Kiscsoportban csinálnak felmérést a gyerekekről? Ha igen mikor és milyen feladatok vannak?
Nem a hetes vagyok, kedves előző, de hadd jegyezzem meg, elég szomorú, hogy a Pedag Szakszolg és a gyógypedagógusok az alap nélkül eltúlzott mérsájükkel beleszólnak az óvodapedagógusok munkájába. (Na meg a Kormány... egyre több hőlyeséggel pl 6 évesen erőltetni mindenkinél a sulit, 3 évesen az ovit...) Na meg idén szept eljesétől előírták a "lazulást" a tekintetben, hogy dajka is vigyázhat ovis csoportra... Döbbenet... Mások gyerekéről, és nem néhány gyerekről van szó, amikor a szülők nevelési intézményre bízzák csemetéiket!
De visszatérve a KOFA teszre... Ajjajj...
Öt éves kortól volna csak értelme, attól korábban viszont ha az óvodapedagógus felismeri, hogy gyógypedagógiai és/vagy pszichológiai vizsgálatra szorul a gyermek.
Idézet a KOFA tesztből, a hajam is égnek áll ettől a bisznisz propagandától... A Nyugat éler jár ebben az eltúlzott marhaságban, ami szakmailag márpedigmegalapozatlan:
"Grimm (2006) kétéves életkorban, Kauschke (1999) 18 hónapos korban 50 szavas expresszív szókincs meglétét tartja a tipikus fejlődés minimális kritériumának. Hasonló felfogást képvisel Rescorla (1989) is, akinek normatív kritériumai szerint megkésett beszédfejlődésűnek (late talker) számít egy gyermek, ha kétévesen még nem birtokol legalább 50 szavas expresszív szókincset, vagy nem kezdett el többelemű kombinációkat használni. Eredményei szerint a kétévesek 18%‐a tartozik ebbe a csoportba. Thal és Bates (1988) részben statisztikai alapon az expresszív szókincs tekintetében az életkori csoport alsó tíz százalékába tartozó, többszavas kombinációkat nem használó gyermekeket minősíti késő beszédfejlődésűnek 18 és 29 hónapos kor között."
No comment...
Három éves kor előtt hagyni kell a gyermekeket a maguk módján érni a beszédkészség terén, például.
A kisgyermek nem statisztika.
De legalább annyit elismer a cikk írója, hogy nagy a szórás a beszédérésben a gyerekeknél. Hát akkor? Miért nem ehhez alkalmazkodik a diagnosztika és a terápia? Azaz hagyni 3 éves korig kibontakozni a gyerekeket és csak utána gondolkodni, hogy van-e teendő.
Egyáltalán nem késő 3 évesen, hanem optimális, ha csak akkor avatkoznak be, már persze ha szükséges egyáltalán az egyénnél beavatkozni.
Utolsó, a KOFA tesztet nem 3 éves kor előtt, hanem pont hogy 3 éves korban végzik. Ez nem beleszólás, nem a szakszolgálat heppje,hanem törvényi előírás, aminek annyi lenne a célja, hogy amelyik gyerek nagyon nagyon le van maradva,az időben kapjon fejlesztést. Nekem volt szerencsém olyan beszéd SNI gyerekhez, akit ötévesen látott először szakember, pedig ha már két évvel korábban kiszűrik, nagycsoportos korára szinte teljesen korrigalhato lett volna a gondja. Ötévesen meg már sokkal nehezebben, sokkal több foglalkozással, és mivel a beszéde annyira problémás volt, addigra már nagyon sok más területen is le volt maradva.
Jobb helyeken az óvoda nem beleszólásnak veszi a szakszolgálat munkáját, hanem mindenki tisztában van a saját kompetenciaival. Az óvónő nem hiszi magát logopédusnak, a gyógypedagógus nem hiszi magát óvónőnek. Normális esetben kiegészítik egymás munkáját, és egyik sem veszi sértésnek, hogy a másik is végzi a maga dolgát.
Utolsó, tudom, hogy 3 évesen végzik a KOFA-t, de tessék elolvasni az idézetet, amit alappal kritizáltam (a KOFA teszt megalapozásaként ír a cikk borzalmas "szakmai" hivatkozásokat): abban 3 év előtti "kötelező" szókincset írnak elő(!) Döbbenet.
Pontosan tudjuk, hogy biznisz. Strigulára megy.
Ezért van az alaptalan statisztika. Lehet továbbra is lepontozni azok részéről, akik nem a józan észre hallgatnak és nem az óvodapedagógiára - utóbbinak nincs anyagi érdeke e statisztikákban, míg a gyógypedeseknek, logopédusoknak igen-, de ez az igazság, nem pedig a törvény, sok esetben.
Na meg törvényileg 6 évesen kötelezővé tenni az iskoláztatást, és akkor a törvényt hiszitek szakmailag mérvadónak??? Meg 3 évesen kötelezővé tenni az óvodaábajárást???
Ezeket az eseteket is egyénileg kellene elbírálni! Mint 2015 előtt évtizedekig lehetőség volt rá.
Az utóbbi években módszeresen elkezdték kipécézni az óvodapedagógiát, a kisgyermekek rovására! ...Hogy nem szégyellni magát a kormány... Főleg emiatt vannak pedagógus tüntetések, nem csak a pofátlanul alacsony bér miatt (utóbbi miatt is, alappal).
A 3 éveskori logopédiai szűrés benne az álca, tudok erről, a munkából kifolyólag - ürügy a korai fejlesztéshez, ami többet árt, mint használ, amennyiben alap nélkül végzik, márpedig sok esetben hozzá nem értésből, illetve bizniszből ered, ha már akkor rásütik a gyerekre az éretlen beszédfejlődést, amikor még ezt ki se lehet mondani... másfél, meg két és fél évesek szókincse... röhej...
Öt éves kor előtt az óvodapedagógus kompetenciája kellene maradjon teljes egészében (ha engedné a törvény), hogy észlelje, ha gyógypedagógushoz (pl logopádushoz) kell küldeni a gyermeket. Amint így volt még néhány évvel ezelőttig.
És akkor látni fog logopédust idejében a gyermek! Pont idejében, se előbb, se később. A veteménybesben is marhára megy a gyorsérlelés... Holott mindenenk ideje van. Amint idejekorán rásütik az érett gyerekre is, hogy "éretlen", máris van ürügyük korai fejelsztésnek kitenni, amit többet árt, mint használ!
Akkor kell a korai fejlesztés, amikor indokolt! Csak akkor hasznos. Egy kis jóüzan paraszti ésszel elég végiggondolni az összefüggéseket, hogy a kormány, és a korai fejlesztés ártalmai lebukjanak. Dde pontozzátok csak le, meg alaptalanul kritizáljátok azokat, akik lelepleznek titeket...
Talán akadnak szülők, akik óvatosabbak, és nem teszik ki "gyorsérlelésnek" a gyerekeiket. OPTIMUM. Ez a kulcs szó. Ez kellene legyen. Mindenenk meg van az ideje és helye.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!