Miért rajzol mostanában "csúnyábban" az óvodás lányom (főleg oviban)?
3,5 éves, már második éve jár oviba (2,5 évesen kezdte). A csoport által készített rajzokat mindig kiteszik a faliújságra. Mindig az ügyesebbek között szerepelt a rajza, mostanában pedig éppen ellenkezőjét tapasztalom. Otthon is elnagyolja, de ha mellette ülök és együtt csináljuk, sokkal szebben színez, rajzol.
Volt veletek is hasonló? Mi lehetett az oka? Oviban jól érzi magát állítólag, nincs vele semmi probléma.
Látnom kellene a régi és új rajzait, így nehéz válaszolni konkrétan arra, mi változott meg.
Azonban az általános jellemzők kapcsán kitérek.
Ha erőltetik, abból jó nem sül ki.
Az óvodások nem esztétikai igényből rajzolnak, nem teljesítési vágyból, és nem a látványt akarják visszaadni, hanem egyfelől lelkük lenyomatát, másfelől az ismereteiket szeretik lerajzolni. Ha a megvalósítási mód érdekel esetleg, hogyan teszik, javaslom, olvass utána a szinkrétizmusnak.
Az óvodás számára tehát lelki folyamat, egyfajta (ösztönösen) pszichés önterápia a rajzolás! (Hasonló a felnőtt művészek indíttatásához. Nem a technika a lényeg, hanem az önkifejezési vágya!)
Semmiképp sem szabad javítgatni, és általában ebben ösztönözni sem, legfeljebb majd 6-7 éves kortól.
Hagyd, hogy akkor rajzoljon, amikor akar, ez nagyon fontos!
Ne erőltesd!
Néha lehet mintát mutatni, de csak ha kéri, pl szeretne a felnőttől pillangó mintát, maci mintát stb., mert részben az ismereteit rajzolja le.
De ehhez képest tehát sokkal gyakoribb, hogy az érzelmeit vetíti papírra az óvodás, amikor rajzol, ami épp olyan jól olvasható, mint grafológus által az iskolásnak és a felnőttnek az írása, írásképe.
Egyébként sok gyermek csak 4 évesek kezd rajzolni, tehát pláne jobb, ha ráhagyod. Semmiféle teljesítenivaló NINCS a rajzolás terén, ovis korban! Nem erről szól.
#8: Nem tudom, a TI ovitokban ki hasonlítgat kivel és mit. A szülők menőznek a gyerekeikkel, vagy mi a helyzet?? És akkor mi van, szard le, melyik szülő kivel-mivel menőzik... Ne erre koncentrálj, ha javasolhatom, hanem gyermeked érésére és jö közérzetére inkább.
Egy biztos és ez a lényeg: a pedagógia NEM ÍGY működik, nem hasonlítgat gyerekrajzokat egymáshoz. A pedagógia meg egyébként a gyermekpszichológiai kutatásokra, megfigyelésekre épül.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!