6 éves gyereknek rengeteg energiája van, de nem érdekli semmi sport, mozgás, ilyenkor mi van?
Játszótéren nem fogócskázik/ focizik a többiekkel, nem hintázik, nem mászókázik, nem biciklizik csak ész nélkül rohangál, direkt elesik, vonszolja magát a homokban, "dobálja " magát, látszik, hogy nagyon sok energia tombol benne, de nem tudja rendesen felhasználni, idegenek számára úgy néz ki, mint egy őrült.
Mit lehet vele kezdeni, ha nem hajlandó a normális játszásra? Mindig abban reménykedek, hogy megkomolyodik, de minél nagyobb annál szánalmasabb a viselkedése.
Nev. tanba azt mondták hagyni kell, hogy kitombolja magát, de mindenhol kinéznek minket, mert ő "más" :S
Oviban és otthon normális, de ahova konkrétan játszani megyünk az katasztrófa!
Mit mond miért nem akar pl biciklivel menni a játszótérre?
Vagy miért nem akar focizni?
Miért nem viszi el magával az apukája focizni?
"Oviban és otthon normális, de ahova konkrétan játszani megyünk az katasztrófa!"
Azért, mert az óvodában (és lehet, hogy kissé otthon is) kénytelen alkalmazkodni sok gyerekhez (bizonyos együttélési szabályokhoz).
Gyakran "kaotikusnak ható" viselkedéssel vezeti le a STRESSZT.
Tehát esélyesen stresszelt, nagyon feszült az ovi után, és nem valószínű, hogy a kortársaihoz képest több energia teng benne. Dolgoztam óvodában pedagógusként, tapasztalatból mondom, valamint a szakirodalom is alátámasztja.
JAVASLOM, HAGYD, HADD TEGYE. A mozgás a kisgyermek egyik legalapvetőbb tevékenysége, főleg SPONTÁN ÉS JÁTÉKOS módon. A hatodik életéve átmenet az iskoláskor felé, ezért én óvatosságra intelek attól, hogy szakkörökre / sportokra járatni őt. Inkább 7 éves kortól.
De ettől függetlenül is AZ ELSŐDLEGES az kell legyen, hogy SPONTÁN, kedvére mozoghasson! Ösztönösen érzi egy ilyen korú gyermek, hogy milyen mozgásforma tesz jót neki.
Egyébként a spontán mozgásos játék hatása döntő jelentőségű kisgyermekkorban, főleg kb 7 éves korig: úgynevezett transzfer hatása, áttevő hatása van mind az értelmi, mind az érzelmi fejlődésre nézve, és az idegrendszeri érésre is.
Amikor látszólag kaotikusan mozog, a világot különféle szemszögekből is megéli, ez is rendkívül fejlesztő számára, ösztönösen! Pl oldalnézet, fejjel lefelé is látja a világot, forog stb.
PONT ERRE VAN SZÜKSÉGE elsősorban! :)
Hagyd tehát, hadd élje ki. Persze a testi épségére ügyelj, tehát a nagyon szélsőséges helyzetek, körülmények, tárgyak, mozgásformák esetén légy résen, nehogy megüsse, megvágja stb saját magát.
HA CSAK ABBÓL indulok ki, amit írtál, akkor ez a meglátásom. És általában is ez jellemző másoknál, hasonló életkorban, hasonló helyzetben. Természetes az általam nem ismert tényezőket nincs lehetőségem figyelembe venni.
Kedves utolsó, mind nondtam ugyanezt mondták a nev. tanban is, hogy hagyni kell, mivel te is hozzáértő vagy és ezt tanácsolod lehet bennr valami, de hogy hagyjam mikor mások számára ez zavaró? És más gyerek miért nem így játszik? Miért csak az én fiam stresszes óvoda után? Nálunk is miért csak az egyik gyerek?
Ha megkérdezem miért így játszik, azt mondja, hogy ő neki ez jó.
Biciklizésre stb azt mondja nem szereti.
Egyébként nem ügyetlen, de a mozgásfejlődése is megkésett volt.
