Ha ez is rendben van, pár mondatos szövegekkel lehet folytatni. A mondatok közti kapcsolatokat kell megfigyeltetni a gyerekkel, az előre és vissza utaló szavakat, a kihagyott mondatrészeket, amik az előző mondatokban szerepeltek, és ezért nem mondjuk újra őket.
Ha csak lehet készítsetek rajzot a szövegekhez, vagy jelenítsétek meg tárgyakkal, játsszátok el, amit olvasott.
Párbeszédes szövegnél érdemes rákérdezni a szereplőkre, és végig elemezni, mikor ki beszél, külön jelölve a mesélő részeit is.
Nagyon fontos ezen kívül, hogy hallás után mennyire érti a szöveget a gyerek. Olvasol neki esti mesét? Keressetek valami jó folytatásos ifjúsági könyvet, olvass neki belőle minden nap, és időnként kérdezz rá az összefüggésekre. Sok gyereknél már itt kezdődik a probléma, hallás után sem értenek. Ez esetben a fejlesztés lépései azonosak a szövegértés fejlesztésével, csak hallás után történik az egész.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!