Szerinted mi számít ingerszegény környezetnek egy kisgyerek számára?
Ha a beszédfejlődést nézzük, akkor szerintem ingerszegény az, ha:
- nem beszélnek hozzá a szülei, környezete
- ha többet néz tévét, mint amennyi lehetősége van magát kifejezni
- ha nem kap visszacsatolást szóban rendszeresen (pl. ha csinál valami jót vagy rosszat, akkor nincs dícséret, feddés- ha mindez még ne ajd Isten csak számára derült égből villámcsapásként érkező tettlegességgel is párosul magyarázat nélkül, az pl. sokszorosan rossz)
- ha az ilyen korú gyerekek nem találkoznak mesékkel, mondókákkal, gyerekdalokkal, ha nincs esti mese, ha nincsenek hangutánzó szavak stb.
Ha tágabb értelemben veszem, akkor nekem ingerszegény az is (főleg az ovis korúnál):
- ha naphosszat be van zárva egy lakásba, ha nem mozdulhat ki friss levegőre
- ha egészséges gyerek akadályozva van a szabadabb mozgásban (pl. nincs tere lehetősége mászni, futkározni, biciklizni pl. a játszótéren- értelemszerűen nem a lakásban gondolom)
- ha a szülei nem beszélgetnek vele, nem hallgatják meg vagy nem FIGYELMESEN, visszajelezve, rá figyelve hallgatják meg (hanem pl. "mondjad kisfiam"- és facebookozik tovább az okostelefonján)
- ha nem kap választ az őt foglalkoztató kérdésekre (de sokszor hallom azt egy szülőtől, hogy "hagyjál békén"- elhiszem, hogy fárasztó a miért és a Hogyan? kérdés már a 10. alkalommal- de én mindig arra gondolok, hogy ezzel ismétel, mélyíti az ismereteit, memorizál stb.)
- ha nincs tere az önálló felfedezésre, játékra (igen, még egy picinek is kell az, hogy ne ÁLLANDÓAN helyette gurítsák a labdát, építsék a tornyot, hanem ő maga megtapasztalja hogy milyen ha ledől és mit kell tenni, hogy legközelebb vagy az 50. alkalommal ne dőljön el), ha nincs személyes tere, amikor elvonulhat- főleg az ovis korú, aki már szerepjátékozik, játékban kijátssza a napi történéseket, konfliktusokat stb.
- ha nincsenek saját dolgai, ami felett ő rendelkezhet, ő a felelős (pl. kis játékai, amit neki kell elpakolni vagy kis virág, amit már megöntözhet- helyette a kérdezése nélkül pl. kivágják a holmijait- akár a kicsi kavicsot, amit aznap gyűjtött és magánál akar egy időre tartani)- nem kell itt vagyonokra gondolni, de legyen valamije, ami az övé
- ha nincsenek alapvető eszközök, tárgyak körülötte (ez már a mélyszegénység kategória, amikor nincs színes ceruza rajzolni stb.- jelentősen megnehezíti a kreativitás, manuális készségek stb. fejlődését- de valamilyen szinten az eszközök hiánya meg stimulálhatja a fantáziát- persze nem az elhanyagoló, mélyszegény környezetben)
- a kicsik szeretik és értékeléik a színes, változatos környzetet, a sok apró játékot, dolgot- a közvetlen lakójörnyezet berendezései, színvilága (vagy annak egyhangúsága) is valamilyen szinten hatással lehet a picikre
Nagyjából ilyenek jutottak eszembe, kíváncsi vagoyk a többi válaszolóra is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!