Apukája szokta vinni, de apuka végül egyedül focizik :)kisfiamm nem akarja, a focitól kifejezetten fél, hogy megüti a labda.
Kűzdősportokban nem vagyok otthon, milyen lehet ez a judo. Box pl nekem nagyon agresszív és az a fiamnak is az lenne tudom, de mondjuk bírkózni szeret a tesóval.
Amúgy egyszer terhesen (vele voltam terhes) iszonyat hátbarúgtak focilabdával, azt hittem leszakad a hátam, onnantól kerültem minden játszóteret, focipályát, nem lehet hogy tudat alatt valahogy beleívodott az eset? Már bem tudok mire gondolni, mert a labdáktól kifejezetten iszonyodik.
"Ha megkérdezem miért így játszik, azt mondja, hogy ő neki ez jó."
Na látod. :)
"Egyébként nem ügyetlen, de a mozgásfejlődése is megkésett volt. "
Ezt ki állítja? korai fejlesztők? Akik a strigulát kapják az állami támogatást? Legyél óvatos...
(Tisztelet a kivételnek a korai fejlesztők közül.)
HA ÉLETTANI HATÁRIG megfelelő az adott mozgás, akkor az ég világon semmi hátrányt és semmi előnyt NEM jelent más gyerekekhez képest az adott képességfejlődés terén, hogy mi lesz belőle kamaszként, felnőttként.
DE KÁRT OKOZ AZ INDOKOLATLAN FEJLESZTÉS, pl hibás mozgás, és/vagy neurózist!
És kisebb kárt ugyan, de a szülői aggodalmaskodás is kárt okoz a gyermekben, mert átveszi a szülője érzelmeit!
Mások gyermeke MÁS SORRENDBEN fejlődik.
Biztosan képben vagy a kommutativitás matematikai fogalomról, de ha úgy írom: felcserélhetőség, úgy máris tudod, miről van szó. :)
5+3=8
3+5=8
Evvel azt szeretném mondani, hogy kb 5, vagy 6 éves korig TELJESEN MINDEGY, milyen sorrendben alakul pl a járás, a beszédfejlődés, valamint a szobatisztaság kialakulása, mert ahány gyermek, annyiféle SORRENDBEN alakul ki nála (genetikai program, stb).
Más kérdés, hogy van egy élettani határ. (Ami sok korai fejlesztő, sajnos, anyagi haszon érdekében, az indokolttól lejjebb vesz...)
dr Vekerdy Tamás, méltán elismert gyermekpszichológus sok évtizedes kutatómunkáját követően az a második szülinapot jelöli meg a tekintetben, hogy a járás ha akkor indul meg, ÖNMAGÁBAN NEM utal problémára, semmiféle megkésettségre. Igen gyakori eset, hogy 16-17 hónaposan még csak mászik egy gyermek! Legalább minden negyedik, ötödik kisgyermek csak kb 20 hónaposan kezd el járni.
KÁRT OKOZ BENNÜK, HA FEJLESZTIK.
Ha érdekel szakirodalom, linkelek. Most nem térek ki a beszédfejlődésre, se a szobatisztaság kérdésére.
Aki nem hiszi, hogy van alapja, annak most csak ennyit linkelek:
dr Vekerdy Tamás díjai:
Kiváló Munkáért díj (1985)
Oktatásügy kiváló dolgozója (1987)
Nemzetközi Lego-díj (1993)
Kiss Árpád-díj (1996)
Budapestért díj (2000)
Pro Scholis Urbis díj (2006)
Hazám-díj (2014)
Kicsit eltértünk a tárgytól azt hiszem, de szerintem teljesen egyértelmű, hogy ha egy gyerek 16 hósan csak mászik, mint az én fiam, akkor az "késésnek" számít az átlaghoz képest. Lehet, hogy nem lesz hátránya, nem is aggódtam, mert tudtam hogy úgysem mászik örökre, de ez akkor is késeinek számít. Ha ebből indulok ki lehet, hogy biciklizni és hintázni is fog, de később fogja érdekelni.
Ezzel nem is lenne baj.
