Kétnyelvű autista gyerekekkel kapcsolatos tapasztalataitokat megosztanátok velem?
Minden, kétnyelvű autista gyerekkel kapcsolatos tapasztalatot szívesen fogadnék.
Különösen érdekelnének a következők:
- A két nyelv fejlődése mennyire volt szimultán, illetve mennyire ért el azonos szintet?
- A gyerek funkcionálisan kétnyelvű-e?
- Vannak-e preferenciái, és ha igen, mihez köthetőek?
- Hogyan dolgozza fel, ha az általa preferált nyelven nem képesek vele kommunikálni?
- Ha esetleg elutasítja az egyik nyelv használatát, sikerül(t)-e azt valamilyen módon elfogadhatóbbá tenni számára?
- Ha nem, milyen megoldási stratégiát alkalmaznak a kommunikációban?
Természetesen minden más is érdekel, minden információt és segítséget előre is köszönök, akár privát üzenet formájában is.
Bár nincs konkrét tapasztalatom, azt azonban mindenképpen fontos lenne tisztázni, hogy milyen mértékű autizmusról van szó, hány éves a gyermek és hol tart a kommunikációban, mert ez egyáltalán nem mindegy...
Amúgy nekem a 6 éves Aspergeres lányom, és vadul elkezdett magától angolul tanulni (mesékből, játékokból), és azt látom, hogy elképesztő nyelvérzéke van, de neki semmiféle beszédbeli gondja nem volt soha, sőt, kimondottan magas szinten áll verbálisan.
Némely autiknak viszont még egy nyelv is sok, szóval azért érdemes a fentieket mindenképpen tisztázni...
Köszönöm szépen a válaszodat, ment a zöld kéz.
Nagyon érdekes, amit írsz, hogy saját elhatározásából kezdett egy idegen nyelv iránt érdeklődni a kislányod. Megkérdezhetem, hogy ez hány éves korában következett be, és mi motiválhatta?
Alapvetően nem tanácsokat, hanem tapasztalatokat szeretnék, mind pozitívakat, mind negatívakat. Ezért nem írtam részleteket, mert irreleváns, nem szeretném befolyásolni a válaszadókat. Természetesen ha valaki hasonló cipőben jár, és érdeklik az én tapasztalataim, nagyon szívesen megosztom vele én is.
Bár a kérdésemben nem tettem nyilvánvalóvá, a leírás alapján többé-kevésbé szerintem kiderült, hogy alapvetően olyan gyerekekre vonatkoznak a kérdések, akik legalább egy nyelven kommunikálnak valamilyen szinten. (Ugyanakkor természetesen elemi szinten lévő vagy nem létező verbális kommunikáció esetén is érdekelne, hogy két nyelv esetén mely nyelveket mennyire érti meg vagy hogyan reagál rájuk a gyerek.)
Köszönöm szépen még egyszer, és örömmel fogadok további hozzászólásokat is.
"Megkérdezhetem, hogy ez hány éves korában következett be, és mi motiválhatta?"
Már egészen kicsi (kb. 2 éves) korától megfigyeltem, hogy utánzási szándékkal mond angol szavakat (játékokat utánzott, mégpedig mindig pontosan ugyanazzal a hangsúllyal, hangszínnel).
Sokat beszélgettünk már nyelvekről és ő azt mondta, hogy a világ összes nyelvén szeretne megtanulni. :) Volt olyan idő, mikor az esti (kötelező) rituáléhoz hozzátartozott az is, hogy 5-6 nyelven kellett jó éjszakát kívánni neki. :) Mivel az angol ugye ma már a csapból is folyik, ezért kezdte el érdekelni. Elég sok számítógépes játékot játszik, logikai, kalandjátékokat és szerintem onnan jön neki. Sok "nyelvtanító" mese is van, Dora, Noddy, amiket nézett, és most már Dorát pl. eredeti nyelven is szívesen néz, meg a Baby TV-t nézi szívesen, ami ugyan korban nem neki való - bár sokkal jobban szereti a kisebbeknek szóló meséket, a korának megfelelő mesék neki túl stresszesek, frusztrálók - de ez a csatorna angol nyelvű, és viszonylag egyszerű, jól érthető. (Kérdezget is, hogy ezt vagy azt hogy mondják angolul, vagy ha angol szöveget hallgat, akkor megkérdezi, hogy ez vagy az mit jelent.)
Azt veszem észre, hogy nagyon sok mindent megért, amit egyszer már hallott, tehát ha más szövegkörnyezetben hallja, akkor is tudja, hogy mit jelent, és mostanában azt játssza, hogy összetett szavakat képez angolul. A szójátékokat amúgy is nagyon szereti (neki a verbalitás kimondottan erőssége, ahogy már írtam, és az IQ-tesztek szerint a verbális memóriája 6 évesen már kb. 9 éves szinten van). Ma pl. a "head" szóval játszott el, hogy mindenféle más, általa ismert szavakkal kapcsolta össze.
Én simán el tudom képzelni a képességei alapján, hogy tényleg sok nyelven fog majd beszélni, mert nagyon jó a nyelvérzéke, nyelvi logikája, nyelvi memóriája.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!