Milyen szakkönyv segítene szövegértelmezésben 3-4 éves gyerek szülőjének?
Gyermekem érti a szavakat, mondatokat, jól ragoz, kiejtés miatt kap óvodai logopédiai fejlesztést.
Szöveget, ill pl egy mese történetét nem érti. Pl répahuzos mesében nem látja az összefüggést hogy ami egyedül nem megy, több és több segitséggel sikerül, csak annyit ért belőle, hogy egyszer nem tudják kihuzni a répát, másszor meg sikerül.
Vagy másik mese, pl az auto nem akar esőben kimenni a garázsbol de viccből lelocsolja a tűzolto és rájön milyen móka is tud lenni esőben vizben pocsojában játszani, ebből annyit ért csak, az auto később állt be a játékba
Alogopedus kérésem ellenére sem ad otthoni gyakorlatokat, kiejtés nem javul és amig más csoporttársa képes hosszu sztorikban mesélni a napjukrol, addig az én gyerekem egy-két mondatot, ha mond csak, ami a valoságot nem is fedi. Pl azt mondja aludt ebéd után, de nem.
Alapvetően soha nem sztorizik, játék közben is csak mondatokban beszél, nincs történet. Pl a mentő elviszi a kabalát a kórházba, ott meggyogyitja doktorbácsi. És ennyi. Mást játszik tovább. A bébitaxi elszállitja a kisautokat szervizbe. Es ismét ennyi.
Látogatoknak a farsangrol annyit mesélt a sok ezer kérdésre hogy kijavitotta az óvónő nevét hogy rosszul mondjuk (Évi néni helyett Éva a helyes)és harapofogóval lett kihuzva belőle hogy ki minek volt beöltözve.
A beszédfejlesztő szakirodalmak annyira hatalmas tananyag hogy azt sem tudom melyik könyvvel, milyen tematikával induljak el. Millio ajánlás van.
A gyerekemnek igy nem csak a beszéde, hanem ezzel együtt a gondolkodása is redukált.
Nem kombinál, nem ötletel, nincsenek aranyköpései sem. Kérdez, válaszol, figyel, utasitast végrehajt, versel, mondokázik, énekel, érzelmeket, kérést kifejez és ennyi, ami a beszédkommunikációját jellemzi. Kb mint egy mesterséges intelligencia, mögöttes egyéni ötlet, kombinácio nélkül tanult sémák alapján, kb amiket egy bölcsis is tud, szerintem nincs óvodás szinten de be van illeszkedve, azaz nem lemaradt fusztrált kirekesztett gyerek ugyanakkor, de nagyon ajánlatos lenne szintre hozni.
Metakommunikácioban viszon ambiciozus ötletes, kreativ, kitalálja hogy pl bújócskázzunk, bűvészkedjünk, rafináltkodik is, befolyásol is, probálkozásoknál pl felmaszni valamire, megszerezni vmit, többféle utat is kiprobál, kreativ, ötletes.
De a beszéde rendkívül gyér, pedig a szókincse korosztályának megfelelő.
A közetleneket érti.
Leesett a madár eltort a szárnya nem tud repülni. Ilyeneket ért.
De mesék végén már következtetest nem tud levonni de követni sem.
Pl ha nyuszi megy a sunihez ásoert de utkozben menekul a rokátol, az ásos célt már el is felejtette
Közvetlen ok okozatot ért csak.
Szeretném kiterjeszteni hogy szövegben is gondolkozzon hogy értse a mese eleje és vége közti összefüggéseket, de hogyan?
Szerintem is annyi az össz gond, hogy a bonyolultabb gondolatait nem tudja kifejezni.
Olvass sokat, esetleg mutogatás közben beszélj hozzá, dicsérd, ha beszél, akármit is.
Nem hiszem, hogy el lehetne ültetni benne a szorongást, a 3 évesek fel sem fogják, hogy le lennének maradva, ezért járnak logopédushoz vagy ilyesmi. Ha mégis, nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget.
Szerintem a sok kérdezgetéssel veheted el a kedvét. Anno valamikor tinitanácsoknál olvastam, hogy nem szabad kérdezgetni a tinit, hanem mesélni kell a saját dolgaidról, majd ő is fog a sajátjáról. Szerintem ez 3 éveseknél is beválhat.
Ugye nem magyarázod neki a meséket?
Ne kérdezgesd a tanulságról!
Elrontasz vele mindent!
Olvasgass egy kis mesepszichológiát!
Vagy Vekerdy-t a témában!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!