De amikor bevágódik a homokba és nekiáll kalimpálni benne a homok meg csak úgy száll a kicsik sírnak, mert belemegy a szemükbe a szülők idegesek, nem mondhatom, hogy bocsi, de a fiam így fedezi fel a világot és nála ez egy érési folyamat! Érted? :)
Kedves kérdező, azon vagyok, hogy megértő legyek feléd, hiszen segíteni szeretnék továbbra is a válaszaimmal. De mintha kissé ellentmondanál saját szavaidnak...
Olvasd vissza a kezdő kommentedet, majd pedig a mostani végét: ízt írod legutóbbi, hogy neki ez egy érési folyamat. Hát pont erről beszéltem, megnyugtatásodra!
Evvel szemben -önmagaddal ellentmondóan- evvel kezdted, hogy aggódsz a gyereked mozgásfejlődése miatt:
"vonszolja magát a homokban, "dobálja " magát [...] nem hajlandó a normális játszásra [...] ahova konkrétan játszani megyünk az katasztrófa!"
További idézet tőled, kedves kérdező:
"Kicsit eltértünk a tárgytól azt hiszem [...] Ha ebből indulok ki lehet, hogy biciklizni és hintázni is fog, de később fogja érdekelni.
Ezzel nem is lenne baj."
Nem tértem el. Idéztelek múltkor is, és arra reagáltam. Bár, ahogy látom, még nem ment át teljesen számodra.
Még egyszer: SEMMI KÖZE az átlaghoz való későbbi érésnek a későbbi beváláshoz! Aki az átlaghoz képest korán beszél, az kamaszként ,felnőttként vagy fejlettebb kommunikációs készséggel fog rendelkezni az átlaghoz képest, vagy átlagos lesz, vagy átlag alatti!
Ha valaki meg kicsi korában az átlaghoz képest viszonylag később kezd beszélni -DE MÉG AZ ÁLTALAM JELÖLT ÉLETTANI HATÁRIG-, akkor is UGYAN EZ A TENDENCIA a jövőjét illetően, tehát bármi lehet belőle, átlag alatti, átlagos, átlag alatti, felnőtt korára!
Ugyanez érvényes a mozgásfejlődésre is!
Tehát tévedésben vagy, segítségből korrigállak, kedves kérdező.
Dr Vekerdy Tamás gyermekpszichológus pl több szakkönyvében, előadásában hivatkozik erre, most hirtelenjében a beszédfejlődés kapcsán, és az IQ, EQ kapcsán jut eszembe egy videóra vett előadása:
Öt darab kb 10 perces szeletekre van bontva, az elsőben (kb az 5. perctől indul az előadása) a kisgyermekek majdani beválásáról beszél, hogy mi NEM függ avval össze ÉS HOGY MI IGEN:
https://www.youtube.com/watch?v=NiMO7n1kKRk
A harmadik 10 perces szeletben meg a beszédfejlődés kapcsán is megemlíti:
https://www.youtube.com/watch?v=Pq6Z5e_25DQ
"[...] [aki csak épp 3 évesen kezd el beszélni, az] ugyanúgy fog beszélni 3 és fél éves korára, mint aki már egy évesen beszélt
[...] A HARMADIK ÉLETÉV EGY JELENTŐS FORDULÓPONT [...] 3 [éves kor] után egy kicsivel, még az lehetséges [hogy rendben levő, ha csak akkor indul a beszéd]
[...] mindent ért, de nem beszél [addig] NE TANÍTSUK a gyereket, ez NAGYON FONTOS, bár figyeljük, hogy érti-e, amit mondunk"
Fejből tudok forrást a mozgásfejlődésre is tőle, de nem pont ilyen vonatkozásban, bár ha érdekel, jelezd, és legközelebb, ha megint erre járok, azt is szívesen linkelem. :)
* Elnézést az ELÍRÁSOMÉRT, korrigálva:
...tehát bármi lehet belőle, átlag FELETTI, vagy átlagos, vagy átlag alatti, felnőtt korára!
(Azaz nincs összefüggés a kettő, említett tényező között ilyen szempontból.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!